aandachtspunten aankoop 164

• Bezoeker
  • Bezoeker
05-05-2008 10:45 #50398 door
aandachtspunten aankoop 164 is gemaakt door
<p>Beste ...</p><p>Ik ben op zoek naar een nieuwe auto en heb mijn oog laten vallen op een volvo 164. Binnenkort ga ik een kijkje nemen maar ik zou graag vooraf een beetje willen weten waar ik zeker op moet letten: waar gaan chassis en carosserie rotten, welke plekken zijn kwetsbaar, welke technische onderdelen moeten even goed bekeken worden enz...</p><p>En hoe betrouwbaar en goed zijn die 3.0 6-cylinders eigenlijk? Zijn het onderhoudsvriendelijke motoren of hebben ze erg veel aandacht nodig? Datzelfde vraag ik me af voor de automaat van inmiddels 38 jaar oud: kan ik daar van op aan of moet ik erop rekenen dat ik er flink mee aan de slag kan? (volgens de advertentie is de auto hard en technisch in orde op wat stuurspeling na).</p><p>Ik hoor er graag wat van, ben benieuwd!</p><p>Met vriendelijke groet,</p><p>Arno de Jong (0612538321)</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-05-2008 14:03 #89056 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic aandachtspunten aankoop 164
<p>Aandachtspunten zijn voorruit en achterruit (inwateren onder chroomstrip), bodem onder de voeten en daar waar de rubbers inzitten. Kun je lastig zien van binnenuit door antidreunplaat, dorpels voor achterwielen en reservewielkasten. Verder komplampranden en onderzijde portieren (afwateringskanalen verstopt)</p><p>De B30 is een probleemloze motor alhoewel met gas de temperatuur kan oplopen en een gereviseerde (op LPG aangepaste) kop nuttig is. De BW35 is niet het sterkste deel van de 164 en daarom liggen de prijzen van de automaten duidelijk onder die van de handgeschakelde. Je moet gemiddeld rekenen op een revisie eens in de 80 -100K km.</p><p>Als het een injectie betreft daar worden de onderdelen langzaam schaars (en dus prijzig) van. Laat een deskundige met je mee gaan of laat de wagen keuren</p>

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Anya van Niersen (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-05-2008 08:38 #89055 door Anya van Niersen (GAST)
Beantwoord door Anya van Niersen (GAST) in topic aandachtspunten aankoop 164
<p>Hoi Arno</p><p>Zelf heb ik ook een volvo 164 uit 1969.(wow wat wordt het mooi op de straat met al die oude volvo's)</p><p>Nu is hij net weer voor de keuring geweest, dus ik kan weer 2 jaar toeren, dat er iets stuurspeling op zit, dat klopt, maar dat ervaar ik niet als vervelend, zelf rijd ik er er zo door heel europa mee en eigenlijk is het wel fijn, vooral met al die sporen in de weg.(hij zoekt een beetje zijn eigen spoor)</p><p>Ook mijn auto begon her en der een beetje te roesten( maar ja wat wil je ook naar al die jaren) het was een stukje bodem onder de pendalen, een hoek van de motorklep en een stukje onder bij de deur aan de scharnier kant( dus valt best wel mee) hij staat nu weer nieuw in de lak en kan er weer jaren tegen(hoop ik)</p><p>wel is de afwatering van het opendakje een beetje minimaal, dat gaat snel verstoppen(bij mij dan ) waardoor je in een bocht het water naar binnen kan krijgen, maar nu ik het weet spuit ik hem geregeld even door en loopt het als een tierelier.</p><p>echt informatief ben ik niet, maar enthousiast zeker!!!! succes met je aankoop!!!</p><p>Mvg anya</p><p> </p><p> </p>

• Kees van Dorth
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-05-2008 12:59 #89054 door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic aandachtspunten aankoop 164
Zwakke punten van de caros zijn (net als bij 140) de bevestiging van de moterklepscharnieren, de ophanging van de achterschokbrekers, de wielbakranden van de achterwielen, de balk onder de radioteur, onderkant van de portieren. Speling: Als de pitmanarm of de hulparm op en neer bewegen bij het sturen moet je de rubbers daarvan vernieuwen. Wel een leuk klusje eigenlijk. Speling op de kogels van de stuurinrichting is al iets meer werk, zeker de fusee. De speling op het stuurstang is afstelbaar in de kruiskoppeling (onder de rembekrachtiger). Algemeen: rubbers van de stuurinrichting (en als die stuk zijn speling op de kogels), ophangrubbers van de onderste voordraagarmen (en die zijn lastig te vernieuwen).
Je moet de onsteking snel weer afstellen, doordat de gap maar 0.25 mm is en snel 'dicht' brandt waardoor het onstekingstijdstip vervroegt of de ontsteking helemaal stopt. De meest trefzekere oplossing is een electronische ontsteking. Dat een BW35 om de 100Mm gereviseerd moet lijkt me wat kort door de bocht: de mijne was pas na 350Mm aan de beurt. Overigens kun je dat niet zelf en kost dus wel een rib uit je lijf. Maar automaat rijden is dat natuurlijk waard. Ik kan tenminste na het tanken rijdend een ijsje eten en met zo'n ouderwetse handbak blijft dat knoeien.

• Bezoeker
  • Bezoeker
26-05-2008 11:18 #89053 door
Beantwoord door in topic aandachtspunten aankoop 164
<p>Beste volvo-liefhebbers,</p><p>bedankt voor alle informatie. Ik kon er van alles mee, heb een paar auto's bekeken en er inmiddels 1 aangeschaft. Wat een heerlijke auto om mee te rijden. De 6 cylinder loopt op gas en benzine als een zonnetje, alles werkt, interieur is heel netjes en de auto is hard. Alleen de lak verdient aandacht maar dat komt nog wel. Het is een handgeschakelde versie maar ik weet niet beter als handgeschakeld en het schakelt heel solide dus ben dik tevreden. </p><p>Nogmaals bedankt en ik ben in een week tijd mijn hele hart al verloren dus dat belooft wat.</p><p>Groeten, Arno</p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD