wie wil mij rijtips geven? (volvo amazone '64, omgeving Sch

• Manja Van de Plasse (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2007 20:23 #50687 door Manja Van de Plasse (GAST)
wie wil mij rijtips geven? (volvo amazone '64, omgeving Sch is gemaakt door Manja Van de Plasse (GAST)
<p>Hallo,</p><p>Ik rij sinds anderhalf jaar in een volvo amazone uit 64.</p><p>Omdat ik mij vaak nog onzeker voel over de auto in het dagelijks gebruik ben ik op zoek naar iemand die het leuk zou vinden om zijn kennis te delen en mij een keer tips en uitleg zou willen geven. </p><p>Ik woon in Schiedam. </p><p>Groet,</p><p>Manja</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2007 00:41 #87752 door Siang Phoa
<p>Wat precies wil je weten? Rijtips vertelt me niet zo veel. Een auto is een auto, de bediening en het gebruik daarvan is in principe hetzelfde voor alle voertuigen.</p><p>Ah, een ieder zal meer en langer plezier hebben van zijn/haar dagelijks hobbyvoertuig als die regelmatig 'tender loving care' krijgt, zijn het deze tips die je zoekt?</p>

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2007 09:45 #87751 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic wie wil mij rijtips geven? (volvo amazone '64, omgeving Sch
Ik weet niet of het is wat je bedoelt, maar ben je onzeker over de auto of over je eigen rijcapaciteiten? Rijden met een ama is niet veel anders dan een "gewone" auto. Je leert het door het doen. Verder is een ama , mits goed onderhouden, een degelijk geconstrueerde auto. Anders was ie ook nooit zo oud geworden. Ik rij sinds begin 90 oude volvo's en er heeft er nog nooit een me laten staan. Kleine onderweg verhelpbare mankementjes daargelaten. Oudere auto's hebben uiteraard geen voorzieningen als abs en andere electronica waarvan ik de namen alweer vergeten ben. In ruil daarvoor heb je meer gevoel in het stuur en laat de auto je eerder en duidelijker weten dat je de grenzen van het betamelijke aan het overschrijden bent. Gewoon wat meer (zelf)vertrouwen misschien?

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2007 11:31 #87750 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic wie wil mij rijtips geven? (volvo amazone '64, omgeving Sch
<p>Er zijn in NL allerlei prachtig verlichte industrieterreinen die 's nachts verlaten zijn. Daar zou ik eens een paar keer linksom en rechtsom doorheen rijden. Niet om zo hard mogelijk rond te scheuren maar om eens ongestoord wat kleine experimenten met je auto uit te voeren.</p><p>Wat gebeurd er als je vol gas geeft? Hoe lang kan je in de eerste versnelling rijden? Wat gebeurd er als je voluit remt? Wat gebeurd er als je gas geeft in de bocht? Wat gebeurd er als de motor afslaat? Hoe hard kan je eigenlijk achteruit? Probeer eens heel zachtjes tegen een paaltje te rijden, je zal verbaasd zijn hoe kort de auto is.</p><p>Naast iemand zitten die in jouw auto rijdt is ook leerzaam, of er achteraan rijden als iemand anders rijdt.</p>

• Manja Van de Plasse (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2007 17:24 #87749 door Manja Van de Plasse (GAST)
Beantwoord door Manja Van de Plasse (GAST) in topic wie wil mij rijtips geven? (volvo amazone '64, omgeving Sch
<p>Siang Phoa, Piek en Marc, dank voor jullie reactie. Terecht vragen jullie wat ik nou precies wil weten. Want als ik mijn bericht nalees realiseer ik mij dat het erg vaag is dus ik zal proberen wat duidelijker te zijn. </p><p>Het gaat er inderdaad om dat ik niet zoveel vertrouwen in de auto en mijn rijden heb. Dat komt denk ik enerzijds omdat ik gewoon niet zo'n held ben in de auto maar anderzijds ook doordat ik een keer in een slip ben gekomen en andere keer deed de rem het niet nadat ik door een diepe plas was gereden. Ik weet nu hoe ik dit kan voorkomen maar ik voel mij niet echt veilig temeer ook omdat ik met twee kleine kinderen in de auto rij. Ik heb er ook overgedacht om de auto te verkopen maar ik merk dat ik toch wel gehecht ben geraakt aan hem ook al is hij niet een van de mooiste. En ik beleef ook veel plezier aan het rijden. Mijn man doet het onderhoud aan de auto. Zo heeft hij er ook zo'n verzwaarstang onder gezet waardoor hij nu stabieler is maar hij heeft geen rijbewijs dus kan hij niet zelf ervaren hoe de wagen rijdt en ik kan het ook niet altijd goed uitleggen. Ik ken ook niemand die zo'n auto heeft. Ik zou dus vooral behoefte hebben aan iemand die veel ervaring met de amazone heeft en eens met mij onder de motorkap zou willen kijken en een stukje met mij zou willen rijden. Intussen heb ik natuurlijk al het een en ander ontdekt maar geen idee of ik het goed doe. De tip van Marc om eens op een verlaten terrein te rijden vind ik een goede dat kan ik wel eens gaan doen. Ik hoop dat ik zo duidelijker ben. </p><p>Groet,</p><p>Manja</p>

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2007 20:30 #87748 door Siang Phoa
<p>OK, duidelijker. Heb je wel eens gedacht aan een Grip & Slip training? Bv via de ANWB(.nl) . Maar er zijn meer aanbieders. Heel leerzaam om jezelf en jouw auto beter te leren kennen. Zelfs na 500.000 km Amazon (en enkele tonnen in andere auto's) leer ik elke keer weer bij.</p><p>Er zijn bij jou in de buurt vast wel mensen die je willen helpen met de andere aspecten van de auto, regelmatig zelf (klein) onderhoud plegen doet jou meer vertrouwd maken met de auto, het is tenslotte geen panda'tje (excusez le mot) dat je na gebruik weggooit.</p><p>Ben je al lid van een regio? West en/of Zuid-West liggen voor de hand.</p>

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

• Ton van Schilt (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-01-2008 22:05 #87747 door Ton van Schilt (GAST)
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic wie wil mij rijtips geven? (volvo amazone '64, omgeving Sch
Hoi Manja,

Ik lees dit draadje nu en ben benieuwd of het je al beter af gaat.

Ik heb sinds vorig jaar de Amazon combi en ontdekte in eerste instantie veel van jou vragen in die ik zelf vorig jaar had.

Inmiddels ben ik 10.000 km verder en vind ik het steeds leuker om met de amazon op pad te gaan.

Ik rijd rustiger omdat ik dat zelf prettiger vind, ik heb een paar aanpassingen gedaan maar dat was meer voor mijn eigen idee van veilig rijden in deze tijd.
Zo heb ik er een derde remlicht op gezet en andere koplampen (halogeen) gemonteerd, en was de pomp van de ruitensproeier stuk en heb ik die vervangen. Nu sta ik voor het het monteren van de velleman onsteking en het monteren van de interval schakelaar van de ruiten wisser.

Hopelijk geen schrikmomenten meer gehad?

pss wat denk je van een slipcursus?

groet van Ton

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD