volvo 144 loopt niet stationair

Lees meer
27-08-2017 12:49 #171379 door Lewis Lewis (GAST)
volvo 144 loopt niet stationair is gemaakt door Lewis Lewis (GAST)
Ik ben sinds woensdag trotse eigenaar van een lichtblauwe volvo 144 b20a opknapper met stromberg 175 cd 2 carburateur zonder mengselafstelschroef onderaan.
In de bijlage staat een foto.
Maar nou heb ik een probleempje, hij loopt niet stationair op benzine... het lijkt dat ie dan verzuipt omdat ik hem dan een half uur niet meer aan krijg
Ik kan wel de toerental schroef omhoog zetten maar dan los ik het probleem naar mijn mening niet op.
Zou iemand me kunnen helpen?

MVG Lewis
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2017 18:03 #171382 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic volvo 144 loopt niet stationair
Ik neem aan dat het om een Zenith/Stromberg 175CD-2SE gaat; die heeft inderdaad een vaste sproeier buis.

Het meest voor de hand liggend is dat de naald en sproeierbuis op elkaar ingesleten zijn.

Je schrijft niet of de wagen ook op LPG loopt ? dan slijt de naald wat sneller.

Maar als je de historie niet kent kan er natuurlijk meer aan de hand zijn (membraam zuiger, pakkingen, vlotternaald, speling gasklep(-as), temperatuurcompensator, etc); dat is zo moeilijk te beoordelen.

Speling op de gasklepas geeft 'valse lucht' - kun je gemakkelijk testen door bijv remmenreiniger op de gasklepas te spuiten en te kijken of toerental wijzigt.

Er zijn vele wegen naar Rome :
- de vaste sproeierbuis kan er verder ingeperst worden (het speciale gereedschap hiervoor is weer bij de club verkrijgbaar, maar je kunt ook zonder dit gereedschap proberen de sproeierbuis iets verder naar binnen te persen)
- sproeierbuis en naald vervangen
- er bestaand vervangingssetjes om van de vaste sproeierbuis een verstelbare te maken (niet bij de club verkrijgbaar)
- complete revisie (dus incl gasklep, gasklepas, membraam, alle pakkingen, vlotter, zuigernaald en sproeierbuis) zelf doen
etc.

Wil je dat allemaal niet, dan kun je natuurlijk ook een compleet gereviseerde carburateur kopen.

Er is heel veel info te vinden op dit forum - dus gebruik eerst de zoekfunctie.

Als je lid wordt heb je ook toegang tot alle revisie handleidingen en alle onderdelen in de webshop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-08-2017 19:13 #171414 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic volvo 144 loopt niet stationair
Eventueel sluit de vlotternaald niet goed of is er iets met de vlotter (lek, stand), dan blijft benzine lopen die een stationair lopende motor niet kan verwerken, en bij hogere toerentallen het benzineverbruik verhoogd ;-)
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-08-2017 20:13 #171417 door Lewis Lewis (GAST)
Beantwoord door Lewis Lewis (GAST) in topic volvo 144 loopt niet stationair
excuus, vergeten te melden dat er ook een lpg installatie op zit, de naald is inderdaad ovaal geworden, heb hem uit elkaar gehad, ik heb gehoord dat er veel verschillende naaldlengtes zijn op dit type carburateurs, klopt dit? wil namelijk wel de goede maat. Daarbij had ik eigenlijk nog een vraag over het stuurhuis, die heeft speling in de stuurstand maar niet in de rechte stand, is een revisiesetje verkrijgbaar ?
Alvast bedankt voor de moeite.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-08-2017 20:52 #171418 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic volvo 144 loopt niet stationair
Er zijn heel veel verschillende naalden, en als de naald versleten is, zal de sproeierbuis ook versleten zijn.
mbt stuurhuis: wat je beschrijft hoort zo te zijn anders zou men de speling in de middenstand (die het meeste slijt) bij dit type stuurhuis niet kunnen stellen, dus je hoeft daar niets te vervangen..
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2017 23:01 #171437 door Lewis Lewis (GAST)
Beantwoord door Lewis Lewis (GAST) in topic volvo 144 loopt niet stationair
Bedankt voor de info, ik heb eigenlijk ook een vraag over de diff olie en versnellingsbak olie, die wil ik vervangen.
Welke olie kan ik hiervoor het beste gebruiken, ik hoor en zie verschillende meningen over wat nou het beste is.
Grt Lewis,
ps. het is een 4 bak zonder overdrive

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
30-08-2017 10:29 #171440 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic volvo 144 loopt niet stationair
Lewis,uit het instructieboekje van mijn 145:

Versnellingsbakolie SAE 80: achterasolie SAE 90 volgens MIL-L-2105 B. Een goede kwaliteit is Kroon of Millers.

Mijn advies: Wordt lid van de vereniging, dan kun je via de webshop alle onderhoudsmiddelen, ook de juiste oliesoorten, kopen voor concurrerende prijzen. Ook kun je dan de onderdeelboeken en onderhoudsvoorschriften inzien.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.