vastgelopen vliegwiel

• Robbie van Duuren (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2008 20:44 #50561 door Robbie van Duuren (GAST)
vastgelopen vliegwiel is gemaakt door Robbie van Duuren (GAST)
<p>Tijdens een testritje n de ontsteking te hebben afgesteld is mijn motor (B18) vastgelopen.</p><p>Alles uit elkaar gehaald (kop eraf, distributiedeksel enz.) Dit lijkt allemaal goed.</p><p>Na de startmoter te hebben gedemonteerd zag ik een paar stukken veer liggen. Kunnen dit stukken zijn van de koppeling en drukgroep?</p><p>Groeten Robbie</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-02-2008 11:00 #88375 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic vastgelopen vliegwiel
<p>Jeetje, dat kan m.i. inderdaad alleen van de drukgroep zijn. </p><p>Jammer dan dat je aan de verkeerde kant ben begonnen met zoeken, maar dat heb ik met zoeken ook altijd!</p><p>Als je een achterwiel opkrikt , zou je de boel dus moeten kunnen ronddraaien, hoewel, als de motor er op afsloeg, dan zit de boel misschien geblokkeerd! .</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2008 22:11 #88374 door Robbie van Duuren (GAST)
Beantwoord door Robbie van Duuren (GAST) in topic vastgelopen vliegwiel
<p>Dank je voor de reactie Tom.</p><p>Vandaag (zaterdag) hebben we de versnellingsbak gedemonteerd. Het was een regen van stukken veer. Er zat geen veer meer in de koppelingsplaat. De rede dat hij zo beroerd ontkoppelde. Maar gelukkig verder niets kapot. Heb gelijk nieuwe onderdelen gehaald en ga volgende week maar weer opbouwen. Kan nu natuurlijk wel gelijk de kop schoonmaken. Dit komt denk ik wel ten goede van het afstellen.</p><p>Groeten Robbie</p>

• Jasper van t Wout (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2008 18:36 #88373 door Jasper van t Wout (GAST)
Beantwoord door Jasper van t Wout (GAST) in topic vastgelopen vliegwiel
<p>Hai Robbie,</p><p> </p><p>Vervang wel meteen de koppelingsplaat, drukgroep en druklager.</p><p>en maak meteen de gehele koppelingshydrauliek schoon en voorzie dit van nieuwe DOT4-olie.</p><p>Vergeet het kogeltje voorop de prise-as niet. (Taats-lagertje)</p><p>Je kan er zo lekker bij nu.</p><p> </p><p>Jasper</p>

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2008 19:15 #88372 door Robbie van Duuren (GAST)
<p>Hallo Jasper, Bedankt voor je reactie. Misschien enn vreemde vraag voor jou, maar ik doe dit voor de eerste keer.</p><p>Wat is een prise-as. </p><p>Nog een vraagje, hoe lijn ik het lager met de koppelingsplaat. deze moeten gelijk lopen om het huis met de versnellingsbak te monteren. Ik ben bang dat het nieuwe lager gelijk weer verniel.</p><p>Groeten Robbie</p>

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-02-2008 09:34 #88371 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic vastgelopen vliegwiel
<p>voor het bevestigen van koppelingschijf op de juiste plaats op B18/B20
bestaat hulpstuk "SVO 2484" met onderdeelnr 9992484 (zo staat op dit stuk,
aangeschaft in Bilbiten=Volvo Shop Zweden). Op de kop past de diameter
precies in het astaplager/toplager, op de plaats ter hoogte vd kopp.schijf
is diameter z'o dat het hulpstuk precies past in de centrale opening vd
schijf. Dit laat toe de schijf correct te plaatsen. Zou je dit wensen na te
maken op draaibank, kan ik je afmetingen en diameters mailen. Ik las ooit
dat daarvoor - vanzelfsprekend - ook oude prise-as (=as die uit bak komt
aan kant van motor) kan gebruikt worden. Voor SVO 2484: zie cdrom pag6546
(duits) of pag7791 engels. Onjuiste plaatsing kan ev. voor moeilijk te
achterhalen trillingen in aandrijflijn veroorzaken, of spanningen
die schijf en/of drukgroep vernielen?</p><p>
Voor het demonteren van het astaplager bestaat een ander hulpstuk, SVO
4090. Dit heb ik niet, maar heb daarvoor een lange (: +-15cm) M8 bout met
ronde kop over een lengte van +-10cm doorgezaagd. De ronde kop - afgedraaid
op binnendiameter van toplager - wordt doorheen het lager geduwd, en in de
gleuf een spie aangebracht waardoor kop van bout nu klem komt te zitten
achter lager. Door aandraaien van bout komt lager nu moeiteloos vrij. (SVO
4090 vind je pag4090).</p><p>
Succes met heropbouw motor en koppeling.
</p>

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-02-2008 15:00 #88370 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic vastgelopen vliegwiel
<p>Je kunt inderdaad een oude prise-as gebruiken. Misschien dat &eacute;&eacute;n van de handelaren je eraan kan helpen uit een oude versnellingsbak. </p><p>Ikzelf heb jaren geleden een bevriende metaalwerker een as laten draaien. De as in het toplager duwen, de drukgroep met koppelingsplaat over de as schuiven en kruislings de boutjes aandraaien. Dan natrekken met 2,5 kg. </p><p>Je kunt het centreren ook doen met je versnellingsbak, echter, dan moet je de bak losmaken van het koppelingshuis. Niet zo handig, want dan moet je eerst het druklager met koppleingsplaat zo'n beetje vastzetten (zodat hij niet schuift, maar wel verschoven kan worden) en dan met de as van de bak de boel centreren. Verder vastzetten als boven.</p><p> </p><p>En over dat "astaplager": ik neem aan dat Willy het toplager bedoelt dat in de krukas zit? Dat kun je over het algemeen laten zitten, en anders kun je ook de boel volstoppen met lagervet en dan met een passende as in het gat slaan van het lagertje. Dan komt op de "vetdruk"van achteren de boel meestal wel naar buiten. (Nieuw gezegde: Als je zonder speciaal gereedschap werkt moet je slim zijn)</p><p>Succes!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-02-2008 17:52 #88369 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic vastgelopen vliegwiel
<p>@Tom: </p><p>voor lager achteraan in krukas lees ik soms "astaplager", soms ook "toplager". Er wordt dus inderdaad zelfde lager bedoeld. </p><p> </p><p>Meestal wordt echter wel aangeraden dit lager mee te vervangen: kan lawaai in 1 of andere versnelling gevoelig verminderen indien oud lager niet meer OK.</p>

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2008 23:03 #88368 door Robbie van Duuren (GAST)
<p>Dank jullie voor alle reacties, Ik krijg van Jasper van 't Wout een oude prise-as toegestuurt om het uit te lijnen.</p><p>Het lager (toplager) heb ik er al uit gekregen door een holle pijp in de lengte door te slijpe over een cm of 7 en deze twee stukjes te voorzien van een haakse hoek. de platte kant die dan ontstaat zo groot te maken dat deze net door het lager past en dan een schroevendraaier tussen de gleuf te steken. Verder een stukje grotere hollepijp om de eerste en het uieinde omgebogen. Toen het lager er met een paar slagen uitgetrokken. Het nieuwe lager ging er ook gemakkelijk weer in.</p><p> </p>

• Jasper van t Wout (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2008 09:13 #88367 door Jasper van t Wout (GAST)
Beantwoord door Jasper van t Wout (GAST) in topic vastgelopen vliegwiel
<p>Hai Robbie,</p><p> </p><p>Nog gelukt gisteren?</p><p> </p><p>Jasper</p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD