Is dit verstandig, help mij!

Lees meer
29-12-2014 18:27 #146838 door Ewout de Leeuw
Is dit verstandig, help mij! is gemaakt door Ewout de Leeuw
Beste forumleden.

Ik ben een beetje aan het oriënteren voor mijn eerste auto.
De Volvo 244 van rond 1970 heb ik altijd al mooi gevonden. Is het verstandig om dit als beginnersauto te nemen?
Ik heb totaal geen verstand van auto's dus er moet geen uitgebreide handleiding zijn om de auto te kunnen gebruiken.

Graag zie ik uw reactie tegemoet.
Groet,
Ewout

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
29-12-2014 18:52 #146839 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Is dit verstandig, help mij!
Hoi Ewout,

Gewoon even heel eerlijk recht-toe-recht-aan ; lijkt mij niet verstandig.
Ik zal proberen te motiveren;

Een goede oldtimer kost gewoon 10.000 - 15.000 euro, dát er eentje in die prijsklasse staat hoeft nog niets te zeggen helaas.
Maar je zou er eentje kunnen treffen die goed is en in die prijsklasse valt.(Met goed bedoel ik dan een auto waarmee jij zonder speciale kennis / instructies kunt rijden gedurende de eerste 5 jaar met normaal onderhoud.)

Dat geld moet je dan maar hebben liggen.....

Daar komt bij dat als je rijles gehad hebt in een moderne auto (nog nooit een rijschool gezien trouwens met een oldtimer :lol: ) dan weet je niet wat je mee maakt als je in een '70 jaren auto stapt.
Als het een 2-serie is dan tref je het nog niet eens beroerd (zonder de nog oudere modellen te willen beledigen) maar de rijeigenschappen zullen je óf charmeren, óf irriteren.

Ik denk dat het goed is als je je (zoals je nu ook doet ;) eerst nog eens goed oriënteert en dan een beslissing neemt.
Als er wordt er alleen besloten op basis van (jeugd)sentiment kom je wellicht van een koude kermis thuis.

Je kunt je vraag ook nog even stellen op volvolvo.nl daar is het 240-gehalte veel hoger dan hier.

Het feit dat je in z'n algemeenheid geen verstand van auto's hebt is best een nadeel, oude auto's zijn gewoon wat meer storingsgevoelig dan nieuwere en dan is het prettig als je wat basiskennis hebt om te beoordelen wát er is, of je er mee door kunt rijden of dat het direct gerepareerd dient te worden. En natuurlijk is het erg handig om zelf een noodreparatie te kunnen doen. Tenslotte communiceert wel prettig met je monteur als je weet waar het over gaat.

Natuurlijk kan je die kennis al-doende op doen maar dat is vaak een wat duurdere/soms irritantere leerweg.


m.vr.gr. Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2014 21:40 #146847 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Is dit verstandig, help mij!
Ewout,

Een Volvo 2 serie van het eerste bouwjaar zijn net zoals de 140 serie bijna hetzelfde en dus vrij simpel te onderhouden, ook als je geen technische kennis hebt. Als je een oldtimer wilt rijden dan is het voor de portomennee wel het beste als je die kennis je eigen gaat maken want je kan behoorlijk leeg lopen op een oldtimer dus ook op een Volvo. In mijn optiek kun jij het beste gaan voor een hele goede technische auto en dat hij cosmetisch nog wat aandacht nodig heeft (geen laswerk) is niet erg. Maar als beginner gelijk aan een project is een uitdaging maar wel de beste manier om het te leren.

Ik zou zeggen gewoon doen maar ga niet overhaast te werk en neem een kenner mee. In de VKV club hebben we een technische commissie (ff zoeken) die je advies kunnen geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
29-12-2014 21:44 #146848 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Is dit verstandig, help mij!
Nou, ben het er niet helemaal mee eens.

je zal wel een cultuurshock krijgen in vergelijking met je rijles auto, een 70-er is veel spartaanser. Wat ook weer de schoonheid van het rijden weergeeft. ik rij nu een 264 81-er in de winter en die rijdt hemels. (ama stat nu binnen)

Tijdens mijn studie reed ik een 66-er amazon. aanschaf 1700 euro. Lelijk, maar technisch betrouwbaar. (niet goed, maar betrouwbaar) mijn woon-school afstand was 200+ kilometer, en daarnaast vond ik fietsen onzin. Dus de auto heeft flink op zijn kloten gehad. Ook kleine stukjes zonder dat de motor warm werd.

ik zal niet zeggen dat het goedkoop was, maar het is wel betaalbaar om het tijdens je studie te doen zonder externe sponsoren.

ik deed wel een (semi-) technische opleiding, maar motorafstellingen laat ik nog steeds doen, ik deed alleen simpele klusjes zoals pakkingen vervangen, ophangrubbers enz. als je geduld hebt, wijst het meeste zich vanzelf (kijk rustig hoe het in elkaar zit en doe het dan= dag googlen, halve dag sleutelen). En anders is er op google genoeg howto filmpjes te vinden van vergelijkbare auto's. En je moet je willen verdiepen in een multi-meter.

conclusie, Als je het wilt en je weekenden wilt opofferen om de auto te begrijpen en je echt de motivatie hebt om bepaalde gemakken op te offeren is het goed te doen. probeer wel van een kennis een dag in je droomauto te rijden, kijk of het spartaanse je aanstaat, of dat je meer bent van het luxe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2014 21:47 #146849 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Is dit verstandig, help mij!
Lees je heel goed in een 244 uit 1970 bestaat niet wel een 144.
Zijn hele leuke en zeer comfortabele auto's, ook zeer geschikt voor dagelijks gebruik.
Het lastige is het vinden van een goede die zijn er maar enkele en duiken slechts sporadisch op, op dit forum staan diverse koperstips lijstjes dus even de zoekfunctie raadplegen.

Koop geen oldtimer omdat je denkt dan lekker goedkoop te rijden het tegendeel is waar zelfs, de euros die je bespaart op mrb en verzekering zal je zeker terrug in onderhoud moeten stoppen bij een goede en bij een slechte nog meer zelfs, als je tenminste veilig en enigzins statisch wilt blijven rijden.

Qua cultuurschok zul je er snel aan wennen heb mijn rijbewijs nu bijna 4 jaar en mijn eerste auto was/is een 164.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2014 23:16 #146854 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Is dit verstandig, help mij!
Ach, ik ben écht zonder enige kennis van wat voor auto's dan ook gestart met een 144. Garageboek gescoord en onderzoeken wat je tegen gaat komen als er ergens iets niet helemaal jofel lijkt of blijkt te zijn. Je hebt dan wel technische voelsprieten nodig, anders ben je volledig afhankelijk van derden. Dat kan ook, maar dat zou niet mijn voorkeur zijn.
Inmiddels ben ik een jaar of twintig en een paar auto's verder (buiten staan wordt elke auto steeds bruiner van) en mijn kennis is nog steeds verre van volledig of perfect, maar het wordt steeds beter.
En met de activiteiten van de vereniging, technische avonden enzo, kan je snel relevante kennis opdoen.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2014 08:14 #146857 door Ewout de Leeuw
Beantwoord door Ewout de Leeuw in topic Is dit verstandig, help mij!
Ik wil eenieder heel hartelijk danken voor de reacties. Door dit draadje ben ik beter aan het denken geslagen en ga nu heel goed nadenken of het relevant is om deze auto te kopen.

Nogmaals hartelijk dank voor de informatie en een goede jaarwisseling toegewenst!

Groet,
Ewout

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2014 11:04 #146862 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Is dit verstandig, help mij!
Ewout,

Laat je niet afschrikken van de reacties, waar het om gaat is wil je echt een oldtimer. Bij mij zit het in de genen en naast een moderne Volvo 940 estate (ook al weer 17 jaar oud) sleutel ik heel graag aan mijn oldtimers. Zo graag dat ik werken bij mijn baas zonde van mijn tijd vindt, maarja er moet wel geld binnen komen om de oldtimers rijdend te houden en ook te restaureren. Zelf ben ik 43 jaar en ben al 22 jaar bezig met oldtimers en in het begin wilde ook van alles maar geld is een belangrijke factor in deze hobby. na 20 jaar ben ik van een garage box naar een grotere schapen schuur gegaan en nu huur ik een goed geisoleerde werkplaats waar 3 oldtimers in staan. Ik heb ook een Koni hefbrug die 3500 kg mag hebben, centrale verwarming, stromend water en ik heb krachtstroom.

Dus als je echt een liefhebber bent zou ik zeggen doen en geef het de tijd om je hobby te laten ontwikkelen. Het is vallen en opstaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
30-12-2014 19:11 #146877 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Is dit verstandig, help mij!

"Ewout de Leeuw" schreef:

Ik ben een beetje aan het oriënteren voor mijn eerste auto.
De Volvo 244 van rond 1970 heb ik altijd al mooi gevonden. Is het verstandig om dit als beginnersauto te nemen?
Ik heb totaal geen verstand van auto's dus er moet geen uitgebreide handleiding zijn om de auto te kunnen gebruiken.
Ewout


Als we bovenstaand nog even lezen waarom zou er dan sprake zijn van afschrikken? :)
Ik lees nergens dat Ewout er zijn hobby van wil gaan maken het onderhoud zelf te gaan doen.
Ik lees wél dat hij er geen verstand van heeft en "dus er moet geen uitgebreide handleiding zijn om de auto te kunnen gebruiken".
Dan ga ik dus ook niet voor hem invullen dat het niet zo moeilijk is om zelf wat te doen aan de auto.
Met bovengenoemde info raad ik een 244 dus niet direct aan als eerste auto.
Ik vind dus dat er wel een verschil gemaakt kan worden tussen afraden en afschrikken.Bovendien heb ik er persoonlijk geen enkel belang bij of Ewout wel of niet een 240 gaat kopen. ;) Ik probeerde gewoon een objectief advies te geven.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2014 19:19 #146879 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Is dit verstandig, help mij!
Jan

Moest er nog een stuk tekst bij de citaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.