Volvo radio SR 3022

  • Bastiaan van Riemsdijk
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
05-06-2021 16:01 #194350 door Bastiaan van Riemsdijk
Volvo radio SR 3022 is gemaakt door Bastiaan van Riemsdijk
Beste mensen, wie kan mij helpen aan het aansluitschema van de Volvo stereo autoradio SR 3022?
De vorige eigenaar heeft de stekkers eraf geknipt en ik zie nu 11 losse draden uit het toestel hangen, waarvan ik geen idee heb waarvoor deze zijn.

Alvast bedankt voor jullie hulp, Bastiaan van Riemsdijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-06-2021 22:58 #194359 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo radio SR 3022
Kun je een fotootje plaatsen?
Een handleiding kan ik niet vinden, maar vaak is aan de kleuren en de dikte van de draden wel het een en ander te achterhalen.

Voor de luidsprekeruitgangen worden meestal 2 draden met bijna dezelfde kleur gebruikt (bijv. een blauwe en een blauw-witte draad). Op die manier kun je al wat setjes maken. Ik ken de SR-3022 niet, maar als die uitgangen voor 4 luidsprekers heeft, ben je al 8 draden kwijt. Daarna is het belangrijk uit te zoeken welke draad de massa is, waarschijnlijk het makkelijkst uit te vinden door de weerstand van die draad naar de behuizing te meten, die moet 0 Ohm zijn. (En die draad is vaak zwart en wat dikker).
​​​​​​
Dan zijn er nog 2 draden over. Voor de geschakelde plus 12V wordt ook vaak een wat dikkere draad gepakt, vaak rood. Dan heb je soms nog een extra draad (geel) die ook 12V moet krijgen voor correcte werking.

Zolang je geen +12V op de massadraad zet en je weet wat de luidsprekerdraden zijn is er weinig kans dat je wat stuk maakt. Al bestaat er de kans dat de radio al defect is (de stekkers knipt iemand er niet zomaar vanaf?)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bastiaan van Riemsdijk
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
06-06-2021 18:56 #194367 door Bastiaan van Riemsdijk
Beantwoord door Bastiaan van Riemsdijk in topic Volvo radio SR 3022
Heel hartelijk bedank Eric.
e hebt me geweldig op weg geholpen.
Met jouw aanwijzingen heb ik inderdaad 4 luidspreker draden bij elkaar kunnen vinden: zwart/zwart-wit, zwart/zwart-geel, wit/wit-blauw en blauw/blauw-wit.
Bleven er twee draden over: een donkerblauwe met glaszekering en een zwarte. De eerste neem ik aan dat dat dan de +-aansluiting is, de zwarte zal dan de massa zijn.
Welke luidspreker bij welke paar draadparen hoort merk ik wel bij het aansluiten. Ik denk dat de volkleuren de massa van de speaker zijn (blauw en zwart).
Nogmaals mijn dank voor het voorzetje!
Hartelijke groet, Bastiaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-06-2021 08:08 #194371 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Volvo radio SR 3022
De donkerblauwe met glaszekering is zeker de plus. De zekering zit altijd in de plus-draad, nooit in de min.

Mooi dat je er zo uit gekomen bent, nu hopen dat de radio werkt! En dan inderdaad uitzoeken welke luidspreker waar hoort.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.