`snelheidsmeter maakt geluid
- Hans Mollema
- Senior lid
-
Minder
Meer
15-11-2007 22:15 #50759
door Hans Mollema
`snelheidsmeter maakt geluid is gemaakt door Hans Mollema
<p>beste volvo'ers</p><p>De snelheidsmeter van mijn amazon uit 1967 maakt sins deze week als ik tussen de 60 en 100 rijd een geluid of het stormd. De lintmeter gaat dan ook schoksgewijs heen en weer. Als ik harder rij dan 100 is het over en beneden de 60 ook. Van de zomer heb ik dit ook gehad en toen ging het vanzelf over, nu is het wat hardnekkiger. Wie kent dit probleem en wat is de remedie? de dag en kilometer tellers doen het prima.</p><p> </p><p>vr. gr.</p><p>Hans Mollema</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-11-2007 09:01 #87441
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic `snelheidsmeter maakt geluid
<p>Er kan natuurlijk iets met de meter mis zijn, uiteindelijk is het ding 40 jaar oud, maar meest waarschijnlijk is dat je naar de kabel (loopt van meter naar versnellingsbak) moet kijken. Zitten er geen al te scherpe bochten in, draait hij wel soepel. Als de binnenkabel weerstand heeft in de buitenkabel en niet lekker ronddraait, gaat de snelheidsmeter schokken en dat zie je dus niet aan de tellers. Resonanties en aanlopen in de kabel kun je ook horen, de tellereenheid kan een soort klankkast zijn. Zorg voor ruime bochten, eventueel met een drupje olie smeren. Bij slijtage: een nieuwe kabel.</p><p>Succes</p><p> </p>
- Michiel Helsloot (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-11-2007 08:46 #87440
door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic `snelheidsmeter maakt geluid
<p>Hi! Hans,</p><p> </p><p>ik heb een soortgelijk probleem (ama 65 od). Bij mij is het echter niet snelheidsafhankelijk maar toeren afhankelijk lijkt het. Wanneer ik de wagen doortrek in z'n 3, begint de snelheidsmeter op een gegeven moment 'toktoktoktok' geluidjes te maken. Als ik dan doorschakel naar z'n 4 is het geluid weer weg. Trek ik em dan verder door naar 100 (=120 op teller), dan komt het geluid weer terug, todat ik de OD in schakel. Het geluid is dan weg, todat ik de 120 bereik (=145 op teller), dan begint de meter weer te tokken.</p><p> </p><p>Ik heb de kmteller kabel geolied met wat naaimachine olie; dat geeft duidelijk een vermindering van het geluid. Maar er blijft nog steeds een 'toktoktok' geluid hoorbaar. Mogelijk heb ik met twee problemen tegelijk te maken.</p><p> </p><p>Komt iets hiervan je bekent voor? Als jij een oplossing vind, hoor ik het ook graag
.</p><p> </p><p>mvgr,</p><p>Michiel</p>
- Hans Mollema
- Senior lid
-
Minder
Meer
24-11-2007 17:17 #87439
door Hans Mollema
Beantwoord door Hans Mollema in topic `snelheidsmeter maakt geluid
<p>Ha Michiel,</p><p> </p><p>ik heb de km teller kabel en in de km unit sd-40 gespoten en nu is het probleem verholpen, maar of dit zo blijft?</p><p> </p><p>vr. gr.</p><p>Hans Mollema</p>
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-11-2007 22:29 #87438
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic `snelheidsmeter maakt geluid
Waarschijnlijk is de km-kabel versleten... je zal hem op termijn toch moeten vervangen vrees ik.
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-12-2007 21:23 #87437
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic `snelheidsmeter maakt geluid
Hey Michiel,
Je teller verwijderen is nogal een lastig klusje. Eerst alle bedrading verwijderen op je rug liggend onder het dashboard. Let op dat je de temperatuurmeter er ook eerst voorzichtig uitschroeft. De bestuurdersstoel weghalen en een kussentje op de pedalen helpt, en een looplamp ook.... Als je hem er toch uit hebt kun je meteen het frontje opnieuw grijs spuiten met een soldreerbout kun je het plastic ruitje en de lampjes verwijderen en er weer terugop smelten.....
<span style="color: rgb(255, 0, 0);">"Binnenkort dus de klokkendoos er even uit halen en nakijken."
<span style="color: rgb(0, 0, 0);">Vergeet dat "even" maar. Met een beetje mazzel kun je hem zo draaien dat hij er door het gat naar de voorkant toe uitkomt(nadat je het dascover verwijderd hebt), anders nog ff de chokekabel verwarmingsslang en wat je verder nog tegenkomt uit de weg ruimen.
Suc6 en gewoon rustig blijven ademhalen..
ps. de afwijking kan ook komen door een verkeerd tandwieltje in je versnellingsbak.
</span></span>
Je teller verwijderen is nogal een lastig klusje. Eerst alle bedrading verwijderen op je rug liggend onder het dashboard. Let op dat je de temperatuurmeter er ook eerst voorzichtig uitschroeft. De bestuurdersstoel weghalen en een kussentje op de pedalen helpt, en een looplamp ook.... Als je hem er toch uit hebt kun je meteen het frontje opnieuw grijs spuiten met een soldreerbout kun je het plastic ruitje en de lampjes verwijderen en er weer terugop smelten.....
<span style="color: rgb(255, 0, 0);">"Binnenkort dus de klokkendoos er even uit halen en nakijken."
<span style="color: rgb(0, 0, 0);">Vergeet dat "even" maar. Met een beetje mazzel kun je hem zo draaien dat hij er door het gat naar de voorkant toe uitkomt(nadat je het dascover verwijderd hebt), anders nog ff de chokekabel verwarmingsslang en wat je verder nog tegenkomt uit de weg ruimen.
Suc6 en gewoon rustig blijven ademhalen..
ps. de afwijking kan ook komen door een verkeerd tandwieltje in je versnellingsbak.
</span></span>
13-12-2007 11:42 #87436
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic `snelheidsmeter maakt geluid
<p>Op zich is het vervangen van de tellerunit goed te doen. Volgens mij hoeft het dashcover er niet perse af (heb ik in elk geval nog nooit gedaan). Als hij eenmaal los is, is het het meest makkelijk om hem wat naar achteren te drukken, plat te kantelen en hem er naar voren uit te halen.</p><p>Het makkelijkst gaat dit als alles eruit is, dus ook de benzinemeter, maar die wil er soms lastig uit en kan ook blijven zitten. Het blijft natuurlijk op de kop onder het dashboard pielen. Om de schoefjes van de temperatuursensor eruit te krijgen, is het handig om het choke mechanisme te verwijderen. Verder is het handig om de lichtschakelaar even uit het dashboard te halen en los te laten bungelen. Wel de accu eerst ontkoppelen!</p><p>Denk ook even aan het eerst loshalen van het knopje om de dagteller te resetten. Verder wil die nog wel eens blijven hangen bij het eruit kantelen. Let op dat hij niet ombuigt daar waat het kabeltje de teller in gaat.</p><p>Succes!</p><p>Groeten Lars</p>
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )