- Berichten: 161
luchtgereedschap
- Adriaan Nagel
- Offline
- Elite-lid
Ik heb een compressor en ben benieuwd of er leden zijn met ervaringen met luchtgereedschap zoals wielmoersleutels, ratels etc.
Mijn compressor heeft de volgende waarden: 24 liter tank, 8 bar, 200 liter/min capaciteit.
hoor het graag,
Adriaan
122S
C70 Cabrio Soft
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan Oudijk
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 303
Een moeraanzetter zit tussen de 100 tot 140 liter lucht verbruik bij 6,5bar per minuut.Dus ik denk dat het met uw compressor niet echt gaat lukken!
Veel succes Jan.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 796
(werkend op max6.3bar) op compressor type A.Nagel. Vertrekkend op
8.5bar zijn 5 moeren (op 17Kgm) al los vooraleer compr. terug
aanslaat, verder met de hand eraf draaien uiteraard (spaart lucht).
Terug vast zetten op laagste stand van luchtsleutel, en op juiste
spanning met momentsleutel.
Zelfs zandstralen van kleinere stukken (tot bvb. draagarm) lukt, en
kost nix met wit zand uit zandbak. En met wat geduld, en tussendoor
enkele keren iets gaan drinken, geraakt ook een voorbrug proper. 100%
tevreden. Niet aarzelen, en aanschaffen dus.
Met groter type gaat uiteraard alles veel vlotter, had er vroeger 1
met 3 koppen, is niet verkocht maar in familie gebleven.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Zelfs grote compressoren hebben wat fluctuatie in druk tussen opgeladen en vlak voor hij weer aanslaat.
Bij ons in de hal hebben we een joekel, al wat ouder, daar weten we van dat als hij net is opgedraaid, de kracht overeenkomt met het juiste moment om de moeren vast te zetten of los te krijgen.
Er zijn diverse pneumatische gereedschappen te koop, van haakse slijpers tot polijstschijven, hamers en handzame ratels voor kleinere klussen.
Op de beurs stonden diverse kraampjes met pneumatisch gereedschap, tegen hele redelijke prijzen.
Als je ervaring hebt en weet welke dop je nodig hebt, levert het tijdwinst op bij het klussen én je krijgt vastzittende moeren makkelijker los.
Ik zou niet meer zonder kunnen, en we hebben bij iedere werkbank een luchtpunt gepland, zelfs een 2e compressor gaan we deze week instaleren.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 796
"Als je een minder sterke compressor hebt voor hobby gebruik, moet je
de moeren gewoon zelf nadraaien met of een momentsleutel,...",
uiteraard kan men, wat betreft aanhaalspanning van moeren, rekenen op
ervaring met compressor, en meestal zal het dan wel lukken. Indien
voorschrift echter bvb. 17Nm/Kgm is (zoals bij VW Sharan), kan dit
met luchtsleutel wel eens 20Nm worden, en draai dit langs kant vd weg
maar eens los in geval van pech. De meeste kruissleutels plooien dan
gewoon krom, en moer blijft zitten. Losmaken van ong.13Nm (PV,
AM,...) is wel nog haalbaar als luchtsleutel daar bvb 16Nm had van
gemaakt. Het geeft echter geruster gevoel als men weet dat spanning
niet hoger is als voorgeschreven.
Een degelijke compressor is inderdaad een grote hulp bij klussen.
Kleine toevoeging: mijn hobby compressor "van het type A.Nagel",
heeft 50l inhoud ipv 25l, met waarsch. iets sterkere motor en grotere
opbrengst als bij 25l?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Zoals ik al eerder schetste wordt deze als 2e compressor gebruikt voor revisie werkzaamheden in de hal en schone montage.
Een fijne compressor en momenteel in de aanbieding zag ik (heb geen relatie met ze...)
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 08541-dummy
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 90
Naast een slagmoersleutel heb ik ook een lucht-boormachine. Vooral in dik staal (chassisbalk van 1 cm dik of zo), maar ook in plaatmateriaal boort dat eigenlijk veel fijner dan electrisch. Een haakse slijper koop ik ook nog wel eens. Je hebt zelfs vlakschuurmachines op lucht.
Ik heb het een keer bij de Makro gekocht in een aanbieding. Kostte weinig en is heel behoorlijk van kwaliteit. Met speciale doppen erbij (sterker voor slag-gebruik). Het enige nadeel is dat er allerlei verschillende koppelingen zijn, het Haagse trambedrijf gebruikt weer andere dan het Amsterdamse, dus ik heb maar wat verloopjes gemaakt.
Een electrische slagmoersleutel heb ik ook, werkt ook prima als je ergens geen lucht hebt, maar die op lucht die ik heb is wel krachtiger.
Richard
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 271
Ter overweging wil ik toch meegeven dat het rendement van een compressor, anders gezegd de hoeveelheid energie die je erin stopt en die je er daarna weer uitkrijgt, wat laag is. Het is een dure manier van aandrijven, zeg maar. Een elektrische wielmoersleutel zal toch meer tevredenheid geven omdat íe sterker is. Een electrische slijptol of schuurschijf gebruikt minder energie voor hetzelfde resultaat. En vaak is zulk gereedschap ook een stuk goedkoper.
Groet, Sven
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1277
naast een slagsleutel heb ik ook een doorslijptolletje op lucht, en een schuurschijf. die gebruiken wel ontzettend veel lucht. met een kleinere compressor is dit geen goede combinatie. de mijne is een 2cilinder compressor met 80l tank, en die is maar net toereikend voor het schuurschijfje.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.