- Berichten: 538
Technisch vraagstuk Citroën 2 cilinder
- Daan van Oosten Slingeland
- Offline
- Platinum-lid
De motor loopt in principe mooi: netjes stationair, trekt netjes op, niet veel op aan te merken behalve de traagheid . Het probleem is echter dat wanneer de auto afremt (al is het van een slakkengangetje naar stilstand) het toerental sterk onder het stationair-toerental schiet en de motor meestal afslaat. We hebben geen idee hoe dit kan, en ik wilde de vraag hier weleens opwerpen. De feiten:
- Zowel bij remmen met pedaal als met handrem, dus niet iets elektronisch met het remlicht
- Alleen bij vooruit rijden; bij achteruit rijden en remmen niks aan de hand
- Carburateur is compleet gereviseerd en leek tijdens meting netjes afgesteld
- Geen rembekrachtiger of iets dergelijks ingebouwd
Mijn enige vage vermoeden is dat er in de carburateur iets gebeurd (scheef brandstofniveau door het naar voren klotsen van de benzine) en daar iets misgaat, maar dat lijkt me niet logisch: die auto heeft ooit prima gereden met dezelfde carb.
Het is wellicht een ver van je bed show voor vele van jullie, maar heb even wat extra creativiteit en verse inzichten nodig. Wellicht gaat er bij iemand een nuttig lampje branden!
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Leo Staats
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 133
Water in de tank?
Slechte elektrische Verbindingen?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 898
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Laveyne
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 82
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Is een LNA motor hetzelfde als een Visa motor? Die hebben wij in onze Burton.
Geen benzine bij afremmen lijkt mij een beetje onlogisch, zo snel trekt een carburateur niet leeg toch?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Laveyne
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 82
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 538
- Van water of oude benzine in de tank is geen sprake, tank is grondig aangepakt, leeg geweest en afgetankt. Zou overigens ook niet het beschreven probleem verklaren...
- Vlotter heb ik naar gekeken bij de revisie, stond goed naar mijn idee (we hebben de originele garage-boeken van Citroen waar dat soort gegevens beschreven zijn)
- Inderdaad een Visa motor, die in de meeste Burtons ligt (leuke dingetjes hè ). Je weet dus in ieder geval precies waar ik het over heb. Ik zou heel graag een 123 in de motor hangen, maar m'n broer vind 300 euro voor een experimentje nog even wat teveel van het goede...
- Teveel benzine bij afremmen zou een (rare) mogelijkheid kunnen zijn. Wellicht moeten we de auto aan de achterkant eens op hoge bokken zetten en kijken of dat effect heeft op de stationair loop.
Het probleem is dermate constant (gewoon áltijd bij afremmen) dat een gammele elektrische verbinding niet het eerste is waar ik aan denk. Gammele verbindingen hebben de neiging af ten toe wel of af en toe niet op te spelen...
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
"Daan van Oosten Slingeland" schreef:
- Ik ga er vanuit dat de boel goed vastgezet is, dat heb ik namelijk zelf gedaan... Maar een goede om inderdaad even aan van alles en nog wat te gaan hangen om te zien of het een effect heeft.
- Van water of oude benzine in de tank is geen sprake, tank is grondig aangepakt, leeg geweest en afgetankt. Zou overigens ook niet het beschreven probleem verklaren...
- Vlotter heb ik naar gekeken bij de revisie, stond goed naar mijn idee (we hebben de originele garage-boeken van Citroen waar dat soort gegevens beschreven zijn)
- Inderdaad een Visa motor, die in de meeste Burtons ligt (leuke dingetjes hè ). Je weet dus in ieder geval precies waar ik het over heb. Ik zou heel graag een 123 in de motor hangen, maar m'n broer vind 300 euro voor een experimentje nog even wat teveel van het goede...
- Teveel benzine bij afremmen zou een (rare) mogelijkheid kunnen zijn. Wellicht moeten we de auto aan de achterkant eens op hoge bokken zetten en kijken of dat effect heeft op de stationair loop.
Het probleem is dermate constant (gewoon áltijd bij afremmen) dat een gammele elektrische verbinding niet het eerste is waar ik aan denk. Gammele verbindingen hebben de neiging af ten toe wel of af en toe niet op te spelen...
Stroboscooplamp ertussen hangen, dan gaan rijden en kijken of hij stopt met flitsen zodra je afremt op de motor..
Voor wat betreft de 123, het werkt perfect in onze Burton. Gegeven moment heel veel ellende gehad met de hall-sensoren. En als je dan vaak stil komt te staan, ben je het snel zat! Nadeel van de 123 in 2CV/Burton is dat je hem niet met lopende motor kunt verstellen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ruud Reniers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 295
Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.