luchtgereedschap

Lees meer
14-11-2011 23:06 #107888 door Adriaan Nagel
luchtgereedschap is gemaakt door Adriaan Nagel
Geen idee of ik deze vraag hier kan stellen:
Ik heb een compressor en ben benieuwd of er leden zijn met ervaringen met luchtgereedschap zoals wielmoersleutels, ratels etc.
Mijn compressor heeft de volgende waarden: 24 liter tank, 8 bar, 200 liter/min capaciteit.
hoor het graag,
Adriaan

122S
C70 Cabrio Soft

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2011 11:08 #107894 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic luchtgereedschap
Zelf heb ik een compressor met een opbrengst van 400l/min bij 10bar.Als ik mijn moeraanzetter gebruik bij bijvoorbeeld het loshalen van een wiel ,moet ik na 3a4 wielmoeren even wachten tot de tank weer voldoende druk heeft .
Een moeraanzetter zit tussen de 100 tot 140 liter lucht verbruik bij 6,5bar per minuut.Dus ik denk dat het met uw compressor niet echt gaat lukken!
Veel succes Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2011 11:25 #107895 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic luchtgereedschap
Ik heb vorige week een elektrische slagmoersleutel gekocht voor 50euro. Werkt perfect! Krijg zeer gemakkelijk de wielbouten los, daar waar ik met een kruissleutel flink kracht moest zetten! Scheelt ontzettend in het wachten op de compressor EN de herrie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2011 13:29 #107896 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic luchtgereedschap
gisteren op zoon's Sharan winterbanden gezet met luchtsleutel
(werkend op max6.3bar) op compressor type A.Nagel. Vertrekkend op
8.5bar zijn 5 moeren (op 17Kgm) al los vooraleer compr. terug
aanslaat, verder met de hand eraf draaien uiteraard (spaart lucht).
Terug vast zetten op laagste stand van luchtsleutel, en op juiste
spanning met momentsleutel.

Zelfs zandstralen van kleinere stukken (tot bvb. draagarm) lukt, en
kost nix met wit zand uit zandbak. En met wat geduld, en tussendoor
enkele keren iets gaan drinken, geraakt ook een voorbrug proper. 100%
tevreden. Niet aarzelen, en aanschaffen dus.

Met groter type gaat uiteraard alles veel vlotter, had er vroeger 1
met 3 koppen, is niet verkocht maar in familie gebleven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2011 23:29 #107920 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic luchtgereedschap
Als je een minder sterke compressor hebt voor hobby gebruik, moet je de moeren gewoon zelf nadraaien met of een momentsleutel, of een kruissleutel zoals in de wagen ligt (als je hier al wat gevoel voor hebt gekregen)

Zelfs grote compressoren hebben wat fluctuatie in druk tussen opgeladen en vlak voor hij weer aanslaat.
Bij ons in de hal hebben we een joekel, al wat ouder, daar weten we van dat als hij net is opgedraaid, de kracht overeenkomt met het juiste moment om de moeren vast te zetten of los te krijgen.

Er zijn diverse pneumatische gereedschappen te koop, van haakse slijpers tot polijstschijven, hamers en handzame ratels voor kleinere klussen.
Op de beurs stonden diverse kraampjes met pneumatisch gereedschap, tegen hele redelijke prijzen.
Als je ervaring hebt en weet welke dop je nodig hebt, levert het tijdwinst op bij het klussen én je krijgt vastzittende moeren makkelijker los.
Ik zou niet meer zonder kunnen, en we hebben bij iedere werkbank een luchtpunt gepland, zelfs een 2e compressor gaan we deze week instaleren.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2011 05:53 #107924 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic luchtgereedschap
Ed van der Zee:

"Als je een minder sterke compressor hebt voor hobby gebruik, moet je
de moeren gewoon zelf nadraaien met of een momentsleutel,...",

uiteraard kan men, wat betreft aanhaalspanning van moeren, rekenen op
ervaring met compressor, en meestal zal het dan wel lukken. Indien
voorschrift echter bvb. 17Nm/Kgm is (zoals bij VW Sharan), kan dit
met luchtsleutel wel eens 20Nm worden, en draai dit langs kant vd weg
maar eens los in geval van pech. De meeste kruissleutels plooien dan
gewoon krom, en moer blijft zitten. Losmaken van ong.13Nm (PV,
AM,...) is wel nog haalbaar als luchtsleutel daar bvb 16Nm had van
gemaakt. Het geeft echter geruster gevoel als men weet dat spanning
niet hoger is als voorgeschreven.

Een degelijke compressor is inderdaad een grote hulp bij klussen.

Kleine toevoeging: mijn hobby compressor "van het type A.Nagel",
heeft 50l inhoud ipv 25l, met waarsch. iets sterkere motor en grotere
opbrengst als bij 25l?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2011 10:01 #107926 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic luchtgereedschap
Ik heb mijn compressor gekocht bij Rustbusters in Veenendaal, een 50 liter met 2pk motor.
Zoals ik al eerder schetste wordt deze als 2e compressor gebruikt voor revisie werkzaamheden in de hal en schone montage.
Een fijne compressor en momenteel in de aanbieding zag ik (heb geen relatie met ze...)

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2011 13:00 #107930 door 08541-dummy
Beantwoord door 08541-dummy in topic luchtgereedschap
Voor de restauratie van historische trams waarmee ik mij bezighoud heb ik ook e.e.a. aan luchtgereedschap gekocht. Een punt voor de compressor is niet zozeer de druk die deze opbouwt (ook wel belangrijk) maar meer de hoeveelheid lucht die hij kan verstouwen. Of jouw compressor voldoende is kan ik niet zo beoordelen: ik gebruik mijn luchtgereedschap in een Haagse tramwerkplaats en daar staat een compressor zo groot als een auto met een luchttank waar je in kan wonen. Daar is de lucht dus nooit op...

Naast een slagmoersleutel heb ik ook een lucht-boormachine. Vooral in dik staal (chassisbalk van 1 cm dik of zo), maar ook in plaatmateriaal boort dat eigenlijk veel fijner dan electrisch. Een haakse slijper koop ik ook nog wel eens. Je hebt zelfs vlakschuurmachines op lucht.

Ik heb het een keer bij de Makro gekocht in een aanbieding. Kostte weinig en is heel behoorlijk van kwaliteit. Met speciale doppen erbij (sterker voor slag-gebruik). Het enige nadeel is dat er allerlei verschillende koppelingen zijn, het Haagse trambedrijf gebruikt weer andere dan het Amsterdamse, dus ik heb maar wat verloopjes gemaakt.

Een electrische slagmoersleutel heb ik ook, werkt ook prima als je ergens geen lucht hebt, maar die op lucht die ik heb is wel krachtiger.


Richard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-11-2011 19:26 #108001 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic luchtgereedschap
En compressor is altijd handig. Zelf heb ik er ook één. Alle opmerkingen die gemaakt zijn over de opbrengst/liters per uur onderschrijf ik. Het lijkt ook wel professioneel m=om met luchtsleutels en luchtgedreven slijptollen te werken.
Ter overweging wil ik toch meegeven dat het rendement van een compressor, anders gezegd de hoeveelheid energie die je erin stopt en die je er daarna weer uitkrijgt, wat laag is. Het is een dure manier van aandrijven, zeg maar. Een elektrische wielmoersleutel zal toch meer tevredenheid geven omdat íe sterker is. Een electrische slijptol of schuurschijf gebruikt minder energie voor hetzelfde resultaat. En vaak is zulk gereedschap ook een stuk goedkoper.

Groet, Sven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2011 14:58 - 26-02-2012 16:25 #108040 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic luchtgereedschap
nog een aanvulling die ik niet direct hier boven lees, de opbrengst die de compressor levert (.... liter/minuut) is gedeeltelijk van belang. de grootte van de tank is minstens zo belangrijk. dat is immers je buffer, hoe lang je kunt ratelen? dan, het is aan te raden om de moeren er met de laagst mogelijk kracht weer op te draaien,altijd natrekken met de hand / momentsleutel . ten eerste ivm al genoemde ellende als je langs de weg staat, maar ook het eenvoudig kromtrekken van een stalen velg. voor lichtmetalen velgen is het nog sterker aan te bevelen ze vast te zetten met een moment sleutel. het gegoten lichtmetaal veert niet mee, en de voorgeschreven aanhaalspanning voorkomt loslopen / te vast zitten. als laatste, nooit vet doen op het aanlegvlak tussen velg en moer, alleen op de draad.
naast een slagsleutel heb ik ook een doorslijptolletje op lucht, en een schuurschijf. die gebruiken wel ontzettend veel lucht. met een kleinere compressor is dit geen goede combinatie. de mijne is een 2cilinder compressor met 80l tank, en die is maar net toereikend voor het schuurschijfje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.