Zandstralen van passende stukken

  • Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-06-2008 18:39 #50331 door Willy De Baere
Zandstralen van passende stukken is gemaakt door Willy De Baere
<p>via slechte ervaring van vriend met laten zandstralen van uiteen genomen
machine, kwam ik dit weekend volgende te weten:</p><p> </p><p>zandstraal nooit - of hoogstens heel licht - stukken die een specifieke en
welbepaalde afmeting moeten hebben: door het geweld van het zand zal steeds
een dun laagje metaal verdwijnen, met als gevolg dat de afmetingen niet
meer de voorgeschreven waarde hebben. Die afwijkingen zijn enkel vast te
stellen door te meten, maar kunnen leiden tot op 1ste zicht onverklaarbare
effecten bij terug monteren.</p><p> </p><p>Ik denk dat dit oa. het geval kan geweest zijn met het probleem door Marcel
Jansen vermeld in "zijkant remschoenen tegen zijkant remtrommel":
zandstralen van het conisch uiteinde van steekas leidt tot dunner uiteinde,
zandstralen van conisch gat in remtrommel tot groter gat in trommel, met
het gemelde gevolg.</p><p> </p><p>Ik denk dat iets dergelijks kan gebeuren met te hard zandstralen van bvb.
de 2 zware lange bouten in de voortrein die de onderste draagarmen vast
houden, en van de buisjes waardoor deze bouten lopen. Na renovatie van
voortrein door oa zandstralen, kunnen die bouten daardoor te los komen te
zitten. In slechtste geval - bvb bij afkeuring op APK of bij Technische
Controle - kan men zich dan nieuwe voorbalk aanschaffen.</p><p> </p><p>Misschien zijn er nog andere stukken waarbij voorzichtigheid geboden is?
</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ben Flierman
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
11-06-2008 22:33 #89314 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Zandstralen van passende stukken
<p><em></em></p><p><em>Misschien zijn er nog andere stukken waarbij voorzichtigheid geboden is?</em></p><p> </p><p>Onderdelen met een precieze passing moet je zowiezo natuurlijk niet stralen. De twee bouten van de voortrein die je noemt kan nou net geen kwaad in mijn ogen: die klemt namelijk alleen de binnen bussen tegen de voortrein aan. Het is dus geen 'passing'. Het conische uiteinde van de steekassen is wel zo'n passing die je absoluut niet moet stralen. </p><p>Daarnaast is het oppassen geblazen met hetgrote plaatwerk zoals dak, deuren en motorkap. De individuele zandkorrels werken als een hamer op een aambeeld en slaan de plaat iets uit. De totale plaat wordt dan dus iets groter. Het gevolg kan zijn dat bijvoorbeel dhet dak gaat golven... Er ontstaan dan ribbels omdat het plaatwerk is uitgerekt door het stralen.</p><p>De proffesionele stralers weten dit uiteraard, en gaan daar goed mee om. Als je zelf aan de gang gaat is het dus zaak om daar goed rekening mee te houden. </p><p> </p><p>Ben</p>

tinustuning.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD