Gas of benzine?
- Frans Eldering
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2025 18:54 #1477748
door Frans Eldering
Gas of benzine? is gemaakt door Frans Eldering
Ik heb sinds vorig jaar een 1968 144S staan, een harde auto maar moet heel veel aan gebeuren. De auto heeft gas ingebouwd en een Stromberg carburateur. Ik wil de auto eigenlijk terug hebben op benzine met 2 SU's en de gastank en alles eruit. De meningen zijn er over verdeeld, ik veel ervaring met afstellen van dubbele carburateurs dus dat is geen probleem. Ik wil de auto weer in originele staat brengen maar wil graag de mening van kenners horen! Gas of benzine?
Dank!
Frans
Dank!
Frans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01-07-2025 21:57 #1477750
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Gas of benzine?
Tja, voor wat het waard is: ik zou hem terugbouwen naar 2 SU's en de LPG eruit halen.
Maar ik begrijp best dat als je veel kilometers per jaar maakt, de LPG een noodzaak kan zijn ivm met de idiote benzineprijzen in NL.
Ik kom net terug van een ritje door Belgiê en daar heb ik 95 getankt voor 1,449 euro de liter ......maar Nederlanders zijn geen opstandig volk hè?
Maar ik begrijp best dat als je veel kilometers per jaar maakt, de LPG een noodzaak kan zijn ivm met de idiote benzineprijzen in NL.
Ik kom net terug van een ritje door Belgiê en daar heb ik 95 getankt voor 1,449 euro de liter ......maar Nederlanders zijn geen opstandig volk hè?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-07-2025 23:12 #1477751
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Gas of benzine?
Heb 3 oldtimers op LPG (2× B20A, 1X B18B). Bevalt mij uitstekend. Op gas lopen ze mooier dan op benzine, het prijsvoordeel is significant en het is beter voor het milieu.
Tijdens de vakantie hangt er een 1000kg zware caravan achter, ook dat gaat probleemloos, zelfs in de bergen.
Met de Stromberg carburateur die er bij jou in zit krijg je wel problemen op gas. Ik heb de vaste sproeierbuis gemodificeerd met een teflon bus. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
Als je het gas uitbouwt moet je de kentekenpapieren aan laten passen
Tijdens de vakantie hangt er een 1000kg zware caravan achter, ook dat gaat probleemloos, zelfs in de bergen.
Met de Stromberg carburateur die er bij jou in zit krijg je wel problemen op gas. Ik heb de vaste sproeierbuis gemodificeerd met een teflon bus. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
Als je het gas uitbouwt moet je de kentekenpapieren aan laten passen
- Johan Geers (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
02-07-2025 01:31 #1477753
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Gas of benzine?
Ik ben hier (Filippijnen) uit noodzaak van LPG terug naar benziene gegaan LPG is hier niet te verkrijgen.
Ik rijd ook op Euro95 hier is 98 niet te verkrijgen nu omdat goed te krijgen moet je nog al wat doen, je hebt met Euro95 makkelijker kans op vaporlock nu dat heb ik geweten.
Ik heb een electriesche benzienepomp achter bij de tank moeten monteren.
De benziene lijdeing zoveel mogelijk uit het motorcaompatiement gehaald.
Een retourlijding met restrictie naar de tankt.
Een benzienkoeler gemonteerd.
Dikkere 40mm isolatie blokken tussen de carburators gemonteerd.
Warmere bougies NGK BP5HS want bioetehnol heeft een verkoelende werking.
Dus ik zou toch nog even goed nadenken voor dat je naar benziene terug gaat.
Twee carburators K of T3 nokkenas TT gasstukken en een OMVL verdamper geeft ook een leuk resultaat op LPG.
Ik heb met mijn B20E K nokkenas twee carburators en TT gasstukken op LPG gereden en dat reed goed.
Je moet dan wel kelken met filters op de carburators monteren.
www.youtube.com/results?search_query=vapor+lock+carburetor
succes
Johan Geers
Ik rijd ook op Euro95 hier is 98 niet te verkrijgen nu omdat goed te krijgen moet je nog al wat doen, je hebt met Euro95 makkelijker kans op vaporlock nu dat heb ik geweten.
Ik heb een electriesche benzienepomp achter bij de tank moeten monteren.
De benziene lijdeing zoveel mogelijk uit het motorcaompatiement gehaald.
Een retourlijding met restrictie naar de tankt.
Een benzienkoeler gemonteerd.
Dikkere 40mm isolatie blokken tussen de carburators gemonteerd.
Warmere bougies NGK BP5HS want bioetehnol heeft een verkoelende werking.
Dus ik zou toch nog even goed nadenken voor dat je naar benziene terug gaat.
Twee carburators K of T3 nokkenas TT gasstukken en een OMVL verdamper geeft ook een leuk resultaat op LPG.
Ik heb met mijn B20E K nokkenas twee carburators en TT gasstukken op LPG gereden en dat reed goed.
Je moet dan wel kelken met filters op de carburators monteren.
www.youtube.com/results?search_query=vapor+lock+carburetor
succes
Johan Geers
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
02-07-2025 17:51 #1477759
door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Gas of benzine?
ik zou lpg er in laten zitten, rijdt prima, je bespaart er goed geld mee, je ziet het toch niet van buiten en tsja....origineel....auto's reden vanaf 1955 al met een lpg installatie
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
02-07-2025 20:48 - 02-07-2025 20:49 #1477760
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Gas of benzine?
Ter overweging:
1) LPG zit er al in, en is bekend bij RDW. Dus nul invetering nodig om bij de pomp 1 euro per liter te besparen. Tel uit je winst.
2) als je LPG nu uitbouwt, is ie dan ineens wel origineel? Je houdt wat 'sporen' van inbouw over waarschijnlijk. En als je het nu nog laat zitten, kun je altijd noog uitbouwen. Dan is ie niet minder origineel dan dat je het nu al doet....
Samengevat: als je nu zou twijfelen over het inbouwen LG, dan snap ik je argumenten. Maar uitbouw lijkt me kapitaalvernietiging (installatie weggooien) en rijden kost je minstens het dubbele per kilometer. Makkelijke keuze wat mij betreft....
1) LPG zit er al in, en is bekend bij RDW. Dus nul invetering nodig om bij de pomp 1 euro per liter te besparen. Tel uit je winst.
2) als je LPG nu uitbouwt, is ie dan ineens wel origineel? Je houdt wat 'sporen' van inbouw over waarschijnlijk. En als je het nu nog laat zitten, kun je altijd noog uitbouwen. Dan is ie niet minder origineel dan dat je het nu al doet....
Samengevat: als je nu zou twijfelen over het inbouwen LG, dan snap ik je argumenten. Maar uitbouw lijkt me kapitaalvernietiging (installatie weggooien) en rijden kost je minstens het dubbele per kilometer. Makkelijke keuze wat mij betreft....
Laatst bewerkt 02-07-2025 20:49 door BartJu.
- Cor Kraaijeveld
-
- Platinum lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
02-07-2025 23:47 #1477763
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Gas of benzine?
Toen ik in de jaren 70 bij een Volvo garage werkte, werd voor aflevering bij een groot percentage van de nieuwe autoos al LPG ingebouwd, tot vreugde van de monteurs want de motoren bleven schoner en afstellen ging veel gemakkelijker. Dus ja, wat is origineel.
Wellicht wil je de overheid compenseren voor het niet betalen van wegenbelasting door over elke liter benzine een euro belasting te betalen? Dit is natuurlijk een grapje maar de huidige benzine heeft ook een heel andere samenstelling dan die uit de jaren 70.
Mijn autoos rijden op LPG met de nodige gemakken, zoals o.a. door Han omschreven.
Succes met je beslissing, gr. Cor.
Wellicht wil je de overheid compenseren voor het niet betalen van wegenbelasting door over elke liter benzine een euro belasting te betalen? Dit is natuurlijk een grapje maar de huidige benzine heeft ook een heel andere samenstelling dan die uit de jaren 70.
Mijn autoos rijden op LPG met de nodige gemakken, zoals o.a. door Han omschreven.
Succes met je beslissing, gr. Cor.
- Frans Eldering
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2025 23:55 #1477765
door Frans Eldering
Beantwoord door Frans Eldering in topic Gas of benzine?
Dat met afstellen is wel waar, hoewel 2 goed afgestelde carburateurs prachtig kunnen lopen.
- Johan Geers (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
03-07-2025 00:07 #1477766
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Gas of benzine?
Afstellen van dubbelle SU is nu ook geen wereldklus het zijn wel een van de makkelijkste carburators vind ik.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers