'eventjes' door de APK keuring...

Lees meer
29-03-2012 00:10 #112088 door Dennis Boxem
'eventjes' door de APK keuring... is gemaakt door Dennis Boxem
Sommige oldtimer-bezitters zien de tweejaarlijkse APK keuring met angst en beven tegemoet, maar ik ga er altijd met redelijk vertrouwen naartoe. Tot de laatste keer waarbij de keuring bijna Python-esque vormen aannam.

De Combi wordt vrijwel dagelijks gebruikt en al is het niet moeders mooiste, hij wordt toch behoorlijk goed onderhouden. Deze keer was ik voor de APK wel wat aan de late kant, want bij een laatste inspectie met de schroevedraaier bleek het balkje bij de voeten van de bestuurder een stuk slechter dan gedacht. Een klein plekje bleek al snel een grote rotte plek die nergens vandaan lijkt te komen. De dorpel, de vloer, de middelste kokerbalk zijn keihard maar het balkje is in het midden zo rot als een mispel. Een half jaar eerder was er nog niets zichtbaars aan de hand. Een weekje later en een dag slijpen en lassen verder was ook dat gefikst.

Vrijdagmiddag bij de keuring de auto op de brug en alles dik in orde. Tot we bij de handrem aankomen. Handrem er op (nog even een tandje extra kracht zetten, dacht ik nog) en prima. Handrem los, en het achter wiel zit nog steeds vast. Eenmaal thuis het wiel er af blijkt dat laatste tandje extra de boosdoener. De kabel is wat smerig en blijft hangen. Voor de zekerheid aan beide kanten alles schoongemaakt en terug naar de keuring. Tot zover nog niets aan de hand.
Het is tegen half vier als ik de auto wederom ter keuring aanbiedt. Keurmeester loopt er omheen, keurt alles goed en gaat achter de computer zitten. Helaas, computerstoring. Half uurtje wachten, telefoontje hier, telefoontje daar, maar het wordt niets meer. Of ik dan maar op maandagochtend wil terugkomen. Fair enough, de keurmeester kan er ook niets aan doen.

Maandagochtend kom ik net aan als een RDW-medewerker in zijn auto stapt. Steekproef geweest, niets aan de hand. Keurmeester neemt plaats achter de computer en jawel, een steekproef. Geen punt, die man van de RDW is de straat nog niet uit, dus die zal zo wel terug komen. Maar nee, het duurt ruim een uur voordat er een andere RDW-medewerker de garage inloopt en zodra de keurmeester hem ziet slaakt hij een diepe zucht... Dat belooft wat.

Al snel blijkt waarom, want deze meneer neemt zijn werk heel serieus. Ruim 35 minuten loopt hij om de auto, al kloppend, voelend schijnend met een zaklampje. Al snel ontstaat er discussie over de LPG installatie. Die hangt bij de combi onder de auto, maar volgens de RDW-medewerker zit hij toch echt ín de auto en dan moet er een kap over de aansluitingen zitten. Als hij uiteindelijk toch overtuigd is dat de LPG tank ónder de auto hangt keurt hij 'm alsnog af op de vulslang die naar zijn mening te ver verdroogd is. Ook moet de verdamper nog even gecheckt worden op gasdichtheid. Al doende blijft hij achter de stroomtoevoer voor de verdamper hangen en moet er een nieuw klemmetje aan te pas komen om de auto weer rijdend te krijgen. De keurmeester gaat nog in discussie over de gasvulslang maar het mag niet baten. Onverbiddelijk afgekeurd. Intussen was het maandagmiddag en had ik al zo'n twee uur op mijn werk in Amsterdam moeten zijn. Gelukkig werk ik nogal flexibel en heb ik vrijwel altijd een laptop en internetverbinding bij de hand.

Toegegeven, de gasslang vertoonde kleine sporen van verdroging en hij stond al op de nominatie om vervangen te worden, maar dat was in de verste verte niet genoeg om op wat voor manier ook maar onveilig te zijn. Ook de plaatselijke LPG-boer verklaarde de man voor gek. Op dinsdagochtend zat de slang er met tien minuten onder en kon de auto voor de derde, en in dit geval laatste keer gekeurd worden. Goedgekeurd, zonder steekproef gelukkig.

De moraal van dit verhaal? De volgende keer dat ik voor de keuring ga doe ik het vroeg op de dag, en neem ik wel een dagje vrij. Dan weet ik tenminste zeker dat het in één dag gefixt is :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2012 08:11 #112089 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic 'eventjes' door de APK keuring...
Hij is in ieder geval wel 100% veilig nu...


Overigens checken op gasdichtheid vind ik heel normaal. Slordig dat de APK-meester dit niet gedaan heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2012 12:36 #112103 door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic 'eventjes' door de APK keuring...
Boele, de keurmeester had wel gecheckt op gasdichtheid, maar de RDW-medewerker doet bij een steekproef de gehele keuring nog eens grondig over. Overigens kan het natuurlijk gebeuren dat je achter een draadje blijft hangen (nou ja, een beetje onhandig is het natuurlijk wel) en ook bij zo'n verdroogde gasslang is volgens de handleiding aan de keurmeester om te beoordelen of die nog wél of niet meer goed is. Waar het mij om ging is dat iets wat op het eerste gezicht toch niet meer dan een halve dag werk zou moeten zijn uiteindelijk bijna twee dagen gekost heeft. En zo zie je maar weer dat je van tevoren nooit helemaal precies in kunt schatten hoe lang iets gaat duren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2012 12:42 #112105 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic 'eventjes' door de APK keuring...
Mijn combi met onderbouw gastank werd destijds ook afgekeurd op het ontbreken van een afdichtingsplaat tussen de klep en de gastank. In mijn ogen zinloos zo'n plaat want deze ligt er gewoon tussen en de klep valt er bovenop en is echt niet gasdicht hoor. Met een foombandje zou je nog iets kunnen bereiken maar of je dan de klep dicht krijgt.

Bij mijn 245 met gas onderbouw heb ik geen extra plaat tussen de klep en de tank maar die is rondom afgekit dus kan bij lekkage van de gastank geen gas in de auto komen. Bij een ama combi kun je dit niet afkitten er zitten teveel groto ruimtes omheen of je moet iets construeren.

Maargoed een plaatje metaal of kunststof in model van de klep en die ertussen is voor de RDW voldoende (vaag) :?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2012 13:27 #112107 door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic 'eventjes' door de APK keuring...
Rene, bij mij zit die plaat er wel en hij is zelfs rondom afgekit. Er zit nog wel een van foam voorzien dekseltje op zodat je bij de aansluitingen kunt komen. Op zich is dat afdoende want LPG is zwaarder dan lucht en zal dus altijd naar beneden gaan. Dat de man in eerste instantie besloot dat de tank in de auto zat om daar vervolgens op terug te komen is mij een raadsel. Overigens heb ik bij een vorige keuring ook al eens een steekproef gehad en die RDW-medewerker ging aanmerkelijk minder grondig te werk dan deze.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2012 18:42 #112117 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic 'eventjes' door de APK keuring...
Naar mijn mening,mag een keurmeester twijfelachtige plekken uitsluitend onderzoeken met een heel klein hamertje van een vastgesteld gewicht en hij mag dus niet met een schroevendraaier steken om te controleren of de auto hard is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2012 21:57 #112121 door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic 'eventjes' door de APK keuring...
Niek,

dat met die schroevendraaier was ik zelf natuurlijk. Zoals ik al zei is mijn auto bepaald niet moeders mooiste, al wordt hij wel steeds mooier. Hij is gekocht als een rijdend restauratieproject en de afgelopen drie jaar is er al heel wat verspijkerd, gelast en gespoten. Eens in de zoveel tijd gaat hij even op de brug en dan loop ik alles na. En als ik rottigheid denk te zien dan ga ik toch altijd grondig te werk. Zeker als het om de apk gaat. Zoals gezegd was er ten tijde van de keuring eigenlijk niets meer aan de hand dan een vieze handremkabel (remstof) en een iets verdroogde gasslang en dan verwacht je niet dat het twee dagen duurt voordat je een auto door de keuring hebt.

Verbazend was het overigens wel. Het halve balkje was er aan, maar op de bodemplaat, de binnenste kokerbalk of de dorpels geen spatje roest. Toch vreemd hoe roest kan werken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2012 08:58 #112188 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic 'eventjes' door de APK keuring...
Na herlezing van je verhaal zie ik dat je gelijk hebt ! Ik dacht ,dat het de apk keurmeester was, die met de schroevendraaier aan de gang ging.

Zo heb ik wel eens een amazon gezien,die volgens de eigenaar -die bij de keuring aanwezig was-.door de keurmeester op diverse plaatsen met het klauwgedeelte van een klauwhamer was behandeld.Deze plekken waren met het voorgeschreven kleine hamertje zeker niet stuk gegaan.De auto had dan ook op die punten niet afgekeurd mogen worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
22-04-2012 16:57 #113042 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic 'eventjes' door de APK keuring...
De ene keurmeester is de andere niet en de ene steekproefman is ook de andere niet.
Je had evt een klacht kunnen indienen bij de RDW over de werkwijze van de steekproefman.
Idd is het zo dat je er niet vanuit mag gaan dat het altijd zal meevallen qua tijd
Daarom ga ik altijd naar de vaste stek voor apk want daar kennen ze mijn auto en zijn zwakke plekken.
Als een keuringsinstantie(garage) weinig steken laat vallen bij een herkeuring krijgen ze vanzelf steeds minder steekproeven.
Had de garage trouwens zelf geen stuk slang liggen?
soms zit het méé, soms........

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.