B20k lastig warm starten op benzine

  • Rob Roeleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2008 19:24 #50318 door Rob Roeleveld
B20k lastig warm starten op benzine is gemaakt door Rob Roeleveld
Mijn Amazon met B20k blok uit 1969 start koud prima, choke half uit, geen gas geven en binnen twee slagen draait hij. Hij loopt dan mooi rond en als hij vervolgens warm wordt ook.
Maar warm start hij slecht, als hij warm is en vervolgens een minuut of 5 uitstaat (b.v. met tanken) moet ik altijd redelijk doorstarten en gas bij geven. Als hij dan eenmaal loopt blijft hij stationair niet lopen en moet ik hem aan de praat houden door met het gas pedaal te spelen. Dit is erg lastig want meestal moet je uitparkeren of een uitrit af o.i.d. na het starten dus dat is remmen en met gaspedaal spelen tegelijk. Na een paar minuten lopen loopt hij vervolgens weer prima en ook stationair loopt hij dan weer mooi rond.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Het blok is er +-7000km geleden gereviseerd ingekomen (maar wel 4 jaar geleden, 1 jaar voordat ik de body volledig ben gaan restaureren die nu net af is. Hij staat goed op tijd, contact puntjes, bougies, kabels, verdeelkap zijn nieuw.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rico van Smeerdijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2008 22:12 #89344 door Rico van Smeerdijk
Beantwoord door Rico van Smeerdijk in topic B20k lastig warm starten op benzine
<p>Rob,</p><p>Wanneer hij goed op tijd staat, en de stroomverdeler goed functioneert dan kan het nog maar aan een ding liggen.</p><p>Carburateur ; ik zou als ik jou was deze opnieuw afstellen. Het mooiste is natuurlijk om dat even te combineren met een CO meting. </p><p>Succes</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-06-2008 10:05 #89343 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic B20k lastig warm starten op benzine
Is het hitteschildje tussen spruitstuk en carburateur nog aanwezig?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Roeleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2008 08:10 #89342 door Rob Roeleveld
Beantwoord door Rob Roeleveld in topic B20k lastig warm starten op benzine
Hartelijk dank voor jullie reactie.

Hitteschildje is aanwezig dus dat zal het niet zijn.
Ik had zelf ook al het vermoeden dat ik het in de carburatie moest zoeken dus heb een revisie setje klaar liggen.
Het gaat om een Stromberg met een vaste schroef (dus geen afstel schoef) onderin de vlotter kamer.

Is het zelf reviseren te doen of heb je daar Volvo gespecialiseerde kennis voor nodig? (ik ben behoorlijk technisch aangelegd en heb de kennis en garage beschikbaar van een vriend en zijn vader die al sinds de jaren 70 rally's rijden en een 15-tal rally auto's hebben / onderhouden).

En als hij weer in elkaar zit: hoe stel je hem goed af? Waar zitten de stel mogelijkheden?

Groet,
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joan Tacx
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-06-2008 20:34 #89341 door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic B20k lastig warm starten op benzine
Ik heb al 4 carburateurs gereviseerd, waarvan een dubbele SU. In alle gevallen is het goed gegaan.
Er is geen gespecialiseerde kennis voor nodig. Haal alles rustig uit elkaar en maak alles goed schoon.

De revisie setjes spreken voor zich, je kunt de onderdeeltjes goed terug vinden.
Vergeet niet de naald te vervangen (kijk goed of er op de oude naald een letter staat) en bestel de goede. (motor afhankelijk)

Vaak is het vervangen van de twee bussen waar de gasklep as doorheen loopt niet nodig.
Indien er speling op de huidige as zit, dan kan het zijn dat de oude as erg ingesleten is.
Pas de nieuwe as eerst in de oude bussen, indien er geen speling is hoef je de bussen niet te vervangen.
Scheelt heel veel werk en speciaal gereedschap.

Controleer ook even het grote rubber membraam, als je toch aan het reviseren bent, kan je die beter gelijk meenemen.

Instellen van de Stromberg zou met een CO meter gedaan moeten worden. Maar voor een grove instelling is het volgende
mogelijk.
- Stel het stationair toerental af op ongeveer 1000rpm ga dan draaien aan de mengselafstelschroef.
- Als je daar aan draait zal je merken dat de motor de ene kant slecht gaat lopen, maar ook de andere kant op zal hij
slechter gaan lopen. Kies daarvan ongeveer het midden.
- Daarna het toerental weer terug brengen.

Voor zo'n 90% is de Carb. afgesteld.
Succes
Joan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-06-2008 20:53 #89340 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic B20k lastig warm starten op benzine
<p>Roel, het euval kan m.i. ook een ontstekingsprobleem zijn.</p><p>Als het nl. je carburateur is zou ik verwachten dat, als hij eenmaal weer gestart is, de motor na een tiental seconden weer netjes ronddraait. Je schrijft dat dit echter minuten lang duurt voordat hij weer netjes ronddraait.</p><p> </p><p>Waar ik aan zit te denken is een half gare bobine. Een bobine die erg warm is geeft een zwakke vonk. Als je gaat tanken en je auto staat 5 min. stil dan warmt alles onder de motorkap lekker op; omdat je bobine dan erg warm wordt is de vonk zwakker. Als je de motor eenmaal weer aan de praat hebt duurt het even voordat de koellucht van de fan je bobine weer een beetje heeft afgekoeld.</p><p> </p><p>Wordt je bobine erg warm? Als je hem niet meer vast kunt houden dan is het foute boel.</p><p>Als je de motorkap open laat staan; heb je dan ook startproblemen met warme motor?</p><p> </p><p>Om e.e.a. uit te sluiten zou je voor de warme start je bobine eens af kunnen koelen. Een spons met water tegen de bobine (aan de zijkant; niet bovenop bij de elektrische aansluitingen) leegknijpen. Herhaal dit ritueel een paar keer totdat je bobine lekker koud is. Vervolgens een minuutje wachten zodat de bobine ook van binnen af kan koelen. Vervolgens een startpoging ondernemen; als het helpt dan weet je dat de bobine de boosdoener is. </p><p> </p><p>PS. heb je de condensator al een vernieuwd; kan soms ook onverklaarbare storingen opleveren....</p><p> </p><p>Succes</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Roeleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2008 22:38 #89339 door Rob Roeleveld
Beantwoord door Rob Roeleveld in topic B20k lastig warm starten op benzine
Dank voor de input heren, ik ga maandag wat dingen proberen naar aanleiding van jullie input (onstekings huis / carburateur).

Ik zal laten weten hoe het afloopt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD