Speakers voor onder dashboard

Lees meer
11-05-2011 22:05 #102776 door Marijn de Koning
Speakers voor onder dashboard is gemaakt door Marijn de Koning
Ik rij al een paar jaar rond met twee huiskamer speakers op de achterbank van mn combi, dus wil ik toch maar eens naar een definitieve oplossing gaan kijken :-) Ik ben geen fan van speakers in de deuren, en speakers achter in de auto geeft een slecht geluid. Dus daarom zit ik te denken aan twee kleine maar krachtige speakers die ik bijvoorbeeld aan een beugeltje onder het dashboard kan hangen. Heeft iemand tips voor welke speakers ik daarvoor zou kunnen gebruiken? Ik heb al wel eens op internet gezocht maar weinig gevonden.

Zoiets lijkt me wel mooi:
www.polkaudio.com/homeaudio/atrium/#atrium4

Maar deze zijn alleen in de VS te krijgen en bovendien 200 dollar dat is wel wat prijzig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
11-05-2011 22:29 #102777 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Speakers voor onder dashboard
Ik heb een tijd geleden m'n eigen boxjes gebouwd, vooral omdat ik geen opbouwboxjes kon vinden met speakers die ik goed genoeg vond. Een kleine 3d-schets zie je hieronder. Het ene kastje staat op het plankje van het 'handschoenenvakje', de andere hangt aan het dashboard met een veter en wat schroefogen.

De speakers die ik gebruikt heb waren uiteindelijk een paar Sony speakers van ik dacht 15 cm, weet niet meer precies welke, maar niet de goedkoopste maar ook zeker niet de duurste. Wat me gelijk opviel was toch dat ik niet tevreden was over het bass-geluid. Daarom heb ik achterin nog twee ovalen grotere speakers gelegd in de plank over de LPG tank en nu klinkt het prima.

Ik zal proberen deze week nog wat foto's te maken. Vanwege een klein ongelukje met een flinke brand tot gevolg hangt het even niet helemaal zoals het hoort, maar je kunt het idee wel begrijpen.


'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2011 15:58 #102916 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Speakers voor onder dashboard
Bedankt voor de reactie!
Ik hoop dat alles nog een beetje goed is afgelopen met die brandschade?!

Zelf bouwen is zeker ook een optie als ik niets kan vinden. Waarschijnlijk ga ik voor twee speakers voorin voor de hoge/midden tonen en een subwoofer die onder een stoel oid moet komen. Ik denk alleen dat ik liever iets met beugels doe want ik wil mn handschoenenvakje niet opofferen en met veters gaat het allemaal wat slingeren? :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2011 16:41 #102917 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Speakers voor onder dashboard
Paar ideetjes:

- Misschien kun je zo'n goedkoop 2.1 of 5.1 PC speakersetje vinden.
Die setjes worden volgens mij ook wel door een 12V adapter gevoed. Zo'n setje kun je dus eenvoudig op de auto-accu aansluiten, is niet duur, zijn vaak kleine speakertjes dus nemen weinig ruimte in. De geluidskwaliteit is over het algemeen niet bijzonder goed.

- Twee andere huiskamer-luidsprekertjes zoeken: op marktplaats zijn tientallen minisetjes te vinden met leuk uitziende, kleine, vaak heel behoorlijk klinkende speakertjes. Die mini-setjes hebben vaak nog een ouderwets cassettedeck en de CD-speler heeft het meestal na 3 maanden begeven.. Het voordeel daarvan is dat zulke setjes voor erg weinig geld aangeschaft kunnen worden. Gooi het 'design' kastje met radio/versterker weg en bouw de twee prima luidsprekertjes in de auto. Omdat bij zulke setjes een subwoofer meestal ontbreekt zul je niet veel laag te horen krijgen.

- Nog een tip: je kunt de middentoners ook prima onder het dashboard, naar beneden gericht monteren. Dan zitten ze veel minder in het zicht en zolang de (losse) tweeters maar enigszins richting de oren gericht zijn kan dat prima klinken.

- Mocht ik m'n Amazon ooit zover hebben dat ik tijd kan besteden aan een werkende autoradio ben ik van plan een paar kleine zelfbouw luidsprekers in te bouwen, eventueel in combinatie met een (onzichtbare) subwoofer; onder de achterbank is daar mooi ruimte voor. Waarschijnlijk zullen die dan (in een kistje) op de hoedenplank geplaatst worden, want geluid van achter kan prima klinken, en ik zou ook niet weten waar ik voorin de Amazon m'n speakers kwijt kan (zonder de deurpanelen te verprutsen)

Algemeen:
- Vergeet niet dat luidsprekers alleen goed functioneren met een klankkast.. een luidspreker los in een hoedenplank schroeven levert 9 van de 10 keer een teleurstellend geluid op. Het is niet voor niks dat al die hoedenplank luidsprekers zo overdreven groot zijn! Doordat ze geen bijpassende klankkast hebben is het rendement erg laag en heb je dus grotere speakers nodig voor hetzelfde geluidsniveau.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2011 19:19 #102927 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Speakers voor onder dashboard
Bedankt voor de tips Erik!
Ik heb nu twee speakers van zo'n huiskamer setje, maar die zijn net te groot om ergens weg te werken/stoppen. Ik zat zelf ook al in de richting van zo'n 2.1 set te denken alleen dan om het zelf samen te stellen. Dus twee speakertjes voorin voor de hogere tonen die je direct op je oren wilt richten, en dan een subwoofer ergens wegstoppen. Weet alleen niet hoe ik die subwoofer dan aan zou moeten sluiten.

Heb net nog een beetje zitten googlen en kwam op deze website uit:

www.caliber.nl/index.php?cPath=34_76

De CSB8 zien er wel aardig uit als wat ik in mn gedachten had. En de CSB6 zijn lekker compact, alleen geen idee wat voor geluid je daar uit mag verwachten. Die laatste zou in combinatie met een subwoofer misschien wel leuk zijn. Iemand bekend met het merk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2011 19:18 #107145 door Eric van Vliet
Beantwoord door Eric van Vliet in topic Speakers voor onder dashboard
Inmiddels zul je wel een passende oplossing hebben gevonden, maar misschien voor de volgende die met dit probleem zit:

Om de originele stijl te behouden heb ik ook de speakers volledig weggewerkt. Het is altijd zo zonde als mensen gaten maken in de deurpanelen! Computerspeakers zijn uitermate geschikt om onder je dashboard weg te werken. Speakers zonder behuizing geven nauwelijks geluid af. Ik heb 2 speakers van een Logitech 5.1 speakerset (X-530 serie) gebruikt. Deze behuizing is mooi smal en ideaal om weg te werken. De installatie is ook zeer simpel. Even de speakers uit de behuizing halen. 4 gaatjes boren (voor 2 tie wraps). De tie wraps erdoor halen. Speakers erin en dan kan je de tie wraps gewoon ergens aan een kabel onder je dashboard bevestigen. Als laatste even de speakerkabel aansluiten op je radio (kan gewoon direct) en je bent klaar!



De radio zit helemaal weggewerkt onder de bijrijdersstoel. Dit is gedaan omdat als je in de auto zit je erg moeilijk onder je bestuurdersstoel kunt kijken. Hiervoor heb ik een beugel gemaakt zodat de radio net tussen de stoelbeugel en de stoel komt te zitten. Dit gaat perfect. Je kan de stoel nog prima naar voren en achteren doen.



Daarnaast heb ik ook een subwoofer ingebouwd. Deze zit achter het reservewiel. Dit mede om de originele stijl te behouden. Ik heb hiervoor de bekisting van een Home Cinema Set Subwoofer gebruikt en deze aangepast voor een grotere 650 Watt sub. Ter voorkoming van lakschade heb ik een stuk tapijt om de bekisting gelijmt. Ook heb ik aan de onderkant 2 sleuven gemaakt zodat de originele steuntjes (van volgens mij de krik) behouden kunnen blijven.

Bijlage 2.jpg niet gevonden






Natuurlijk heb je ook een versterker nodig. Deze heb ik onder de bestuurdersstoel weggewerkt. De versterker heb ik op een multiplex plaat gemonteerd. Deze plaat heb ik met een schroef vast gemaakt in de gaten waar je ook de beugel van je stoel bevestigd. Dit in verband met het schuiven natuurlijk.
Let er wel op dat je versterker max 29cm lang mag zijn, anders past hij niet tussen de originele stoelbeugels. Daarnaast mag de versterker maximaal 8 a 10 cm hoog zijn, anders voel je de versterker als je in je stoel zit. Tenslotte maximaal 20 cm breed, anders komen de voeten van de passagier die op de achterbank zit in de knel.
Uiteindelijk heb ik een versterker van 2x 350 Watt/ 1x700 Watt vermogen gekocht. Deze paste prima. De versterkers met een groter vermogen watt waren al een stuk groter.

Bijlage 1.jpg niet gevonden



Om het geheel af te werken heb ik nog een auxkabeltje van de radio naar de middenconsole getrokken, zodat ik mijn Iphone binnen handbereik heb. Wat ook nog een optie is om een autoradio afstandsbediening te kopen. Dan hoef je niet elke keer te bukken als je radio zit te luisteren en van zender wilt wisselen ;)



Ik vind dat ik er nog best goed geluid eruit heb gekregen. Het is natuurlijk niet zo'n dreunbak waar alles meetrilt, maar dit is wel de mooiste manier om het te doen. Al zeg ik het zelf ;)

Hopelijk was dit een beetje nuttig!

Groeten,
Eric van Vliet
Volvo Amazon 1968

Bijlage 1.jpg niet gevonden



Bijlage 2.jpg niet gevonden







Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2011 11:16 #107162 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Speakers voor onder dashboard
Zeker nuttig, bedankt voor de uitgebreide reactie!
Ik moet het nog steeds een keertje gaan doen, waarschijnlijk deze winter een keer tijd voor maken. Ik heb zelf ook een losse versterker, onder de stoel van de bijrijder geplaatst door een extra stukje in het stoel frame te lassen. Dat vormt een kuipje waar de versterker in hangt. Ik heb er geen radio bij dus sluit mijn mp3 speler (met radio functie) direct aan op de versterker via zo'n zelfde kabeltje.

Ik ga binnenkort weer eens rondkijken voor speakers!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2011 11:32 #107164 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Speakers voor onder dashboard
Wouw Eric, dit is super. Als ik dit aan mijn zoon laat zien dan zal ik er waarschijnlijk ook aan moeten geloven voor zijn wagen.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2011 12:57 #107167 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Speakers voor onder dashboard
Ziet er netjes uit!

Ik heb een moderne radio/cd-speler onder het handschoenenplankje gemonteerd, vrij ver naar achteren (richting schutbord) zodat je 'm niet ziet, en de passagier er ook niet met de benen tegenaan komt. Een versterker heb ik (nog?) niet aangesloten. Boven de originele hoedenplank heb ik een nieuwe laag gemaakt, met daarin twee speakers gemonteerd:

Nu zoek ik nog een stukje stof vinden om de hele hoedenplank, inclusief speakers, te bedekken zodat de speakers niet meer te zien zijn. Het originele stoffen hoedenplankdekje dempt de hoge tonen teveel, dat werkt dus niet. Ik denk dat het iets van luidsprekerdoek moet worden.

Zonder doek erover ziet het er niet uit, maar voor het idee wel duidelijk:



Klinkt vele malen beter dan het ene speakertje wat achter het handschoenenvakje zit, dus ik denk dat ik het bij deze twee speakers laat. Ik wil nog wel kijken of ik de oude radio in het dashboard kan aanpassen zodat ik daarmee de moderne radio kan bedienen... :roll:


Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Vincent Kroese (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-10-2011 23:42 #107177 door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic Speakers voor onder dashboard

"Erik Ciesluk" schreef:
Ziet er netjes uit!

Ik heb een moderne radio/cd-speler onder het handschoenenplankje gemonteerd, vrij ver naar achteren (richting schutbord) zodat je 'm niet ziet, en de passagier er ook niet met de benen tegenaan komt. Een versterker heb ik (nog?) niet aangesloten. Boven de originele hoedenplank heb ik een nieuwe laag gemaakt, met daarin twee speakers gemonteerd:

Nu zoek ik nog een stukje stof vinden om de hele hoedenplank, inclusief speakers, te bedekken zodat de speakers niet meer te zien zijn. Het originele stoffen hoedenplankdekje dempt de hoge tonen teveel, dat werkt dus niet. Ik denk dat het iets van luidsprekerdoek moet worden.

Zonder doek erover ziet het er niet uit, maar voor het idee wel duidelijk:
speakers.jpg

Klinkt vele malen beter dan het ene speakertje wat achter het handschoenenvakje zit, dus ik denk dat ik het bij deze twee speakers laat. Ik wil nog wel kijken of ik de oude radio in het dashboard kan aanpassen zodat ik daarmee de moderne radio kan bedienen... :roll:


Ik heb zo'n zelfde hoedenplank gebouwd, van MDF. Destijds bij een stofhandel hier in Utrecht gewoon zwart Skai gekocht, was onder de 10 euro klaar geloof ik :) ..

NB: Voor de liefhebber: ik heb mijn hoedenplank van MDF (dus soortgelijk aan degene hierboven, schuin oplopend) met twee 16 CM JVC Speakers erin hier nog liggen, t.e.a.b... Is natuurlijk niet 'origineel' maar aangezien het oor ook wat wilt en de hoedenplank vaak toch al redelijk gaar is bij de Amazons wellicht een leuke oplossing voor sommigen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.