led lampen vervangen voor gloeilampen
- Hans Roozenburg
-
- Nieuw lid
-
- 164 heeft een erg mooie snuit - ondergewaardeerd
Minder
Meer
14-06-2025 19:14 #1477556
door Hans Roozenburg
led lampen vervangen voor gloeilampen is gemaakt door Hans Roozenburg
Ik geniet van de Volvo 164 heb inmiddels twee leuke LED-lampjes in het motorcompartiment en de kofferbak, die fiks wat beter licht leveren dan de oude gloeidraadlampjes. Maar ik wil eigenlijk graag alle knipperlichten, achteruitrijlichten en stadslichten vervangen door LEDden. Die zijn in principe duurzamer en lichter en beter.
Maar dan kan je heel veilig in Nederland bij bijv. Osram blijven of gaan naar AliExpress. Tien lampjes voor de prijs van twee bij Europese leveranciers. Ik wil graag de Europese markt beschermen, maar die Chinezen weten wel erg goed de prijs naar beneden te halen.
Mij lijkt het leuk om te horen wat de doorsnee Volvo-eigenaar denkt over dit in wezen zeer kapitalistische standpunt van mij.
Prima groet van Hans
Maar dan kan je heel veilig in Nederland bij bijv. Osram blijven of gaan naar AliExpress. Tien lampjes voor de prijs van twee bij Europese leveranciers. Ik wil graag de Europese markt beschermen, maar die Chinezen weten wel erg goed de prijs naar beneden te halen.
Mij lijkt het leuk om te horen wat de doorsnee Volvo-eigenaar denkt over dit in wezen zeer kapitalistische standpunt van mij.
Prima groet van Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
14-06-2025 21:23 - 14-06-2025 21:27 #1477557
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic led lampen vervangen voor gloeilampen
Veel van de Europese leveranciers halen het ook uit China. Maar ze weillen er ook nog van eten, logischerwijs. Vraag is dus hoeveel boterhammen je ze gunt.
Led er verder wel op dat er de juiste keurmerkjes op zitten. In ieder geval een CE (met de juiste ruimte tussen de C en de E is het beschermd symbool voor conformité européenne ; te dicht bij elkaar is het de zogenoemde China Export al bestaat dat niet officieel...
Met CE voldoet het (in principe) aan de eisen voor (electrische) veiligheid die we in EU stellen.
Daarnaast de (terugkerende discussie of het ook goed gekeurd is voor gebruik op de weg. Dit heeft vooral te maken met het lichtbeeld. Gloeidraden schijnen rondom, in een bolvorm. LEDs stralen vooral in specifieke richting. Dit kan dus het lichtbeeld sterk beinvloeden, moet bij de reflector en lampglas passen....
Led er verder wel op dat er de juiste keurmerkjes op zitten. In ieder geval een CE (met de juiste ruimte tussen de C en de E is het beschermd symbool voor conformité européenne ; te dicht bij elkaar is het de zogenoemde China Export al bestaat dat niet officieel...
Met CE voldoet het (in principe) aan de eisen voor (electrische) veiligheid die we in EU stellen.
Daarnaast de (terugkerende discussie of het ook goed gekeurd is voor gebruik op de weg. Dit heeft vooral te maken met het lichtbeeld. Gloeidraden schijnen rondom, in een bolvorm. LEDs stralen vooral in specifieke richting. Dit kan dus het lichtbeeld sterk beinvloeden, moet bij de reflector en lampglas passen....
Laatst bewerkt 14-06-2025 21:27 door BartJu.
- Hans Roozenburg
-
- Nieuw lid
-
- 164 heeft een erg mooie snuit - ondergewaardeerd
Minder
Meer
14-06-2025 21:46 #1477558
door Hans Roozenburg
Beantwoord door Hans Roozenburg in topic led lampen vervangen voor gloeilampen
Beste Bart Ju,
Ik dank je voor je duidelijke antwoord. Je zag ook in mijn vraag mijn twijfel waar we op moeten besluiten: goedkoop en snel of beter, betrouwbaarder en duurder? Ik betaal met plezier iets meer, maar de verschillen zijn zo groot. Ik wil graag horen waar we voor een eerlijke hogere prijs de goede LED lampen kunnen kopen. Dus ik sta open voor goede argumenten.
Groet van Hans
Ik dank je voor je duidelijke antwoord. Je zag ook in mijn vraag mijn twijfel waar we op moeten besluiten: goedkoop en snel of beter, betrouwbaarder en duurder? Ik betaal met plezier iets meer, maar de verschillen zijn zo groot. Ik wil graag horen waar we voor een eerlijke hogere prijs de goede LED lampen kunnen kopen. Dus ik sta open voor goede argumenten.
Groet van Hans
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-06-2025 23:17 #1477560
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic led lampen vervangen voor gloeilampen
In VKM 100 heb ik wat voors en tegens beschreven over LED lampen in onze oude Volvo's
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
14-06-2025 23:28 #1477561
door BartJu
geen dank, daar is een forum voor, toch?
Ik snap je aarzeling en dilemma helemaal. Vandaag nog twee hadzenders (afstandsbedieningen) voor onze garageporrt ontvangen. Gratis verzending vanuit China, en die dingen kosten dan precies evenveel als de verzendkosten vanuit NL. Ofwel, zijn hier 8 keer duurder ex verzending.
Tja, dan vraag ik me wel eens af, wie is er gek? Degene die niet daar/hier koopt, of degene die het wel doet?
Anderzijds, heb ook wel eens dingen ontvangen en gedacht: ik had beter in een keer het viervoud kunnen betalen voor iets dat wel werkt... Ook goedkoop komt met een prijs.
Beantwoord door BartJu in topic led lampen vervangen voor gloeilampen
Beste Bart Ju,
Groet van Hans
geen dank, daar is een forum voor, toch?
Ik snap je aarzeling en dilemma helemaal. Vandaag nog twee hadzenders (afstandsbedieningen) voor onze garageporrt ontvangen. Gratis verzending vanuit China, en die dingen kosten dan precies evenveel als de verzendkosten vanuit NL. Ofwel, zijn hier 8 keer duurder ex verzending.
Tja, dan vraag ik me wel eens af, wie is er gek? Degene die niet daar/hier koopt, of degene die het wel doet?
Anderzijds, heb ook wel eens dingen ontvangen en gedacht: ik had beter in een keer het viervoud kunnen betalen voor iets dat wel werkt... Ook goedkoop komt met een prijs.
- Johan Geers (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
15-06-2025 00:54 #1477563
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic led lampen vervangen voor gloeilampen
Dat spullen goedkoper worden kan ik beaman, ik kocht mijn koplampen 7 jaar terug voor 75euro bij aliexpress,
www.aliexpress.com/item/32845802122.html...in.64.77491802Fouymz
nu staan dezelfde koplampen bij shopee
shopee.ph/7-Inch-H4-LED-Car-Headlight-wi...70-aac9-19f3b8321414
maar dan driemaal zoveel vermogem voor 14 Euro.
Het probleem met aliexpress is dat ze geen Europese goedkeuring hebben.
Die van mij doen het nog steeds goed en zijn hier in de Filippijnen wel toegstaan en ook kom er ook mee door de Filippijnse APK.
Als je geen goedgekeurt spul hebt ook al werkt het goed kan een oplettende agent je bekeuren.
succes
Johan Geers
Het probleem met aliexpress is dat ze geen Europese goedkeuring hebben.
Die van mij doen het nog steeds goed en zijn hier in de Filippijnen wel toegstaan en ook kom er ook mee door de Filippijnse APK.
Als je geen goedgekeurt spul hebt ook al werkt het goed kan een oplettende agent je bekeuren.
succes
Johan Geers