Welkom, Bezoeker
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp Volvo Penta

Volvo Penta 27 okt 2014 19:29 #144896

  • Perro
  •  Perro's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 70
Na een B18a in een vierdeurs Amazon 1965, een B18d in een tweedeurs Amazon 1965 en een B16 in een Kattenrug P444 uit 1957 een Volvo Penta B18 met dubbele Zenith carburateurs (105SAE pk) in een Deense motorboot merk Coronet, type Explorer 22 uit 1963. Heeft verder niets met Volvo klassiekers te maken, maar het gaf me vanaf het begin van de proefvaart en koop een goed gevoel. Boot ligt inmiddels op de wal en heeft wat aandacht nodig net als de Volvo Penta.





Bijlagen:

Volvo Penta 27 okt 2014 19:37 #144898

  • Hans
  • Hans's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1776
Leuke boot, Perro!
Vraagje: waar zit je dynamo? Of is hij uitgerust met een "onvolprezen" DynaStart?
Groet, Hans

Volvo Penta 27 okt 2014 19:50 #144900

  • Ronald Damme
  • Ronald Damme's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 903
Die zit dr toch gewoon op? Op foto 2 denk ik een dynamo te zien op de normale plek

Volvo Penta 27 okt 2014 20:50 #144902

  • Perro
  •  Perro's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 70

"Ronald Damme" schreef:
Die zit dr toch gewoon op? Op foto 2 denk ik een dynamo te zien op de normale plek


Ja hoor, behalve wat maritime aanpassingen een "heel gewoon" B18 blok.

Volvo Penta 27 okt 2014 20:51 #144903

  • Hans
  • Hans's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1776
Je hebt helemaal gelijk, Ronald! Niet goed gekeken, ik miste eerst ook de poelie met v-snaar, maar wat je ziet is de nokkenas met waterpomp (?) en niet de krukas met poelie.
Gelukkig maar dat er een normale dynamo op zit. Ik heb zelf ooit een boot gehad met 2 cilinder Volvo (boot)motor die voorzien was van een DynaStart. Dit is een dynamo en startmotor ineen waarbij de functie met een electrische schakeling werd bepaald. Werkte wel, maar zowel als starmotor als als dynamo een slecht rendement...
Groet, Hans

Volvo Penta 28 okt 2014 14:13 #144921

  • Richard Carels
  • Richard Carels's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 88
Zo'n Dynastart is ook bedoeld voor kleine motortjes die je met de hand aan moet slingeren. Dat soort ééncylinder dieseltjes heeft meestal een behoorlijk zwaar vliegwiel en een kleplichter. Aanslingeren doe je door met de kleplichter open vaart in het vliegwiel te slingeren en dan de klep dicht te laten vallen. Op de vaart van de kilo's vliegwiel komt hij dan door de eerste compressieslag heen en gaat lopen. Bij sommige motortjes heb je nog een plug die je eruit kan draaien, waarmee je een soort tampon met springstof in de cilinder aanbrengt om zekerder te zijn dat je de eerste slag al ontbranding hebt.

Als dit met de hand lukt, dan krijgt een matig als startmotor werkende Dynastart dat ook wel voor elkaar, en omdat de boot is ingericht voor een handstart-motor zijn er meestal weinig stroomverbruikers, en dus is de slechte dynamo-functie ook geen probleem. Zo lang je er de volgende keer maar weer mee kan starten...

Een B18 ermee op gang brengen lijkt me een heel ander verhaal, maar gelukkig hoeft dat ook niet...

Richard

Volvo Penta 28 okt 2014 22:12 #144928

  • Hans
  • Hans's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1776
We dwalen wel wat van t topic af... bij mij zat die dynastart op een 2 cilinder kopklepmotor zonder kleplichter -volgens mij een MB10- en dat was niet altijd een onverdeeld genoegen ;)
Maar goed, dit heeft verder niets te maken met Perro's boot, ik wens 'm er succes mee en hoop dat de B18 nog vele zeemijlen meegaat!
Groet, Hans

Volvo Penta 29 okt 2014 17:05 #144937

  • Perro
  •  Perro's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 70

"Hans Latenstein" schreef:

Maar goed, dit heeft verder niets te maken met Perro's boot, ik wens 'm er succes mee en hoop dat de B18 nog vele zeemijlen meegaat!

Dank je Hans. Ik hoop het ook. Blok heeft een onderhoudsbeurt nodig en er moeten wat gebreken verholpen. Zo draait één van de luchtfilters erg makkelijk op de carburateur (de voorste zal ik maar zeggen) en zit die rode pijp ook los. Soms staat hij iets verdraaid en dan loopt de motor niet lekker. In de kop van het bovenblok zitten twee vriesdoppen naast elkaar. De linker (die blank metalen) is er pas nieuw ingekomen, de oude was doorgeroest. De rechter (de rood geverfde) lijkt goed maar er zit een gaatje in van doorsnede speldenknop, en daar spuit het koelwater uit.
Evengoed afgelopen zaterdag in 6,5 uur ongeveer 90 km of moet ik zeggen 60 mijl van Zeewolde naar de nieuwe thuishaven gevaren, kruissnelheid in de Flevopolder 12 km/u en op het Markermeer even ruim 20 km/u.
Ik ga bij de rubriek motor een technische vraag stellen over vervangen van de vriesdop, dus ........... reacties zijn daar zeer welkom ;) .
  • Pagina:
  • 1