vakantieperikelen

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
12-07-2015 18:01 #152746 door Jan van Bochove
vakantieperikelen is gemaakt door Jan van Bochove
Gisteren de vakantie begonnen i.p.v. sleutelen aan de combi.
De oude Fiesta (overbruggingsauto Volvo 240 <> Ama combi) opgeladen / aangehangen, t/m Maastricht prima gereden.
En toen begon het gedonder; horten en stoten bij halfgas, wel goed opnemen volgas.
Ach dacht ik nog, als dat de remedie is kan ik er mee leven in het digitale tijdperk, gewoon 0 of 1 dus :-)
Maar daar dacht de Fiesta anders over bij de grens, alles ging hortend.........
Natuurlijk had ik de radertjes even laten werken bovenin en kreeg ik de ingeving dat het wel eens iets met de gasklepsensor te maken kon hebben.
Kijk en huiver;


Bijlage:




Bijlage:




Bijlage:



De kabels geïsoleerd met krimpkous (voor dit moment sjouw ik dus al 26 jaar 2 koffers mee die bij Parijs Dakar niet zouden misstaan.
En gelukkig, alles werkte weer als voorheen, de Fiesta heeft ons menige heuvel opgetrokken tot Spa.



Bijlage:




S'avonds de kers op de taart; 15 min. fietsen v.a. de camping ligt een van werelds mooiste circuits ; waren ze tot s'nachts met kevers aan het racen, fietste zo het circuitterrein op.
Erg leuk om de dag mee te sluiten.

Ieder die nog vakantie krijgt; prettige vakantie !

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2015 21:37 #152750 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic vakantieperikelen
Ja... Nee... Natuurlijk is krimpkous het eerste dat je inpakt als je op vakantie gaat, logisch toch :lol:
Mooi dat je 't hebt kunnen oplossen en fijn dat er verder niks was doorgebrand, fijne vakantie verder 8-)

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2015 23:30 #152752 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic vakantieperikelen
Ik dacht al iets vreemds te horen toen je langs Geleen kwam Jan :lol:
Geniet van je vankantie en als je op de terugweg in de buurt komt laat het dan even weten dan zet ik de koffie klaar.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2015 13:02 #152756 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic vakantieperikelen
Ja...ik neem ook altijd een paraplu mee en dan gaat het nooit regenen..
Maar wat moet je nu wel en niet aan onderdelen meenemen.
Krimpkous is natuurlijk top, maar dan heb je ook een fohn nodig...hoe groot zijn die koffers van je dan ?.
(Of had je vrouw die bij zich)
In mijn kistje zit een rolletje isolatietape, lukt ook wel..

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2015 14:58 #152761 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic vakantieperikelen
'n aansteker werkt ook als föhn;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2015 21:50 #152771 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic vakantieperikelen
Whahahaha

"k den Besten" schreef:
'n aansteker werkt ook als föhn;)


Dat heb je je vrouw ook wijs gemaakt?

Ik heb al een paar dingen in mijn koffertje (dokterstas) om mee te slepen. krimpkous, isolatietape, stekkertjes en een krimptang zitter er zeker in... en een aanstekert...

Voor iedereen die nog op vakantie gaat...
Veilige, vrolijke kilometers en veel plezier!

Wij gaan het proberen met een kleintje Europa... NL/BE/LUX/F/IT/CH/LI/AUT/DE/NL

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-07-2015 09:43 #152785 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic vakantieperikelen
Hele fijne vacantie Jan!

Hopelijk goed weer daar beneden in de Ardennen.
Heb zelf in het verleden een aantal Fiesta's gehad. Onder andere mijn vrouw met pasgeboren zoon mee opgehaald uit het ziekenhuis en een jaar later naar Z-Frankrijk op en neer. Dierbare herinneringen.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-07-2015 10:46 #152786 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic vakantieperikelen
2 koffers materiaal is wel erg veel.
Ik ga in augustus 3 weken met de Amazon rondrijden in zuidelijk Noorwegen, zo'n 3500 km.
Ik heb besloten minimaal mee te nemen: waterpomp (dan gaat er ws. iets anders kapot), v-snaar, setje bougies en wat basis gereedschap en natuurlijk voldoende olie. Naar mijn idee is de Amazon, mits goed onderhouden, net zo betrouwbaar als iedere andere auto, hoewel sommige reisverzekeringen dar anders over denken :)

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
14-07-2015 11:16 #152787 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic vakantieperikelen
Hoi mannen,

Het is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur/neurose die koffers met spullen :-)
Ik ben wat zenuwachtig aangelegd als het om reizen gaat verder dan 50KM van huis.
Het gevoel dat je aan jezelf overgeleverd bent bij pech doet mij besluiten goed uitgerust op reis te gaan.
Het begint al in de schuur; wat neem ik mee, of beter; wat laat ik thuis hahahaha.

Bij alles wat ik terugleg op de werkbank begint er een stemmetje te roepen "ja maar als het nu eens echt goed vast zit dan..."
En laten we eerlijk zijn, als je de zooi uit elkaar hebt heb je vaak toch wat vet nodig om iets goed te laten werken.
Of vloeibare pakking, of isolatieband, of een nieuwe slangklem, of net een stukje slang.

Mijn vrouw zei nog, dat is pas de 2e keer dat we met pech staan in 26 jaar.
Ik had dus 24 keer de zooi thuis kunnen laten, maar ja aangezien er in mijn uitrusting geen glazen bol zit om te bepalen wanneer de volgende keer is........

Behalve die 2 keer heb ik trouwens heel wat keren anderen geholpen met pech aan remmen,lagers,en zelfs een complete schade;
Buren op Duitse camping met een C-kadett rijden op een B-weggetje tegen een betonnen paaltje dat zich verscholen had in hoog gras.
KLABAM! hele voortrein kromgereden, wielen hadden cm's toespoor en er was niet meer mee te rijden.
Geen verzekering, huilen tranen met tuiten en wat doe je dan; naar een autosloop, voortrein gehaald en verwisseld op parkeerplaats van camping.
Lastigste was nog de schroefveren; met slangklemmen een zooitje windingen bij elkaar gedraaid (had niet genoeg slangklemmen dus bouwmarkt geplunderd) en veer verwijderd.
Verder met lokale boomstammetjes een tijdelijke motor-ophanging gecreerd en de klus geklaard.
Er was die klus maar weinig gereedschap wat ik niet nodig had :-) .

Ik zal nog wel een foto plaatsen van mijn pech-onderweg-spullen, dan kan je zelf zien dat het wel mee valt.

Enne Rob, ik houd het koffie-aanbod in gedachten voor de terugweg, zou je project ook best even willen bewonderen.

Iedereen een fijne vakantietijd gewenst, thuis of elders.

groet Jan (die sinds zondagmorgen nét weer zon ziet in de Ardennen)

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
27-07-2015 15:25 #153001 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic vakantieperikelen
Donder en bliksem!
Nadat we een aantal dagen weer probleemloos gereden hebben met de Fiesta begint hij weer te bokken....
Dat voelt niet fijn (zowel het bokken als het idee dat het erger kan worden en er zelfs helemaal mee op kan houden).

Nummer van de gasklepsensor ingegeven bij mijn vriend google en wat denk je, kom ik op KAPAZA (Belgische marktplaats) een complete injectiecarburateur tegen!!
Ding lag 60KM verderop bij Ford dealer.
Er heen gereden met de Fiesta die de hele weg netjes reed en geval gekocht voor 45,-



Bijlage:





Had dag er voor bij andere Ford dealer de prijs van de sensor gevraagd; 256,- euro!!!!!
Dan is 45,- ineens wel heel goedkoop voor cpl. unit met de genoemde sensor.



Terug op de camping de unit bestudeerd en alle dingen "met een draadje" al vast gedemonteerd zodat ik een beetje weet wat er allemaal op en aan zit.



Bijlage:





-stationaire stelmotor
-temp.sensor inlaatlucht
-elektrische injector
-gasklep positiesensor


Laatstgenoemde sensor er toch maar vast opgezet omdat de sensor toch nog onder verdenking stond ondanks krimpkousjes.
Oude sensor doorgemeten, geeft stationair 2,32Kohm en volgas 5,54Kohm en ja dan is het toch echt wel handig als je een multimeter bij je hebt.
Nieuwe sensor mechanisch zo afgesteld dat deze zelfde waarden aangeeft bij gas los en plankgas.

Daarna heeft auto-tje het weer goed gedaan en dachten we dat we er vanaf waren.
Niets is minder waar, op de terugweg (weer bij Maastricht) zelfde gedonder.
Omdat we inmiddels wel een verband zagen met de heersende temp. onder de motorkap toch maar doorgestotterd in de hoop de storing weer kwijt te raken als de rijwind weer zorgt voor verkoeling onder de kap.
En zo geschiedde...we kwamen zonder problemen thuis.

Ik lees hierboven dat de meningen een beetje verdeeld zijn over het meenemen van gereedschap, dat mag natuurlijk :-)
Zelf heb ik dit toch wel minimaal bij me;

Bijlage:



Dat mag je veel vinden maar bedenk dat het voor mij juist weinig is, de rest van het jaar is dit de standaard als ik langs de weg moet :-) hahaha



Bijlage:




Ieder die nog weg gaat, fijne vakantie en veilige reis gewenst.

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.