Wat doet een motorwissel met de waarde van mijn volvo 240
- FELIX Kalkman (GAST)
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
13-09-2026 20:44 - 13-09-2026 20:45 #1481976
door FELIX Kalkman (GAST)
Wat doet een motorwissel met de waarde van mijn volvo 240 is gemaakt door FELIX Kalkman (GAST)
Beste leden,
Ik zou graag wat meningen willen weten over het vervangen van de motor en de waarde van de auto.
Ik heb 5 jaar geleden een volvo 240 uit 1986 op de kop getikt voor €2000 geloof ik en heel lang heel veel plezier van gehad. ondertussen staat hij al een jaar stil. De krukassensor is kapot welke niet meer te krijgen is voor he blok uit dit jaartal. (blok uit 1987)
Ik zit nu te overwegen om een motor wissel uit te laten voeren door een blok met lage km stand voor €2000 - €3000 inc. arbeid.
Ik ben niet van plan de volvo te verkopen. ik vind het een te fijne auto maar ben wel benieuwd of het deze motor wissel waar is. Stel ik wil ooit verkopen, wat doet zo'n motorwissel dan met de waarde..
Mijn volvo is trouwens is slechte slaat. veel roest, deuken..etc. Ik twijfel gewoon heel erg of ik hier een project van ga maken, dus nieuwe motor, en de carrosserie aanpakken.
Ik zou het leuk vinden al iemand hier een mening/ ervaring over heeft!!
Groetjes Felix
(foto is van surftrip door Marokko)
Ik zou graag wat meningen willen weten over het vervangen van de motor en de waarde van de auto.
Ik heb 5 jaar geleden een volvo 240 uit 1986 op de kop getikt voor €2000 geloof ik en heel lang heel veel plezier van gehad. ondertussen staat hij al een jaar stil. De krukassensor is kapot welke niet meer te krijgen is voor he blok uit dit jaartal. (blok uit 1987)
Ik zit nu te overwegen om een motor wissel uit te laten voeren door een blok met lage km stand voor €2000 - €3000 inc. arbeid.
Ik ben niet van plan de volvo te verkopen. ik vind het een te fijne auto maar ben wel benieuwd of het deze motor wissel waar is. Stel ik wil ooit verkopen, wat doet zo'n motorwissel dan met de waarde..
Mijn volvo is trouwens is slechte slaat. veel roest, deuken..etc. Ik twijfel gewoon heel erg of ik hier een project van ga maken, dus nieuwe motor, en de carrosserie aanpakken.
Ik zou het leuk vinden al iemand hier een mening/ ervaring over heeft!!
Groetjes Felix
(foto is van surftrip door Marokko)
Laatst bewerkt 13-09-2026 20:45 door FELIX Kalkman (GAST).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
13-09-2026 21:50 - 13-09-2026 21:50 #1481978
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Wat doet een motorwissel met de waarde van mijn volvo 240
Dit "moet" je puur voor jezelf doen. Als het bedrag het jou waard is dan is het dat. De waarde van een slechte 240 met originele(?) motor die niet meer aanslaat is m.i. zelfs lager dan slechte 240 met niet-originele motor die wél aanslaat en lekker loopt.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Laatst bewerkt 13-09-2026 21:50 door Jan van Bochove.
- Harald Tijink
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-09-2026 08:55 #1481982
door Harald Tijink
Beantwoord door Harald Tijink in topic Wat doet een motorwissel met de waarde van mijn volvo 240
Ik zou dit niet benaderen vanuit de geldelijke waarde (indien mogelijk). De waarde zit zo te lezen voor jou veel meer in "het totaalplaatje, de herinneringen".
Als je kunt leven met de deuken, de roest, gewoon wisselen en weer lekker door!
Ik heb een PV444 en die auto ziet er op dit moment ook niet uit, rijdt zelfs niet. Maar voor mij is het "waar de auto voor staat" net zo belangrijk.
Gr. Harald
Als je kunt leven met de deuken, de roest, gewoon wisselen en weer lekker door!
Ik heb een PV444 en die auto ziet er op dit moment ook niet uit, rijdt zelfs niet. Maar voor mij is het "waar de auto voor staat" net zo belangrijk.
Gr. Harald
- Marco Wuyts
- Premium lid
-
Minder
Meer
14-09-2026 09:18 #1481983
door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic Wat doet een motorwissel met de waarde van mijn volvo 240
Als je voor de rest geen issues hebt met de huidige wagen dan zou ik een motorwissel wel aandurven. Het laatste wat je wil is 2.000/3.000 € uitgeven om nadien een volgend probleem tegen te komen.
Een alternatief zou zijn om een andere 240 te zoeken van een gelijkaardig bouwjaar die technisch in orde voor de prijs van de motorwissel. De oude kan je verkopen voor stukken of nog gebruiken als donor om een aantal zaken over te bouwen. Op zich is er niets mis met een auto "op" te rijden.
Een alternatief zou zijn om een andere 240 te zoeken van een gelijkaardig bouwjaar die technisch in orde voor de prijs van de motorwissel. De oude kan je verkopen voor stukken of nog gebruiken als donor om een aantal zaken over te bouwen. Op zich is er niets mis met een auto "op" te rijden.
- Reinier Verbeek
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
14-09-2026 09:45 #1481985
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Wat doet een motorwissel met de waarde van mijn volvo 240
Motor wisselen vanwege krukassensor??? die dingen zijn vrij universeel, volgens mij past een peugeot sensor ook met wat kleine aanpassingen, er is al eerder over geschreven op het forum.
As de motor echt stuk is, dan natuurlijk gewoon wisselen, en als je dan nog 3 jaar door de keuring komt heb je toch nog goedkoop gereden? En zo een auto is niks meer of minder waard met een als dan niet origineel motornummer erin. Waar zou je dat überhaupt moeten checken?
Veel succes en wijsheid gewenst. En plezier natuurlijk met de auto.
Reinier
As de motor echt stuk is, dan natuurlijk gewoon wisselen, en als je dan nog 3 jaar door de keuring komt heb je toch nog goedkoop gereden? En zo een auto is niks meer of minder waard met een als dan niet origineel motornummer erin. Waar zou je dat überhaupt moeten checken?
Veel succes en wijsheid gewenst. En plezier natuurlijk met de auto.
Reinier
- FELIX Kalkman (GAST)
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
15-09-2026 06:17 - 15-09-2026 06:46 #1481997
door FELIX Kalkman (GAST)
Beantwoord door FELIX Kalkman (GAST) in topic Wat doet een motorwissel met de waarde van mijn volvo 240
- Fair point jan haha
- Mooi antwoord Harold.
Er zit ergens wel een twijfel omdat een model ouder (245 denk ik) (zie foto) mij heel erg aantrekt. Echt prachtig. Alleen nu niet het geld voor. Dus daarom onder andere de vraag over waarde.. Maar wat Jan al zei, niet rijdend is hij minder waard..
- Thanks Marco. Denk je dat er nog 240’s te vinden zijn voor 2-3 duizend..
-Dank voor je antwoord Reinier,
Het is meer de positionering van de sensor die lastig is. Maar lijk nu een oplossing gevonden te hebben. Volgende probleem is nu brandstof toevoer.. (zie mijn andere onderwerpen als je updates zou willen volgen)
motor wissel is laatste redmiddel..
- Mooi antwoord Harold.
Er zit ergens wel een twijfel omdat een model ouder (245 denk ik) (zie foto) mij heel erg aantrekt. Echt prachtig. Alleen nu niet het geld voor. Dus daarom onder andere de vraag over waarde.. Maar wat Jan al zei, niet rijdend is hij minder waard..
- Thanks Marco. Denk je dat er nog 240’s te vinden zijn voor 2-3 duizend..
-Dank voor je antwoord Reinier,
Het is meer de positionering van de sensor die lastig is. Maar lijk nu een oplossing gevonden te hebben. Volgende probleem is nu brandstof toevoer.. (zie mijn andere onderwerpen als je updates zou willen volgen)
motor wissel is laatste redmiddel..
Laatst bewerkt 15-09-2026 06:46 door FELIX Kalkman (GAST).