Jankend geluid, dynamo??
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
27-07-2008 12:05 #50241
door Marijn Hendrikx
Jankend geluid, dynamo?? is gemaakt door Marijn Hendrikx
<p>Beste mensen,</p><p> </p><p>Al tijden heb ik last van een jankend geluid zo rond de 100 - 110 km per uur. Niet echt fijn als je in je net aangeschafte overdriveje lekker cruist...</p><p>Nu had ik afgelopen weekend even de V-snaar vervangen en zowaar in het begin leek het even wat minder hard te janken. Ik verdenk ernstig mijn dynamo of koelvin (= ook waterpomp?). Als ik de dynamo namelijk los met de hand wat slagen draai vind ik dat ie haast schurend draait en piept ie al, alsof ie geolied moet worden zeg maar. Ook de koelvin maakt een beetje geluid als je hem heel langzaam ronddraait, maar dat hoort misschien wel zo..??</p><p>Ik heb niet even zonder v-snaar gereden, dat doe ik komende week denk ik. Als ik dan niets hoor, is het dus één van de twee bovengenoemde verdachten! Stel dat het de dynamo is, kun je die dan zelf reviseren? Ik neem aan dat het dan een lagerkwestie zou zijn, want laden doet ie (haast helaas..) als de beste...!! Het is maar een gewone 30 ampère, maar zelfs midden in de winter met achterruitverwarming, radio en mobiel in de oplader geen enkel probleem... Kortom, ik vind het eigenlijk zonde om hem te vervangen, maar wordt onderhand best wel gek van dat harde jankende geluid...</p><p>Wie heeft een suggestie/ idee? Alvast bedankt!</p><p>Zomerse groeten! Marijn</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timo Van de Kasteele (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-07-2008 13:12 #89668
door Timo Van de Kasteele (GAST)
Beantwoord door Timo Van de Kasteele (GAST) in topic Jankend geluid, dynamo??
<p>He Marijn,</p><p>Toevallig heb ik afgelopen week bij Jos Willemsen een gebruikte wisselstroomdynamo gekocht voor onze Amazon Combi. Jos heeft verschillende exemplaren liggen die we allereerst hebben getest. Jos vertelde me het volgende: "Het zijn meestal de lagers in de dynamo die de geest geven, dit is duidelijk te horen wanneer je de dynamo rond draait." Zelf reviseren is naar mijn weten niet mogelijk. Maar heb je de koelborstels al gecontroleerd? Deze kun je wel zelf vervangen. Heb ik toevallig gisteren ook gedaan. Aan de achterzijde van de dynamo zit een plaatje met een uitstekende pin, daarachter zitten de koelborstels.</p><p>De waterpomp kan het ook zijn. Als die versleten is geeft ie een zingend geluid. Bij het VOD zijn ze in de aanbieding! Hoop dat je er snel uit komt. </p><p>Groeten,</p><p>Timo</p>
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
27-07-2008 15:06 #89667
door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Jankend geluid, dynamo??
<p>Hey Timo!!</p><p>Haha txs voor de reactie! Hmm... dat wordt dan dus óf een nieuwe dynamo of een nieuwe waterpomp.. De koolborstels lijken me in orde, die hebben meer betrekking op het werken (laden) van de dynamo.</p><p>Ik zal ook eens kijken naar die waterpompaanbieding! Suc6 met alle voorbereidingen! (Tip: vergeet de goede Zweedse muziek niet! "Gyllene Tider Live 2004" doet het errrrrg goed bij deze temperaturen en je maakt er meteen Zwödse vriende(i)n(nen) mee
! )</p><p>Groeten Marijn!</p><p> </p><p> </p>
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
27-07-2008 22:37 #89666
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Jankend geluid, dynamo??
<p>"Ik heb niet even zonder v-snaar gereden, dat doe ik komende week denk ik"</p><p>Wil je ook gelijk je blok inelkaar draaien? </p><p>Zonder V snaar geen koeling van je blok dus vragen om problemen. </p><p>V snaar afkoppelen en met de hand waterpomp ronddraaien ,hoor je wat piepen /voel je "rommelen" even de fanbladen boven en beneden vast pakken en voelen of je speling hebt zo ja dan vervangen (weet niet wat ze nu kosten ,maar 2 jaar terug was ik voor 50 euri klaar (inclusief verzendkosten)</p><p> dynamo zelfde verhaal (afgezien van prijs)</p>
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
27-07-2008 22:41 #89665
door Marijn Hendrikx
<p>Hallo Jojo,</p><p>Ik vergat erbij te vermelden, dat ik een zeer sterke elektrische fan erbij heb staan, die ik normaal niet gebruik. Heb ook al zitten denken aan een kleine v-snaar om bijvoorbeeld alleen de fan aan te drijven en niet de dynamo. Maar zoals je zegt, met de hand aan de dynamo draaiend, vond ik deze zeer stroef en schurend draaien. Ook de waterpomp piepte als ik hem langzaam ronddraaide met de hand. Ik had eigenlijk gehoopt, dat de dynamolagers zelf te vervangen waren, maar ik lees er nergens iets over, hoewel ze wel in onderdelenlijsten staan.. Heeft iemand hier enige ervaring mee of is het een onbegonnen werkje?</p><p>Groet Marijn!</p><p> </p>
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
30-07-2008 06:24 #89664
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Jankend geluid, dynamo??
<p>Heb je de spannings draaden van de dynamo wel eerst los gekoppeld? </p><p>Anders zou dat het stoeve draaien nog kunnen verklaren. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat de lagers niet te vervangen zijn ,in die tijd was alles te vervangen
</p><p>ps die kleine snaar is wel te vinden..maar je kan hem niet spannen en dus piept het weer of je pomp draait stiekem dan toch niet mee...</p>
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
01-08-2008 21:29 #89663
door Marijn Hendrikx
<p>Ik heb de dynamo vervangen vanmiddag door een gereviseerd exemplaar. Ik heb nog even naar mijn oude dynamo gekeken en de lagers waren volgens mij op zich prima te vervangen. Het waren dichte exemplaren, waaruit ik opmaak dat ze al een keer vervangen zijn geweest. Desondanks was de dynamo van binnen wel erg vuil. Schoonmaken had wel gekund, maar ik kan niet op tegen afbrokkelende laklaag ín de schotjes van het geheel waar de as in draait. </p><p>Wat het geluid betreft, het is duidelijk minder, maar ik heb nog wel hetzelfde geluid. Gek genoeg echt minder. Ik vermoed nu dus nog dat mijn waterpomp de boosdoener zou kunnen zijn. Die zit er eigenlijk nog maar ongeveer 60.000 km op (revisiemotor), kunnen ze dan al versleten zijn? Als ik hem met de hand ronddraai zonder v-snaar. Dan piept ie wel wat, maar als je sneller draait lijkt die piep weg te gaan... Zou het op toeren lawaai kunnen gaan maken? Rond de 110 is het het ergst, bij 120 is het praktisch weg, of heeeeeel licht aanwezig.</p><p>Ik vermoed niet dat het uit mijn blok kan komen. Als de motor stationair draait hoor je niets, pas vanaf 60 hoor je het en dan bij 80 en dan dus veel harder bij 110.</p><p>Ideeën/ suggesties zijn uiteraard superwelkom! </p><p>Alvast bedankt! Gr. Marijn</p><p> </p><p> </p>