Welkom, Bezoeker
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp Technisch vraagstuk Citroën 2 cilinder

Technisch vraagstuk Citroën 2 cilinder 27 nov 2012 18:06 #120777

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Daan van Oosten Slingeland's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 494
Mijn broer rijdt een oude Citroen LNA, met onder de motorkap een luchtgekoelde 652cc 2-cilinder boxer, vergelijkbaar als de bekende eendenmotor, maar dan met elektronische ontsteking en wat andere kleine verschillen. Deze auto hebben we na 5 jaar stilstand weer APK waardig gemaakt en is een groot feest om in te rijden (aangezien er nog maar zo'n 10 in Nederland rondrijden) maar toch zitten we nog met een probleem dat ik niet kan verklaren, laat staan oplossen...

De motor loopt in principe mooi: netjes stationair, trekt netjes op, niet veel op aan te merken behalve de traagheid :) . Het probleem is echter dat wanneer de auto afremt (al is het van een slakkengangetje naar stilstand) het toerental sterk onder het stationair-toerental schiet en de motor meestal afslaat. We hebben geen idee hoe dit kan, en ik wilde de vraag hier weleens opwerpen. De feiten:

- Zowel bij remmen met pedaal als met handrem, dus niet iets elektronisch met het remlicht
- Alleen bij vooruit rijden; bij achteruit rijden en remmen niks aan de hand
- Carburateur is compleet gereviseerd en leek tijdens meting netjes afgesteld
- Geen rembekrachtiger of iets dergelijks ingebouwd

Mijn enige vage vermoeden is dat er in de carburateur iets gebeurd (scheef brandstofniveau door het naar voren klotsen van de benzine) en daar iets misgaat, maar dat lijkt me niet logisch: die auto heeft ooit prima gereden met dezelfde carb.

Het is wellicht een ver van je bed show voor vele van jullie, maar heb even wat extra creativiteit en verse inzichten nodig. Wellicht gaat er bij iemand een nuttig lampje branden!
'65 Combi - B20 LPG

Technisch vraagstuk Citroën 2 cilinder 27 nov 2012 18:32 #120778

  • Erik Ciesluk
  • Erik Ciesluk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1203
Zit alles wel goed vast? Ik kan me voorstellen dat als de carb niet goed vast zit op het spruitstuk en bij het afremmen er een opening ontstaat waardoor je teveel valse lucht krijgt?
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Technisch vraagstuk Citroën 2 cilinder 27 nov 2012 18:55 #120779

  • Leo Staats
  • Leo Staats's Profielfoto
  • Afwezig
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 124
Gebrek aan vermogen is waarschijnlijk normaal. Misschien een idee om compressie te meten?
Water in de tank?
Slechte elektrische Verbindingen?

Technisch vraagstuk Citroën 2 cilinder 27 nov 2012 19:32 #120780

  • Siang Phoa
  • Siang Phoa's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 887
Een eerste reactie: is de benzine wel vers? Peut van 5 jaar oud is gewoon meuk.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Technisch vraagstuk Citroën 2 cilinder 27 nov 2012 23:27 #120792

  • Johan Laveyne
  • Johan Laveyne's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 70
Vlotter hoogte afstellen van de carburator.

Technisch vraagstuk Citroën 2 cilinder 27 nov 2012 23:35 #120793

  • Boele Braaksma
  • Boele Braaksma's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2172
Ik zou maar eens onder de kap aan draadjes gaan 'jutteren.' Bijvoorbeeld van de dubbele timingsensoren.

Is een LNA motor hetzelfde als een Visa motor? Die hebben wij in onze Burton.

Geen benzine bij afremmen lijkt mij een beetje onlogisch, zo snel trekt een carburateur niet leeg toch?

Technisch vraagstuk Citroën 2 cilinder 27 nov 2012 23:39 #120795

  • Johan Laveyne
  • Johan Laveyne's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 70
Ofwel teveel benzine bij afremmen zodat de motor afslaat.

Technisch vraagstuk Citroën 2 cilinder 28 nov 2012 11:55 #120805

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Daan van Oosten Slingeland's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 494
- Ik ga er vanuit dat de boel goed vastgezet is, dat heb ik namelijk zelf gedaan... Maar een goede om inderdaad even aan van alles en nog wat te gaan hangen om te zien of het een effect heeft.

- Van water of oude benzine in de tank is geen sprake, tank is grondig aangepakt, leeg geweest en afgetankt. Zou overigens ook niet het beschreven probleem verklaren...

- Vlotter heb ik naar gekeken bij de revisie, stond goed naar mijn idee (we hebben de originele garage-boeken van Citroen waar dat soort gegevens beschreven zijn)

- Inderdaad een Visa motor, die in de meeste Burtons ligt (leuke dingetjes hè :) ). Je weet dus in ieder geval precies waar ik het over heb. Ik zou heel graag een 123 in de motor hangen, maar m'n broer vind 300 euro voor een experimentje nog even wat teveel van het goede...

- Teveel benzine bij afremmen zou een (rare) mogelijkheid kunnen zijn. Wellicht moeten we de auto aan de achterkant eens op hoge bokken zetten en kijken of dat effect heeft op de stationair loop.

Het probleem is dermate constant (gewoon áltijd bij afremmen) dat een gammele elektrische verbinding niet het eerste is waar ik aan denk. Gammele verbindingen hebben de neiging af ten toe wel of af en toe niet op te spelen...
'65 Combi - B20 LPG

Technisch vraagstuk Citroën 2 cilinder 28 nov 2012 15:23 #120808

  • Boele Braaksma
  • Boele Braaksma's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2172

"Daan van Oosten Slingeland" schreef:
- Ik ga er vanuit dat de boel goed vastgezet is, dat heb ik namelijk zelf gedaan... Maar een goede om inderdaad even aan van alles en nog wat te gaan hangen om te zien of het een effect heeft.

- Van water of oude benzine in de tank is geen sprake, tank is grondig aangepakt, leeg geweest en afgetankt. Zou overigens ook niet het beschreven probleem verklaren...

- Vlotter heb ik naar gekeken bij de revisie, stond goed naar mijn idee (we hebben de originele garage-boeken van Citroen waar dat soort gegevens beschreven zijn)

- Inderdaad een Visa motor, die in de meeste Burtons ligt (leuke dingetjes hè :) ). Je weet dus in ieder geval precies waar ik het over heb. Ik zou heel graag een 123 in de motor hangen, maar m'n broer vind 300 euro voor een experimentje nog even wat teveel van het goede...

- Teveel benzine bij afremmen zou een (rare) mogelijkheid kunnen zijn. Wellicht moeten we de auto aan de achterkant eens op hoge bokken zetten en kijken of dat effect heeft op de stationair loop.

Het probleem is dermate constant (gewoon áltijd bij afremmen) dat een gammele elektrische verbinding niet het eerste is waar ik aan denk. Gammele verbindingen hebben de neiging af ten toe wel of af en toe niet op te spelen...


Stroboscooplamp ertussen hangen, dan gaan rijden en kijken of hij stopt met flitsen zodra je afremt op de motor..

Voor wat betreft de 123, het werkt perfect in onze Burton. Gegeven moment heel veel ellende gehad met de hall-sensoren. En als je dan vaak stil komt te staan, ben je het snel zat! Nadeel van de 123 in 2CV/Burton is dat je hem niet met lopende motor kunt verstellen ;-)

Technisch vraagstuk Citroën 2 cilinder 28 nov 2012 19:11 #120817

  • Ruud Reniers
  • Ruud Reniers's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 279
Dat een slechte elektrische verbinding ook voorspelbare storingen geeft weet ik uit eigen ervaring. In een lange bocht naar links en vervolgens naar rechts viel bij mijn 145E altijd de motor still om vervolgens als we horizontaal waren weer vrolijk verder te gaan. Jaren was dit een mooi storingszoekertje in de sterke verhalen op clubmeetings. Nooit heeft iemand mij op de juiste weg kunnen helpen, omdat alles gecheckt en vast (leek) te zitten. Uiteindelijk was het een kleine parkertje bij een massakabeltje dat netjes vast leek te zitten maar nog net 10 graden verder vastgezet kon worden. :roll:
Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!
Kijk ook eens op:
Google+ van regio Zuid-West!
  • Pagina:
  • 1
  • 2