- Berichten: 1950
grote Oeps!!!
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-

145 geparkeerd en na het bezoek 's nachts weer probleemloos terug naar Den Haag.
Totdat ik een paar dagen later toch maar eens onder de motorkap keek:
Aha, die brandlucht kwam dus toch bij ons vandaan! Bedrading naar dynamo grotendeels verkoold, blanke aders

nog even verder kijkend zag ik dat ook de bedrading naar de LPG installatie gedeeltelijk was weggebrand:
heel vreemd...
inmiddels waren m'n handen zwart van de verbrandde isolatie en wilde ik de handdoek pakken die ik altijd in een hoek van de motorruimte heb liggen. maar die was dus weg! gelijk ook de oorzaak van de verbrandde bekabeling: die handdoek, uiteraard lekker doordrenkt met olie en vet, was kennelijk naar beneden gegleden, tegen de uitlaat terechtgekomen en was in rook opgegaan :shock: toen pas viel me eigenlijk ook het zwarte plaatwerk op:
die doek lag er al zo'n jaar of 10, is altijd goed gegaan, maar de moraal van dit verhaal is toch wel: LAAT GEEN POETSDOEKEN SLINGEREN ONDER JE MOTORKAP. wij hebben heel veel geluk gehad dat er geen benzine en/of gasleidingen zijn gaan lekken en dat de brand zich niet verder heeft uitgebreid. het had heel anders kunnen aflopen :oops:
ter illustratie nog een fotootje waar de handdoek altijd lag:
op deze laatste foto ligt de beschadigde bedrading bovenop te wachten op reparatie. dat heb ik vandaag gedaan, 2 draden helemaal vervangen en 2 kon ik inkorten en voorzien van nieuwe stekkertjes en oogjes. probleem weer opgelost, maar nogmaals, we hebben strontmazzel gehad

Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1423
Ook ik heb al jaren een kleine poetslap in de hoek liggen voor als ik olie peil, toch maar eens een andere oplossing zoeken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1422
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
- Berichten: 1269
Goed dat je het even hier deelt, kan anderen ook weer even focussen.
Verder valt er over brand-preventie in z'n algemeen nog wel een apart topic te vullen.
Soms zie ik motorruimtes waar benzineleiding over warme delen heen lopen, nauwelijks vastgezet dus de leiding ondervindt schuren en warmte.Als zo'n leiding dan gaat lekken zal de benzine heel goed verdampen op de warme delen met alle risico's van dien.
Daarnaast is veel elektrodraad na een jaar of 40-50 een stuk minder soepel, zeker als er invloed is van olie e.d. het risico van afbrokkelen van de isolatie en daarmee sluiting wordt alleen maar groter.Bij mijn 3 240's heb ik regelmatig m'n fikken verbrand aan de zekeringkast, de zekeringen hadden vaak onvoldoende klemkracht i.c.m. corrosie en dan ontstond er zo maar een overgangsweerstand. En weerstanden worden warm bij voldoende vermogen.......
Om die reden ben ik bij mijn laatste oldtimers altijd begonnen met het plaatsen van een hoofdschakelaar in de min-kabel van de accu. (helpt ook goed bij winterstalling tegen ontlading door "lekstroom" en tegen joy-riding)
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Zo'n doek zou ik er uberhaupt niet laten slingeren! Maar dat terzijde.
Erg mazzel gehad. Ik heb groot stuk benzineslang om de draden van de dynamo gedaan. Zo kunnen ze niet schuren tegen de body. Het zit er immers toch erg dicht op.
Groet, Boele
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950
hij lag toch netjes weggepropt achter m'n verdamper"Boele Braaksma" schreef:
Zo'n doek zou ik er uberhaupt niet laten slingeren! Maar dat terzijde.

qua bedrading valt het in mijn auto qua veroudering/uitharden gelukkig nog erg mee, alles is nog soepel en flexibel."Jan van Bochove" schreef:
Daarnaast is veel elektrodraad na een jaar of 40-50 een stuk minder soepel, zeker als er invloed is van olie e.d. het risico van afbrokkelen van de isolatie en daarmee sluiting wordt alleen maar groter.
wat ik wel link blijf vinden is dat hele delen van de electrische installatie niet gezekerd zijn. in de bedrading naar de koplampen van een 140 bijvoorbeeld zit geen enkele zekering

Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950
Deze opzet is zowel in de Amazon als in de 1800 en 140 toegepast. Wellicht dat Volvo voor bedrijfszekere koplampen ging en dit boven electrische veiligheid stelde :roll:
En zo is er wel meer bedrading ongezekerd, sowieso alle bedrading van het contactslot, het laadcircuit, de startmotor en de ontsteking en natuurlijk ook de bedrading naar het zekeringkastje. Als er in die bedrading kortsluiting komt kunnen de gevolgen dramatisch zijn

Aan de andere kant gaat het niet echt vaak fout; oeps, alweer een struisvogelreactie?

Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.