Welkom, Bezoeker
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp ANWB Kampioen: auto-techniek, maar dan anders ...

ANWB Kampioen: auto-techniek, maar dan anders ... 15 juli 2015 23:38 #152819

  • Rudi Dortangs
  • Rudi Dortangs's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1570
Je leert altijd weer iets nieuws als je het ANWB blad Kampioen leest.
Nummer 7/8juli 2015 aan het lezen en wat leer je dan ...

bladzijde 31, artikel over dashcams, functie motion detection (filmt als er beweging is, bijvoorbeeld 's nachts): aansluiten met een permanente voedingskabel rechtstreeks op de accu ipv op de sigarettenaansteker zorgt ervoor dat de cam 's nachts van stroom voorzien wordt zonder dat de accu leeggetrokken wordt (bij mijn auto's zit de sigarettenaansteker natuurlijk indirect op de accu aangesloten, helaas staat er geen blijkbaar stroomsparend aansluitschema erbij).

bladzijde 73, artikel over de werking van een versnellingsbak (gelezen ofschoon ik al meerdere succesvol gede/monteerd heb): onder het kopje "Hoe werkt-ie?" staat dat bij het schakelen een ring verschoven wordt waardoor een loos draaiend tandwiel wordt verbonden met de as waarop dit zich bevindt, deze ringen heten synchromeshringen (en ik maar denken dat de schuifmoffen daarvoor dienen). Maar onder het kopje "Waarom slijt-ie?" staat dat ze snelheidsverschillen in de bak moeten opvangen (had ik het dan toch goed begrepen en was het vorige fout?). Maar even de erbij geplaatste tekening goed bekeken: onderdeel 5 synchromeshring, ziet er als een los op een hevel gemonteerd klein tandwiel uit (bij mij zagen ze er heel anders uit en zaten ze om de hoofdas).

Toch maar verder gebladerd, maar niet ver, bladzijde 75: blijkbaar is een gebroken zuigerveer helemaal geen groot probleem voor een motor, de stukjes zuigerveer worden in de verbrandingsruimte van de motor (hoe komen ze daar? zuiger deels weg?) vermalen en gaan dan de uitlaat uit, daarna loopt de motor weer keurig (waarom ben ik deze zelf-heling bij mijn motoren nog niet tegengekomen en zorgden gebroken zuigerveren voor dure reparaties cq afgeschreven motoren?).

Dit staat dus in het juli nummer, niet het april nummer. Of heb ik in al die jaren alles verkeerd geleerd?

groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

ANWB Kampioen: auto-techniek, maar dan anders ... 16 juli 2015 00:12 #152820

  • Frans Pars
  • Frans Pars's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 190
:D ja over de zuigerveer had ik mij ook al verbaasd!!!! Ik heb het stuk drie keer gelezen om te kijken of ik nu goed las ;)

ANWB Kampioen: auto-techniek, maar dan anders ... 16 juli 2015 06:05 #152822

  • Hans Wassink
  • Hans Wassink's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 949
En ik ben nog wel net in de meivakantie lid geworden, voor het veilige gevoel.. ;)
Scheelde wel de ik op schiphol P1 met een lege accu stond. Eerste keer in 15jr binnen verlichting een weekje laten branden. Maar ja, :idea: :idea: ik had toen ook nog niet het dashcam-aaansluitschema.. :P :P

ANWB Kampioen: auto-techniek, maar dan anders ... 16 juli 2015 11:01 #152824

  • Gert Vegter
  • Gert Vegter's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1411

"Rudi Dortangs" schreef:
Je leert altijd weer iets nieuws als je het ANWB blad Kampioen leest...

Jouw verhaal zou ik zeker ook naar de redactie van de Kampioen sturen. Dan ben ik benieuwd of, en zo ja hoe men erop reageert...

ANWB Kampioen: auto-techniek, maar dan anders ... 16 juli 2015 19:50 #152830

  • Hans
  • Hans's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1761
Bizar he, 3 van die onzinverhalen in één blad. Nummer 5 op blz 73 is t achteruittandwiel en zeker geen synchromeshring. Dat zal nummer 2 zijn, maar volgens de ANWB is dat nou weer de hoofdas :lol:
Kortom, bedenk je even voordat je met versnellingsbakproblemen de Wegenwacht belt, hoewel, in de praktijk is t toch 9 van de 10 keer wegslepen en succes ermee vrees ik. Tenzij je Gijsbert hebt natuurlijk, die heeft echt verstand van auto's en vind het helemaal niet gek dat zuigerveren in je blok vermalen worden :o
En waarom noemen we dit eigenlijk met z'n allen een VERSNELLINGSBAK??? Het enige wat een bak doet is het VERTRAGEN van de uitgaande tov de ingaande as :roll: Je kan het dus beter een VERTRAGINGSBAK noemen, maar goed, die fout wordt niet alleen door de ANWB gemaakt ;)
Groet, Hans

ANWB Kampioen: auto-techniek, maar dan anders ... 18 juli 2015 21:36 #152851

  • Teun van Popta
  • Teun van Popta's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 829
Ik ben in 1970 lid geworden vande ANWB en heb in 1971 mijn lidmaatschap opgezegd.
Nimmer had ik ze nodig (help u zelve).
Ik heb denk ik iets tegen het begrip "wielrijdersbond".

Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"

ANWB Kampioen: auto-techniek, maar dan anders ... 19 juli 2015 20:00 #152866

  • Leo Staats
  • Leo Staats's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 124
Wat betreft die zuigerveren. Bij mijn Citroen HY zijn inderdaad wel eens zuigerveren op die manier verdwenen.
Maar dat was uiteraard niet de definitieve oplossing. (Wel voor de ANWB?) Bij 1 cylinder was door de weglekkende gassen een gat in de zijkant van de zuiger gebrand. Een motor revisie was uiteraard toch nog nodig.

Wel wonderbaarlijk met hoeveel schade (alle bovenste zuigerveren gebroken of weg) de motor toch nog redelijk liep.

ANWB Kampioen: auto-techniek, maar dan anders ... 21 juli 2015 06:39 #152900

  • Hans
  • Hans's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1761
Ik vermoed dan toch dat de volgorde anders is geweest, eerst je zuiger kapot en daarna de -waarschijlijk al gebroken- zuigerveer in stukken verdwenen :?
Groet, Hans
  • Pagina:
  • 1