APK voor net geen 26 maanden.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
16-01-2026 01:02 #1479672
door Wytze Broerze
APK voor net geen 26 maanden. is gemaakt door Wytze Broerze
Vandaag is mijn 945 uit 1995 met LPG APK gekeurd en goed bevonden.
Omdat ik ook bijna twee maanden voor de werkelijke datum liet keuren heb ik nu 26 maanden APK.
Het is leuk natuurlijk maar toch vind ik het bizar.
Voor mij misschien 30 a 40000 km gevrijwaard van een nieuwe keuringsafspraak, maar ook een veelrijder die 50000 per jaar rijd kan nu met zijn oude beestje 110000 km rijden tot volgende keuring.
Ik vind het een rare regeling.
gr
Wytze
Omdat ik ook bijna twee maanden voor de werkelijke datum liet keuren heb ik nu 26 maanden APK.
Het is leuk natuurlijk maar toch vind ik het bizar.
Voor mij misschien 30 a 40000 km gevrijwaard van een nieuwe keuringsafspraak, maar ook een veelrijder die 50000 per jaar rijd kan nu met zijn oude beestje 110000 km rijden tot volgende keuring.
Ik vind het een rare regeling.
gr
Wytze
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Elite lid
-
Minder
Meer
16-01-2026 07:53 - 16-01-2026 07:55 #1479673
door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic APK voor net geen 26 maanden.
De regeling om alle 2 jaar (i.p.v. jaarlijks) de APK te verplichten bij 30 plussers is een zeer goede regeling.
Auto's van 30 jaar en ouder worden meestal niet ingezet voor dagelijks gebruik.(helaas. de uitzonderingen bevestigen de regel)
De misbruikers van de oldtimerregeling, die wegenbelastingvrij en voor een dubbeltje op de eerste rij wilden rijden, zijn in het verleden al aangepakt door de oldtimergrens van 25 naar 40 jaar te verhogen.
Oldtimers zijn er voor liefhebbers, niet voor lease-ridders e.d. het is mooi dat wij onze hobby nog mogen/kunnen houden en dit ook op deze wijze nog een beetje gestimuleerd wordt.
De meeste 30 plussers worden daarom ook zeer goed onderhouden.
Ik heb zelf 5 oldtimers waarop ik niet bespaar wat onderhoud betreft, ik moet er niet aan denken dat ik al mijn schaarse vakantiedagen moet spenderen aan administratieve verplichtingen zoals APK.
Auto's van 30 jaar en ouder worden meestal niet ingezet voor dagelijks gebruik.(helaas. de uitzonderingen bevestigen de regel)
De misbruikers van de oldtimerregeling, die wegenbelastingvrij en voor een dubbeltje op de eerste rij wilden rijden, zijn in het verleden al aangepakt door de oldtimergrens van 25 naar 40 jaar te verhogen.
Oldtimers zijn er voor liefhebbers, niet voor lease-ridders e.d. het is mooi dat wij onze hobby nog mogen/kunnen houden en dit ook op deze wijze nog een beetje gestimuleerd wordt.
De meeste 30 plussers worden daarom ook zeer goed onderhouden.
Ik heb zelf 5 oldtimers waarop ik niet bespaar wat onderhoud betreft, ik moet er niet aan denken dat ik al mijn schaarse vakantiedagen moet spenderen aan administratieve verplichtingen zoals APK.
Laatst bewerkt 16-01-2026 07:55 door P. Hanot.
- Rob Moltzer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
16-01-2026 08:53 #1479674
door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic APK voor net geen 26 maanden.
APK is maar een moment opname, je remblokken kunnen al op het metaal zitten, Als je zoveel kms rijdt neem ik aan dat je je auto ook regelmatig even nakijkt of laat nakijken, beurt geven. APK zegt weinig, de rotte appels vallen af. Sommige mensen denken ook dat een apk net zoiets als een beurt is, dat ze daarna weer een jaar of meer kunnen rijden,
Dit is niet vervelend naar jou bedoeld hoor, meer dat ik dit zo vaak hoor....en dan denk ik....
Dit is niet vervelend naar jou bedoeld hoor, meer dat ik dit zo vaak hoor....en dan denk ik....
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
16-01-2026 09:09 #1479675
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic APK voor net geen 26 maanden.
Ik weet ook wel dat de apk geen onderhoudsbeurt is maar wel weet ik dat de meeste berijders aan de keuring ook het onderhoud koppelen.
En die motivatie is weg.
Er rijden op dit moment rond de 10000 stuks 700 en 900 series rond van 1982-1998.
Het Is misschien een paar procent die echt als oldtimer geliefkoosd wordt.
De rest is gewoon dagelijks vervoer. En daar wordt toch het liefst zo min mogelijk geld aan uitgegeven. Ook al is ie van een liefhebber.
Denk dat dat ook hoofdzakelijk geld voor de 200 series.
En als je je auto perfect onderhoud is een apk toch geen reden om verlof aan te spenderen? Je zet em neer en haalt em later weer op.
En die motivatie is weg.
Er rijden op dit moment rond de 10000 stuks 700 en 900 series rond van 1982-1998.
Het Is misschien een paar procent die echt als oldtimer geliefkoosd wordt.
De rest is gewoon dagelijks vervoer. En daar wordt toch het liefst zo min mogelijk geld aan uitgegeven. Ook al is ie van een liefhebber.
Denk dat dat ook hoofdzakelijk geld voor de 200 series.
En als je je auto perfect onderhoud is een apk toch geen reden om verlof aan te spenderen? Je zet em neer en haalt em later weer op.
- Rob Moltzer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
16-01-2026 09:12 #1479676
door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic APK voor net geen 26 maanden.
Dat is ook waar.
- P. Hanot
- Elite lid
-
Minder
Meer
16-01-2026 12:20 #1479677
door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic APK voor net geen 26 maanden.
Een APK keuringsplicht alle 2 jaar is ook geen verbod om je auto toch alle jaren (of nog eerder) een nieuwe APK te geven.
Je hebt de vrijheid om het ook alle 6 maanden te laten doen als dat een goed gevoel geeft.
Ook 50 plussers kan je nog steeds van een APK voorzien, ook al is dat niet verplicht. (wel goed voor export)
Je hebt de vrijheid om het ook alle 6 maanden te laten doen als dat een goed gevoel geeft.
Ook 50 plussers kan je nog steeds van een APK voorzien, ook al is dat niet verplicht. (wel goed voor export)
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
16-01-2026 12:31 #1479678
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic APK voor net geen 26 maanden.
APK regime is bedacht met een reden.
Nieuwe benzine auto hoeft pas na 4 jaar, dan in jaar 6 en 8, dan jaarlijks. Voor LPG en diesel is het iets eerder allemaal.
Dan bij 30 jaar om de 2 jaar, vanaf 50 niet meer...
Hierin hebben ze al een logica van veelgebruik etc opgenomen. En zoals elke regel: er zijn er altijd die er mis/gebruik van proberen te maken.
Mijn 245 uit 1976 heeft in 2024 zijn laatste verplichte APK gehad.
Dit soort situaties doen zich op meer tereinen voor. Bijvoorbeeld: vorig jaar onderhoud CV ketel willen laten doen, hort tegenworodig ook certificaat bij, met nieuwe eisen. Zo mag een lucht AANvoerpijp van PVC niet meer. Dus zou die pijp doro het hele huis vervangen moeten worden bij onderhoud, flinke kostenpost en halve verbouwing. Ik heb toen maar gevraagd de ketel gewoon goed na te lopen, ipv servicebeurt....
Scheelde een hoop rotzooi, en paar duizend euro. Is de situatie dus veiliger door de nieuwe regels? Ik denk het niet. Is de sitautie hier in huis nu onveilger door niet aan de nieuwe regels te voldoen? Ik denk ook van niet....
Nieuwe benzine auto hoeft pas na 4 jaar, dan in jaar 6 en 8, dan jaarlijks. Voor LPG en diesel is het iets eerder allemaal.
Dan bij 30 jaar om de 2 jaar, vanaf 50 niet meer...
Hierin hebben ze al een logica van veelgebruik etc opgenomen. En zoals elke regel: er zijn er altijd die er mis/gebruik van proberen te maken.
Mijn 245 uit 1976 heeft in 2024 zijn laatste verplichte APK gehad.
Dit soort situaties doen zich op meer tereinen voor. Bijvoorbeeld: vorig jaar onderhoud CV ketel willen laten doen, hort tegenworodig ook certificaat bij, met nieuwe eisen. Zo mag een lucht AANvoerpijp van PVC niet meer. Dus zou die pijp doro het hele huis vervangen moeten worden bij onderhoud, flinke kostenpost en halve verbouwing. Ik heb toen maar gevraagd de ketel gewoon goed na te lopen, ipv servicebeurt....
Scheelde een hoop rotzooi, en paar duizend euro. Is de situatie dus veiliger door de nieuwe regels? Ik denk het niet. Is de sitautie hier in huis nu onveilger door niet aan de nieuwe regels te voldoen? Ik denk ook van niet....