Ruiten demonteren

Lees meer
09-04-2012 13:22 #112527 door Rob Baeten
Ruiten demonteren is gemaakt door Rob Baeten
Waarschijnlijk kennen we dit wel, even de voorruit of de zijruiten van de combi eruit wippen en dan met twee ruiten in je hand staan. Het overkwam mij toen ik in een ver verleden ( 1982 .... oeps we worden oud :lol: ) de zijruiten uit mijn combi moest halen voordat hij gespoten werd. Ik heb hier toen een andere methode voor bedacht omdat ik dus slechte ervaringen had met ruiten eruit drukken en kromme sierlijsten.
Ik heb 20 alluminium plaatjes gemaakt van ongeveer 5x8cm 1.5mm dik en een smalle kant een beetje scherp gemaakt. Deze druk ik, of met een klein tikje met de hamer, op regelmatige afstanden tussen het raamrubber en het raamframe waardoor het rubber open gaat staan en vrij komt van het chassis. Ik begin aan de bovenkant van het raam en werk zo naar de zijkanten. Als je er genoeg tussen in steekt dan komt het raam vanzelf los door de spanning die het rubber op de plaatje geeft, pas goed op dat je ze regelmatig verdeeld zodat je een gelijke spanning op het raam krijgt. Het raam komt er nu met de sierlijst uit. Daarna kun je het raamrubber met de lijst gemakkelijk van het raam nemen en komt ook de sierlijst los zonder dat deze beschadigd of krom wordt. Ik gebruik deze methode dus al een hele tijd en heb nooit meer een ruit gebroken met demontage. Hoop dat ik iemand een plezier kan doen met deze methode.

Groeten, Rob





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-04-2012 15:09 #112536 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Ruiten demonteren
Handig idd als je auto nog gespoten moet worden, maar minder handig als je auto al gespoten is en je moet om 1 of andere rede toch een raam eruit halen. Dan maken die plaatjes van jou toch meer lakschade achter het rubber dan je lief is. Ik neem altijd een houten roerstokje waar je verf mee roert. Eventjes de hoeken afronden en afplatten en je hebt hetzelfde alleen heb je wat meer nodig omdat ze wat smaller zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2012 13:48 #112578 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Ruiten demonteren
Of neem wasknijpers: uit elkaar halen en je hebt twee hulpstukjes per wasknijper.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.