Carrosserie Sodomka

Lees meer
01-05-2014 12:45 #140182 door Gert Vegter
Carrosserie Sodomka is gemaakt door Gert Vegter
In een babbelbox kun je volgens mij alles kwijt, daarom wil ik eens de aandacht vestigen op de vaak wonderbaarlijk mooi (nou ja, naar mijn smaak dan) vormgegeven koetswerken uit met name de periode 1935-40 van de Tsjechische carrosseriebouwer Josef Sodomka. Hedentendage is de man vrijwel vergeten, maar destijds maakte hij naam met het vervaardigen van speciale carrosseriën op basis van bestaande merken. Aanvankelijk waren dat alleen Tsjechische merken, zoals Aero, Jawa, Praga, Tatra en Walter, maar toen zijn ster begon te rijzen werden er ook chassis gebruikt van o.a. La Salle, Rolls Royce, Bugatti, Maybach en Lancia.
Uit de vele onderscheidingen die de firma "Carrosserie Sodomka" ten deel vielen, blijkt dat de producten van het bedrijf zich destijds konden meten met die van de meest vooraanstaande Europese autostylisten. Helaas hebben niet veel van deze fraaie automobielen de tand des tijds goed doorstaan, want anno 2014 zijn er bitter weinig nog bestaande exemplaren bekend. Eén daarvan is de onderstaande Aero 50 Dynamik, waarbij het lijkt alsof er bij het carrosserieontwerp weinig rekening is gehouden met de spoorbreedte van het chassis. Vanuit deze hoek verwordt het sierlijke bijna tot iets potsierlijks.
Zie ook goo.gl/ggN1jS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2014 12:57 #140183 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Carrosserie Sodomka
Lijkt wel of een carroserie op een skelter is gegooid :roll: :D ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2014 19:10 #140257 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Carrosserie Sodomka
Met bumper en vanuit een andere hoek gefotografeerd lijkt het een stuk beter...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2014 00:10 #140782 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Carrosserie Sodomka
Voor de geïnteresseerden nog even dit: na uitgebreide research en met hulp van een Tsjechische kennis heb ik inmiddels een hoofdstuk over Sodomka aan mijn website toegevoegd, zie www.geevee.nl/carrosserie-sodomka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2014 22:43 #140815 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Carrosserie Sodomka
leuke info!

Op mijn laatste reis in Tsjechië kwam ik deze tegen:
www.jawa.nl/index.php?op=viewpag ... ight=oscar
een heel stel.

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.