opknappen amazon combi

• jeroen thoonen (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-08-2008 08:49 #50208 door jeroen thoonen (GAST)
opknappen amazon combi is gemaakt door jeroen thoonen (GAST)
beste volvo leden,

ben hier als gast, maar zit er over te denken om lid te worden. lees al dat hier veel kennis zit en die heb ik zelf nog niet, vooral niet over motorische zaken. Ik ben in februari begonnen met het opknappen van een amazon combi uit 65. er ligt een blok in met 2 su carbarateurs. weet niet meer of het een b18 of b20 blok is. ik ben niet van plan om de auto geheel te restaureren in de zin van originele schroefjes, maar wil hem wel goed maken, dat alles weer goed werkt. en dan gaat het mij vooral om het motorische deel. ik wil leren hoe ik de su carbarateurs af moet stellen, kleppen, ontsteking. ik weet dat de derde cillinder minder compressie heeft. tijdens de vakantie was zijn top 110 km/u en dan werd de motor volgens het metertje vrij heet en moest de verwarming aan. hij verbruikte veel olie.
nu staat de auto in de garage om lpg in te laten bouwen, en als dat gebeurd is wil ik hem motorisch goed aanpakken zodat ik er nog jaren goed mee kan rijden. hij hoeft geen 180 te kunnen rijden, maar meekomen in het huidige verkeer vind ik wel fijn. op het moment is de afstelling niet goed, heb knallen in de motor richting de luchtfilters en als ik de motor afzet komt er een keiharde knal na 3 seconden uit de uitlaat.

zeggen jullie: naar de garage ermee en laten reviseren? of is alles zelf op te knappen?
ben dus op zoek naar goed adres, en liefst dat ik wat dingen mee kan leren zodat ik weet hoe het in elkaar zit, want zoals gezegd ben ik nog geen wonder op motorisch vlak en wil ik hier wel over leren.

heel erg bedankt voor eventuele tips

groeten jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-08-2008 10:35 #89801 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic opknappen amazon combi
Naar de garage en laten reviseren is de kortste klap en ook de duurste. Slecteer je garage zorgvuldig, er zit ook kaf onder het koren. Een beetje garage rekent tenminste 50 euro per uur, dus alles wat je zelf kunt doen is winst. Veel werk kun je ook prima zelf doen. Dit is afhankelijk van je eigen kennis en kunde. Veel is ook al doende te leren met wat hulp van anderen. Je kunt bijvoorbeeld een cursus volgen. Als je lid wordt kun je ook eens naar een afsteldag in de buurt gaan.
Begin met de aanschaf van een goed handboek. Ik geef de voorkeur aan Haynes.
Terug naar je motor: De lagere compressie in de derde cilinder kan door een versleten onderblok komen, maar een lekke klep kan ook. Het laatste is een stuk goedkoper te repareren. Je kunt bijvoorbeeld druklucht op de cilinder zetten en luisteren of het ontsnapt via de kleppen. De knallen zijn waarschijnlijk te danken aan een volkomen verkeerd gestelde ontsteking. Een goede combi moet makkelijk 140 kunnen doen. De motor is dan wel erg nadrukkelijk aanwezig, maar goed.
Het eerste wat je moet doen is een goed idee proberen krijgen van de werkelijke toestand van de motor. Als je aangeeft waar je woont kan iemand misschien een betrouwbaar adres opgeven. Als je besluit lid te worden kan een clublid in de buurt of een tc-lid misschien ook helpen. Dan kun je een plan van aanpak maken en een idee vormen van de kosten.
Om een idee te geven: ik heb een 67'er combi(op benzine) met overdrive en enkele carburateur. Vorige week ben ik naar de oldtimer grand prix geweest op de nurburgring en een gemiddelde gehaald van 1 op 13 bij 125 kmh constant. (echte km's) Goede afstelling doet enorm veel dus.

• 11654-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Meer
17-08-2008 10:46 #89800 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic opknappen amazon combi
ik heb hele goede ervaring met toncar in berkel. zij doen heel veel met oude volvo's. je kan bij hun ook zelf dingen doen en als je vragen hebt krijg je altijd antwoord. zal zeker eens bellen met hun of als je redelijk in de buurt woont langs gaan.
kijk maar eens op hun site. www.toncar.nl

• Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-08-2008 11:23 #89799 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic opknappen amazon combi
Jeroen, probeer er eerst achter te komen wat de staat van de motor is(max van 110 is veel te weinig mijn combi met enkele carb. doet max zo'n 150kmh) Zoals bernard zegt compressie meten etc. Als een revisie te duur wordt kan je ook overwegen een ruilmotor te (laten)plaatsen je loopt dan wel enig risico, maar het zou ook zomaar kunnen dat je er nog een ton mee kunt rijden. Als je in de buurt van uitgeest woont is garage van west een aanrader.
Succes

• jeroen thoonen (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-08-2008 12:11 #89798 door jeroen thoonen (GAST)
Beantwoord door jeroen thoonen (GAST) in topic opknappen amazon combi
ik woon zelf in tilburg. maar inderdaad lid worden en dan naar afstel dag en leden vragen is natuurlijk een goede stap. kan ik nog altijd zien of het de moeite waard is.
heel erg bedankt alvast

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-08-2008 18:01 #89797 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic opknappen amazon combi
<p>Jeroen,</p><p> </p><p>19 september houdt Regio Zuid een technische avond in de buurt van Tilburg. We gaan daar voordoen hoe je compressie kunt meten en de juiste diagnose kunt stellen. Ook gaan we gaan kleppen vervangen. Een ideale gelegenheid voor jou om wat meer te weten te komen over de "geheimen" van onze geliefde auto's.</p><p> </p><p>Dus even snel lid worden zou ik zeggen.</p>

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-08-2008 12:31 #89796 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic opknappen amazon combi
<p>Hoi Jeroen,</p><p> </p><p>Leuk om te lezen dat er weer een combi gered wordt, ben zelf ook bezig met een 66'er uit Amerika met origineel airco helaas niet meer aanwezig maar hetzij zo. De combi is door mij zelf gestript, strakgemaakt en gespoten. En ik zit nu op de deuren en achtekleppen na in de afbouwfase. </p><p> </p><p>Je kunt het verslag lezen op www.volvo-forum.nl , je moet je wel even registreren dacht ik. </p><p> </p><p>Maar veel opknap plezier en succes gewenst en hou op het V44 of bovenstaand forum een verslag bij, zijn we allemaal dol op vooral op foto's dat zegt nl zoveel meer als een beetje tekst. </p>

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
18-08-2008 21:53 #89795 door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic opknappen amazon combi
<p>Hey Jeroen,</p><p>Ik sluit me aan bij de voorgaande reacties (Ik heb je gesproken bij Scandcar laatst, antraciete volvo 144). Toen je wegreed klonk er een niet gezond geluid, dat m.i. uit je blok leek te komen. Probeer je blok na te laten kijken en ik denk dat het zeer de moeite waard is om een ruilblok/ 2e handsblok eventueel eerst te proberen of je eigen blok op te knappen, voor je een revisieblok overweegt. Het blijft een beetje een gok, maar met iemand erbij die verstand heeft van deze blokken, kan het je heel wat verder helpen. Zeker als je niet al te veel geld meteen wilt investeren in de wagen. Timo van de Kasteele heeft ook een ander blok laatst helemaal opgeknapt, zonder een volledige revisie met uitboren, etc te hoeven doen. Zijn blok bleek van binnen in goede staat en klinkt na een uitgebreide 'verzorgingsbeurt' als een naaimachientje en heeft volop power. </p><p> www.toontraets.nl/_images/Volvo_144_Timo/index.htm (hier kom ik zelf ook, supermannen zijn het, alleen niet heel dicht in de buurt voor jou, ik kom uit die hoek vandaar) Erboven zie je trouwens wat foto's van mijn slee, waar een nieuw (replica) voorscherm en een fabrieksnieuwe N.O.S. deur op is gezet. Kopen en schuren deed ik zelf en Toon maakt het supernetjes af. Echt top, zoals ze werken!</p><p>Misschien is het ook verstandig om een ander spruitstuk met een enkele carburateur te overwegen (gezien de staat van de aansluiting op je uitlaat: is het trouwens nog gelukt met die pasta?). Dat scheelt je een hoop afstel-ellende &eacute;n het rijdt zuiniger. Nadeel is uiteraard de wat minder felle motor, die je dan krijgt. Maar goed afstellen zal al veel doen.</p><p>Hoop dat het allemaal wil lukken, als ik je aan tips/ idee&euml;n kan helpen, hoor/ lees je het of je laat maar iets weten!</p><p>Groeten Marijn Hendrikx, Tilburg</p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD