wie kent dit onderdeel?

Lees meer
21-10-2010 16:21 #97167 door Rudi Dortangs
wie kent dit onderdeel? is gemaakt door Rudi Dortangs
Velen zullen onderdelen in hun bezit hebben waarvan ze niet weten wat het is of waarvan het is (al dan niet gevonden tussen bekende onderdelen in een "grabbeldoos"). Ik heb tenminste meerdere zulke onderdelen en vraag me soms al een tijdje af wat het is en hoop dat iemand me dat eens kan vertellen. Hier is het natuurlijk belangrijk een goede foto en duidelijke beschrijving toe te voegen. Ik zal na dit bericht starten met het voor mij onbekende onderdeel met de opvallendste beschrijving.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-10-2010 16:29 #97168 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic wie kent dit onderdeel?
VIBRATOR FÖR SPÄNNINGSOMK
Zoals op de foto te zien is staat het echt op de bevestigingsbeugel die om het onderdeel zat (voor de foto even ervanafgehaald om de tekst op het onderdeel zelf te laten zien). Het is een elektrisch onderdeel met 4 polen, cylindrisch aluminium huis en ongeveer 7cm lang. Belangrijkste tekst op het onderdeel zelf: Plessey 6 volt non synchronous vibrator (daar is hij weer :) ). Splinternieuw en vanwege de tekst zeker te jammer om weg te gooien.
Wie weet het?

Bijlage vibratorförspänningsomk.jpg niet gevonden


Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-10-2010 19:00 #97174 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic wie kent dit onderdeel?
Precies weten doe ik het niet, maar dit soort "vibratoren werden in de elektronica gebruikt om bepaalde wisselspanningen op te wekken om zakken aan te sturen of om een spanning omhoog te transformeren. Wat jouw specifieke onderdeel aangaat kan ik je niet wijzer maken. Maar misschien gaat door mijn verhaal bij iemand anders een belletje rinkelen!
Groet, Sven.

twee keer hetzelfde bericht, laatste verwijderd, bericht kun je zelf wijzigen met de knop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan Verhagen (GAST)
  • Jan Verhagen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
24-10-2010 19:16 #97274 door Jan Verhagen (GAST)
Beantwoord door Jan Verhagen (GAST) in topic wie kent dit onderdeel?
ZAKKEN.....??????

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2010 10:11 #97292 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic wie kent dit onderdeel?
"Zakken" was waarschijnlijk een psychologische typfout in het kader van "vibrator", als er een "k" weggelaten wordt ziet het geheel er weer wat normaler uit. Ik heb het onderdeel tussen diverse Volvo-onderdelen gevonden, maar zover ik uit het commentaar (en helaas ook maar 1) op kan maken zal het (ofschoon 6V en dus waarschijnlijk van een auto) waarschijnlijk niets met Volvo's te maken hebben, mischien komt er toch nog een nadere reactie.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-11-2010 20:28 #98078 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic wie kent dit onderdeel?
Wat ik van deze site begrijp ( www.siliconchip.com.au/cms/A_30708/article.html ) werd zo'n asynchrone vibrator inderdaad gebruikt om spanningen te verhogen.

In dit geval vooral voor draagbare buizenradio's. De accu's daarin waren vaak 6 of 12V terwijl de buizen een werkspanning van bijvoorbeeld 135V hebben. Zo'n asynchrone vibrator kan die 6V verhogen tot die gewenste 135V.

De enige link die ik kan vinden met Volvo's of uberhaubt met auto's is dat ook zo'n vibrator met een voelermaatje afgesteld kan worden :D

Alhoewel, misschien werden deze dingen ook wel als voeding in vroege autoradio's (dus met buizen) gebruikt??

Update: gisteravond las ik in een VKM magazine (welke weet ik niet: hooguit een jaar oud) in een artikel over autoradio's dat deze onderdelen inderdaad werden gebruikt in de auto (vaak in een losse behuizing) om de buizen in de radio's van spanning te voorzien (+/- 110V).

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2010 18:21 #98189 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic wie kent dit onderdeel?
Hartelijk dank. Een buizenradio zal toch zeker ouder dan de amazon-serie zijn, maar in de doos Volvo onderdelen waarin ik het gevonden heb lagen ook nog een paar onderdelen van oudere Volvo's. Gezien de weinige reacties verwacht ik dat het toevallig in deze doos geraakt is en waarschijnlijk niets met Volvo's te maken heeft. Maar ik ga toch eens de VKM magazines doorkijken.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
07-04-2011 21:42 #102138 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic wie kent dit onderdeel?
Vanaf het moment dat ik m'n Amazon in m'n bezit kreeg vroeg ik me al af wat het was, maar tot nu toe niet de moeite genomen om een foto te maken.

Wie kan me vertellen wat voor soort benzinepomp dit is? Hij werkt overigens prima, het lijkt alleen onmogelijk om hem te openen voor onderhoud.


'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2011 21:57 #102141 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic wie kent dit onderdeel?
Volgens mij is dat gewoon een doorsnee imitatie benzinepomp. De latere pompen zijn sowieso al niet echt meer open te maken. Dat waren volgens mij alleen de allereerste met zo'n glazen bol.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
07-04-2011 22:12 #102143 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic wie kent dit onderdeel?
Volgens mij zitten er bij de standaard imitatiepomp nog een aantal schroefjes aan de zijkant, op de horizontale schijf als het ware.

EDIT: Je hebt gelijk, 'de drie' verkopen allemaal pompen met schroefjes e.d., maar de VOD heeft inderdaad een ander type pomp welke gelijk is aan de mijne. Dat is me nu pas opgevallen. Weer een raadsel opgelost...

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.