Handtap voor UNC draad

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-06-2008 23:09 #50315 door Lars Rengersen
Handtap voor UNC draad is gemaakt door Lars Rengersen
<p>Wegens een afgebroken bout wil ik een UNC handtappen set aanschaffen.</p><p>Nu las ik in een ouder topic <strong>Veel voorkomende boutmaten?</strong> <strong> </strong>onder andere dat er ook nog verschillen zijn in gangen per duim.</p><p>Ik zoek een tap voor het waarschijnlijk meest voorkomende boutje aan een Amazon, degene die je loshaalt met een half duims sleutel (bijvoorbeeld de deurscharnieren aan de stijl of de achterklep).</p><p>Via het onderdelenboek is vast te stellen dat dit 5/16" inch draad is, maar wat is het aantal gangen per duim?</p><p> </p><p>En daarna de vraag, weet iemand een goede plek om juist die tappen (het liefst in set van 3 met 3 scherpte gangen) te kopen/bestellen?</p><p>Ik vond bijvoorbeeld deze al:</p><p>- <a target="_blank" href=" www.es-international.nl/TOOLS/Tap&Die/tap_en_snij_sets.htm ">ES international

- shop.ezshopping.nl/esmax/article/6879_Handtappen+UNC+5_16%94 ">ESmax

- www.alphashop-deventer.nl/index1.html?target=p18377.html ">Alphashop

Maar goed, bij al deze aanbieders blijft de vraag, welk setje heeft de juiste spoed / aantal gangen per duim?

Alvast bedankt,

Groeten Lars

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-06-2008 06:26 #89363 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Handtap voor UNC draad
<p>Lars, </p><p>5/16" UNC is18 gangen, UNF 24 gangen, </p><p>groeten, Willy DB</p>

• Jan Oudijk
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-06-2008 09:07 #89362 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Handtap voor UNC draad
Hallo Lars, voor mijn werk bestellen wij veel tappen en snijmoeren bij het Fabory center, deze zitten in Amsterdam , Haarlem en diverse andere steden .Deze kunnen je vast helpen.Groetjes Jan Oudijk.

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-06-2008 10:04 #89361 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Handtap voor UNC draad
<p>Ik bestel mijn tappen bij de Locloods:024-3586545. Hij heeft ook een website, maar die is al in geen jaren bijgewerkt. Mijn ervaring is dat hij goede kwaliteit tappen verkoopt aan een redelijke prijs.</p><p>Overigens heb ik eens een doos met een groot aantal unc/unf en metrische tappen gekocht bij Buitelaar.nl De prijs, 99 euro, doet geen hoge kwaliteit vermoeden, maar voor licht gebruik voldoen ze tot dusver wel.</p>

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-06-2008 10:11 #89360 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Handtap voor UNC draad
Nog iets: Ik heb net eens bij alphashop en esmax gekeken en volgens mij zijn die behoorlijk aan de prijs. Ik heb dezelfde maten van een duits merk (Volkl) voor minder dan de helft van de prijs. Kwaliteit is prima.

• Arjan Vrielink (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2008 15:49 #89359 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Handtap voor UNC draad
Bij www.lasaulec.nl/ verkopen ze ook tappen, persoonlijk zou ik niet voor handtappen (setje van 3) gaan maar voor een machinetap.
In een grijs verleden heb ik wel eens handtappen gebruikt maar mijn ervaring is dat machinetappen ook met de hand een stuk beter werken.
IMHO
groeten Arjan

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-06-2008 08:19 #89358 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Handtap voor UNC draad
<p>Bedankt voor jullie reacties.</p><p>Ik heb bij Locloods een 5/6" machinetap en ook maar meteen een 5/16"v-coil set besteld. Weliswaar een wat oudere site, maar een snelle en vriendelijke reactie per e-mail. Prijs is inderdaad scherp, ik ben benieuwd hoe het bevalt.</p>

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-06-2008 17:46 #89357 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Handtap voor UNC draad
<p>Uiteindelijk heb ik ook nog een handtappenset van deze maat gekocht en afgelopen weekend de afgebroken bout uitgeboord en nieuw draad getapt. Dat vond ik toch makkelijker gaan met de handtappen waarbij je rustig in drie stappen het draad opsnijdt naar de juiste diepte.</p><p>Het boutje loopt het nu in elk geval weer perfect in! Bedankt voor het meedenken en de info.</p><p>Groeten Lars</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD