Op tijd hertaxeren!
- Wiebren de Jong
- Junior lid
-
Minder
Meer
21-02-2008 10:24 #50562
door Wiebren de Jong
Op tijd hertaxeren! is gemaakt door Wiebren de Jong
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font size="3">Begin vorig jaar belde mij een cliënt die een afspraak voor een hertaxatie wilde laten vervallen. Toen ik vroeg of de auto inmiddels dan was verkocht antwoordde hij: “nee, gestolen!”. Een heel vervelende zaak vooral omdat de eigenaar nogal gehecht was aan de auto en deze al bijna 10 jaar in zijn bezit had. Maar een schrale troost was; de sportauto was goed verzekerd en de verzekering dekt de schade.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font size="3"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font size="3">Een paar dagen later belde de eigenaar nogmaals op. Dat de auto gestolen was stond zonder meer vast; beide contactsleutels konden worden getoond. Over de schade-uitkering bestond nog wel een punt van discussie. De schade-expert adviseerde de maatschappij om op basis van dagwaarde uit te keren! De eigenaar van de gestolen auto c.q. verzekerde was <strong style="mso-bidi-font-weight: normal">3 dagen</strong> te laat met het laten verrichten van de hertaxatie. </font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font size="3"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font size="3">De polis prolongeerde jaarlijks op 1 maart, de taxatie liep echter om de 3 jaar af op 22 februari. De auto werd gestolen op 25 februari en ondanks het feit dat de premie inmiddels al was betaald en er al een afspraak met mij was gemaakt zou er dus geen uitgebreide cascodekking meer zijn. In hun wijsheid besloten de schade-experts samen met de verzekeringsmaatschappij dat de uitkering werd gebaseerd op de dagwaarde in dit geval bepaald op 70% van de taxatiewaarde! </font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font size="3"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font size="3">Dit was voor verzekerde een zware tegenvaller die duizenden euro’s kostte.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font size="3">Na veel gebel, geschrijf en onplezierige brieven over en weer is er eindelijk na 7 maanden een regeling getroffen. Niet de taxatiewaarde maar een lager circa 90% v.d. taxatiewaarde. De 20% extra is inmiddels aanvullend uitgekeerd meer in de vorm van “coulance”! <span style="mso-spacerun: yes"> </span>Doordat verzekerde vol hield dat hij van te voren met de tussenpersoon had gebeld (naam medewerker, tijdstip etc. bekend) en gevraagd of het ook een probleem was de taxaties iets later zouden plaats vinden. Deze medewerker had aangegeven dat die paar dagen geen probleem zouden zijn. Dus toch! </font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font size="3">De les hieruit is duidelijk: Kijk uw polis en taxatierapport na en laat uw klassieker altijd op tijd hertaxeren! </font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><font size="3"> </font></o:p></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font size="3">Wiebren de Jong, lidno. 44</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font size="3">Register taxateur klassieke automobielen</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font size="3">Lid Federatie TMV</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font size="3">Sneek</font></p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-02-2008 11:33 #88365
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Op tijd hertaxeren!
<p>Ik vind (en blijf) dit een hele rare gang van zaken. Schade experts hanteren vaak ook niet eens de taxatierapporten hoor. Ze pakken vaak uit gemak een dagwaardeboekje........</p><p>En dan moet je alles uit de kast halen om wat voor elkaar te krijgen, óók bij een schadegeval.</p><p>Schade experts hebben de opdracht zo laag mogelijk te taxeren, als de klant niet tegenstribbelt is elke 100 euro meegenomen.</p><p>De klant wil ook graag dat de auto zo hoog mogelijk wordt getaxeerd..........</p><p>Ik neem ook aan dat er een tegenexpertise is geweest?</p><p>Lees de verzekeringspolis eens goed door. Als het onderdeel bv niet meer leverbaar is krijg je de toenmalige onderdeelprijs uitgekeerd. Je zal maar een fors onherstelbare ingedeukte onderste achterklep van een amazon combi hebben.</p><p> </p><p>Was er een rechtsbijstandsverzekering in het spel? Dit adviseer ik echt iedereen.</p><p>Ik neem aan dat de taxateurs rekening houden met de algehele marktwerking, maw ik merk dat oldtimers over het algemeen in waarde zakken. Dus de taxatiewaarde valt steeds lager uit toch?</p><p>Mag ik zo brutaal zijn over wat voor een bedrag het ging?</p><p>Stond de auto in een garage of gewoon buiten op straat?</p><p>gr marcel</p><p> </p>
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.