grote Oeps!!!

Lees meer
01-11-2014 21:20 #145036 door 05703-dummy
grote Oeps!!! is gemaakt door 05703-dummy
Afgelopen weekend reden we voor een bezoek aan vrienden in Brabant toen we een steeds sterkere brandlucht roken. "Zal die auto voor ons wel zijn" en "er brandt buiten zeker ergens iets" was onze struisvogelreactie. we hadden echter al verschillende auto's voor ons gehad en met een raam open kwam er niets dan frisse lucht binnen :? maar na een kwartiertje was de brandlucht weer verdwenen, auto bleef gewoon rijden "dus er zal wel niks aan de hand zijn"...
145 geparkeerd en na het bezoek 's nachts weer probleemloos terug naar Den Haag.

Totdat ik een paar dagen later toch maar eens onder de motorkap keek:


Aha, die brandlucht kwam dus toch bij ons vandaan! Bedrading naar dynamo grotendeels verkoold, blanke aders :o hoe kan dat nou??? spanning gemeten: motor uit 12V en met draaiende motor 13,7V, prima dus en het Amp-lampje reageerde ook net als anders. elektrisch gezien dus op 't eerste gezicht niks aan de hand.

nog even verder kijkend zag ik dat ook de bedrading naar de LPG installatie gedeeltelijk was weggebrand:


heel vreemd...

inmiddels waren m'n handen zwart van de verbrandde isolatie en wilde ik de handdoek pakken die ik altijd in een hoek van de motorruimte heb liggen. maar die was dus weg! gelijk ook de oorzaak van de verbrandde bekabeling: die handdoek, uiteraard lekker doordrenkt met olie en vet, was kennelijk naar beneden gegleden, tegen de uitlaat terechtgekomen en was in rook opgegaan :shock: toen pas viel me eigenlijk ook het zwarte plaatwerk op:



die doek lag er al zo'n jaar of 10, is altijd goed gegaan, maar de moraal van dit verhaal is toch wel: LAAT GEEN POETSDOEKEN SLINGEREN ONDER JE MOTORKAP. wij hebben heel veel geluk gehad dat er geen benzine en/of gasleidingen zijn gaan lekken en dat de brand zich niet verder heeft uitgebreid. het had heel anders kunnen aflopen :oops:

ter illustratie nog een fotootje waar de handdoek altijd lag:


op deze laatste foto ligt de beschadigde bedrading bovenop te wachten op reparatie. dat heb ik vandaag gedaan, 2 draden helemaal vervangen en 2 kon ik inkorten en voorzien van nieuwe stekkertjes en oogjes. probleem weer opgelost, maar nogmaals, we hebben strontmazzel gehad :)








Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2014 00:57 #145045 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic grote Oeps!!!
Hans, mazzel met een grote M!!!
Ook ik heb al jaren een kleine poetslap in de hoek liggen voor als ik olie peil, toch maar eens een andere oplossing zoeken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2014 01:09 #145047 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic grote Oeps!!!
Wow Hans, wat een geluk. Zou wel heel zuur zijn geweest als je op deze manier je wagen was kwijt geraakt. Ik denk dat het zowiezo goed is om regelmatig onder de kap te kijken. Heb zelf al eens een marternest onder de kap gehad, gelukkig niets aangevreten wel de nodige voedsel restanten. Ik heb het toen gewoon opgeruimd maar verder niet bij stil gestaan dat het inderdaad ook allemaal brandbaar spul is :shock:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
02-11-2014 12:34 #145061 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic grote Oeps!!!
Zo! dat is zeker geluk hebben, maar "zonder geluk vaart niemand wel".
Goed dat je het even hier deelt, kan anderen ook weer even focussen.

Verder valt er over brand-preventie in z'n algemeen nog wel een apart topic te vullen.
Soms zie ik motorruimtes waar benzineleiding over warme delen heen lopen, nauwelijks vastgezet dus de leiding ondervindt schuren en warmte.Als zo'n leiding dan gaat lekken zal de benzine heel goed verdampen op de warme delen met alle risico's van dien.

Daarnaast is veel elektrodraad na een jaar of 40-50 een stuk minder soepel, zeker als er invloed is van olie e.d. het risico van afbrokkelen van de isolatie en daarmee sluiting wordt alleen maar groter.Bij mijn 3 240's heb ik regelmatig m'n fikken verbrand aan de zekeringkast, de zekeringen hadden vaak onvoldoende klemkracht i.c.m. corrosie en dan ontstond er zo maar een overgangsweerstand. En weerstanden worden warm bij voldoende vermogen.......
Om die reden ben ik bij mijn laatste oldtimers altijd begonnen met het plaatsen van een hoofdschakelaar in de min-kabel van de accu. (helpt ook goed bij winterstalling tegen ontlading door "lekstroom" en tegen joy-riding)

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2014 14:12 #145068 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic grote Oeps!!!
Wow!
Zo'n doek zou ik er uberhaupt niet laten slingeren! Maar dat terzijde.

Erg mazzel gehad. Ik heb groot stuk benzineslang om de draden van de dynamo gedaan. Zo kunnen ze niet schuren tegen de body. Het zit er immers toch erg dicht op.

Groet, Boele

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-11-2014 15:30 #145106 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic grote Oeps!!!

"Boele Braaksma" schreef:
Zo'n doek zou ik er uberhaupt niet laten slingeren! Maar dat terzijde.

hij lag toch netjes weggepropt achter m'n verdamper ;) maar je hebt gelijk, doe ik ook nooit meer!

"Jan van Bochove" schreef:
Daarnaast is veel elektrodraad na een jaar of 40-50 een stuk minder soepel, zeker als er invloed is van olie e.d. het risico van afbrokkelen van de isolatie en daarmee sluiting wordt alleen maar groter.

qua bedrading valt het in mijn auto qua veroudering/uitharden gelukkig nog erg mee, alles is nog soepel en flexibel.
wat ik wel link blijf vinden is dat hele delen van de electrische installatie niet gezekerd zijn. in de bedrading naar de koplampen van een 140 bijvoorbeeld zit geen enkele zekering :o ik weet niet hoe dit in een Ama of *44 zit maar ik verwacht niet veel anders...

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-11-2014 15:37 #145107 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic grote Oeps!!!
Ze zitten toch gezekerd op de zekeringkast binnen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-11-2014 20:08 #145114 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic grote Oeps!!!
Nee, er gaat een ongezekerde voeding naar het contactslot en daarvandaan naar de lichtschakelaar. Daarvandaan via grootlichtrelais direct naar de koplampen. Richting achterlichten zitten wel zekeringen.
Deze opzet is zowel in de Amazon als in de 1800 en 140 toegepast. Wellicht dat Volvo voor bedrijfszekere koplampen ging en dit boven electrische veiligheid stelde :roll:
En zo is er wel meer bedrading ongezekerd, sowieso alle bedrading van het contactslot, het laadcircuit, de startmotor en de ontsteking en natuurlijk ook de bedrading naar het zekeringkastje. Als er in die bedrading kortsluiting komt kunnen de gevolgen dramatisch zijn :o
Aan de andere kant gaat het niet echt vaak fout; oeps, alweer een struisvogelreactie? :)

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.