Cardanas wielbasis 140

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
24-11-2007 22:32 #50743 door Marijn Hendrikx
Cardanas wielbasis 140 is gemaakt door Marijn Hendrikx
<p>Beste Volvofans,</p><p>Ik zit met het volgende euvel: ik wil een J-type overdrive (met grote flens) plaatsen onder mijn 144 uit '69 (modeljaar 1970). Dus nog met dunne cardanas (overgangsmodel; allerlei rare combinaties= groot tussenasrubber, maar met kleine opening etc etc)). Punt is nu dat ik dus een passende dikke korte as met grotere flens heb, maar die past qua vertanding natuurlijk niet op mijn dunne lange achterdeel. Het blijkt dat de flens van de overdrive zelf lastig is om om te zetten vanwege allerlei varianten, m.b.t. de schroefdraad, etc. Nu kan ik mijn lange voorste as inlaten korten en er een grotere flens (met kruiskoppelingen) op laten lassen en uitbalanceren. </p><p>Maarrrrr ik kan ook een complete dikke cardanas eronder (laten) leggen met een grote flens aan mijn differentieel, want daar heb je geen verschillende schroefdraden in begreep ik. Dus dat is te vervangen. Tot ik me ineens bedacht dat vanaf modeljaar '71 (het jaar dat de injectiemotoren geleverd werden m&eacute;t die dikke as geloof ik), de wielbasis ook met 2 cm verlengd is. Het lijkt me logisch dat de cardansas dan ook iets langer is. Het korte deel heb ik dus al wel, dat is net zo lang als het korte deel van een dunne as zou zijn...</p><p>Iemand enig idee of dit ook allemaal zo is, als ik nu denk? Of wellicht handige suggesties?</p><p>Alvast superbedankt voor jullie reacties!</p><p>Groeten Marijn!</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Paul Franse
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-11-2007 12:40 #87503 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic Cardanas wielbasis 140
<p>Hallo Marijn,</p><p>mijn ervaring is dat de dunne as past in de dikke as. Als je dit zorgvuldig rondom aflast na de juiste lengte te hebben bepaald, en daarna de volledige aandrijfas laat uitbalanceren zou je dus probleemloos van een dikke as op je overdrive naar een dunne as op je tussenaslager kunnen gaan. Onder mijn 145 is namelijk het omgekeerde het geval.</p><p>Succes,</p><p>Paul Franse</p><p> </p>

Life is what you make it!

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-11-2007 17:06 #87502 door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Cardanas wielbasis 140
<p>Hallo Paul,</p><p>Bedankt voor je reactie! Okee dat is dus een goede optie, maar deel twee wil ik ook nog even afwachten. Ik kan wellicht een gehele dikke as aankopen, maar ja... is die nu 2cm langer dan een dunne of niet...??</p><p>Groet Marijn! </p>

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-11-2007 18:19 #87501 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Cardanas wielbasis 140
<p>Hoe weet je eigenlijk zo zeker dat de wielbasis naar achteren verlengd is en niet naar voren? Ik heb wel twee verschillende wielarmen vooraan gezien.</p><p>Of achter en voor een centimetertje erbij zonder aanpassing vd achteras? Of een langere flens op de cardanas?</p>

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-11-2007 08:31 #87500 door Marc van der Marek (GAST)
<p>Net even gemeten van hart vd achteras recht naar voren tot de dorpel, een 144 uit 1970 is 32 cm, een 240 uit 1989 is 34 cm.</p><p>Waar die 2 cm vandaan gekomen is wil ik nog wel eens nameten met mijn broers 145 uit 1971.</p>

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-11-2007 17:30 #87499 door Marc van der Marek (GAST)
Nou, allebei de achterste delen vd cardanas zijn 80 cm van kruiskoppeling tot kruiskoppeling, daar zit het verschil alvast niet.

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
28-11-2007 20:46 #87498 door Marijn Hendrikx
<p>Hallo Marc,</p><p>Dank je wel voor het nameten. Fijn te horen dat het verschil dus niet in het 2e deel van de cardanas zit! De 240 is idd voorzien van exact dezelfde wielbasis.</p><p>Ik ben nog enkele opties aan het overwegen en er wordt meegedacht door de garage waar ik altijd kom. Superfijn dus!</p><p>Dank je wel en ik laat de afloop nog weten!</p><p>Groeten Marijn!</p>

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
01-12-2007 16:20 #87497 door Marijn Hendrikx
<p>Beste Marc,</p><p>Ik heb net een dikke achteras en mijn dunne achteras naast elkaar gelegd en de dikke as is toch 2cm langer. Het zit in de kruiskoppelingen. Die zijn groter en langer, dit aan twee zijden maakt exact 2cm.</p><p>Ik denk dat ik toch voor de wat duurdere optie ga in dit geval. Dus de complete dikke as 2cm in laten korten en uitbalanceren. Dan kan ik straks alles in &eacute;&eacute;n keer plaatsen en toch de hele tijd door blijven tuffen (is mijn dagelijkse vervoersmiddel). De passende flens achter is ook al aanwezig. Ik begreep dat een kleine flens met J-type aansluiting binnenin, veel lastiger te krijgen is.</p><p>Vriendelijke groeten!</p><p>Marijn Hendrikx</p><p> </p>

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-12-2007 17:54 #87496 door Marc van der Marek (GAST)
Ik had twee dunne assen gemeten, een van 1970 en de ander van 1971, en die waren even lang. Op een dag vind ik het verschil nog wel (liefst een zonnige warme dag).

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD