Winterstalling: voor- en nadelen?

• Elly Jansen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2008 21:42 #50126 door Elly Jansen
Winterstalling: voor- en nadelen? is gemaakt door Elly Jansen
Nog niet zo lang in het bezit van een Amazon. Wat te doen met de komende wintermaanden? Stallen of juist niet? In principe heb ik een adres waar mijn Amazon een paar maanden kan gaan slapen. Echter aan het stallen kleven nogal wat nadelen. Afvlakking van de banden (tenzij de auto op blokken wordt gezet), accu afkoppelen (dat zou betekenen dat ik een acculader moet aanschaffen). En het vast gaan zitten van remmen e.d. En dat laatste is volgens mij het minst aanvaardbare risico. Mijn (klassieke) garagehouder zegt: gewoon doorrijden en niet moeilijk doen. Voordeel: geen pekelzooi onder aan de auto en minder kans op roestvorming?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jaap Gerkes
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
13-10-2008 22:23 #90126 door Jaap Gerkes
Beantwoord door Jaap Gerkes in topic Winterstalling: voor- en nadelen?
Ik probeer in ieder geval altijd ten minste 1 keer per maand de auto echt goed warm en droog te rijden, dus in ieder geval zo'n 40 kilometer. Dat doe ik niet alleen met mijn amazon, maar ook al vele jaren met een (veel roestgevoeligere) MGB. Nooit problemen met accu's, banden of remmen. Natuurlijk vermijd ik pekel (als je een keer pech hebt en na een rit een wittige waas op je auto hebt die zout smaakt: meteen goed afspoelen met de hoge-drukspuit, met name de onderkant). Dit doet de auto goed, en mijzelf ook: een klassieker is veel te leuk om niet mee te rijden. Doorrijden dus.

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2008 12:05 #90125 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Winterstalling: voor- en nadelen?
<p>Met mijn ES rij ik nooit in de winter als het nat is en al helemaal niet als er gepekelt is. Af en toe, als het mooi droog weer is en de pekel is weggeregend, haal ik 'm uit de stalling om er een flink stuk mee te rijden. Gaan je remmen ook niet vastzitten. Zorg iig voor verse remvloeistof om het jaar om dit te voorkomen. Je banden hoef je je niet druk over te maken. Met het moderne rubber komt afvlakken praktisch niet meer voor. Iets harder oppompen als je hem wegzet voor de zekerheid. </p><p>Acculader (of druppellader0 kost je misschien 3 tientjes, heb je sowieso nodig met een oldtimer vind ik. Accu zit er nu 8 jaar in en is nog steeds in perfecte conditie, haal ik er altijd uit en zet 'm op de druppellader. Ik heb mijn ES nu 10 jaar, en het wegzetten in de winter (carport) heeft hem al die tijd roestvrij gehouden. </p>

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-10-2008 12:10 #90124 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Winterstalling: voor- en nadelen?
<p>Elly,</p><p>Een auto is gemaakt om er mee te rijden, laat dat duidelijk zijn. Ik begrijp dat je amazone normaal altijd buiten staat, het is aan te bevelen om de auto onder dak te zetten een carpoort is al voldoende, waarom zeg ik dat omdat 9 van de 10 amazone,s niet water dicht zijn.Het stallen van een auto in de wintermaanden voorkomt waarschijnlijk veel nattigheid in je auto, let wel ik zeg niet dat dit voor iedere amazone van toepassing is, verder geregeld met de auto rijden en pekel vermijden, zo komt Elly wel de winter door. </p><p>Ik heb met mijn amazone van 1975 tot 2005 winter en zomer doorgereden, en nog rijd hij/zij rond.</p><p>Vr groeten Kees Vos Bennekom</p>

• Rudolf Kleyn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-10-2008 19:51 #90123 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Winterstalling: voor- en nadelen?
Als je je auto goed onderhoudt, zorgt voor een goede anti-roestbehandeling en de carrosserie goed bijhoudt kun je met een Amazon prima het jaar door rijden. Lekkages in de gaten houden en direct aanpakken. Meestal zijn ze het symptoom van doorgeroeste sponningen. Mijn Amazon vervult sinds 1984 de rol van dagelijks vervoermiddel en heeft in die tijd ruim 500.000 km afgelegd, inclusief een aantal wintersportvakanties. Ik heb er nog steeds iedere dag plezier van.

• Pascal Kogelman (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2008 18:41 #90122 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Winterstalling: voor- en nadelen?
<p>Zelf rijd ik ook het hele jaar door met mijn Amazon. Kunsstof wielkasten monteren en de auto goed beschermen tegen roest (fluidfilm, ML o.i.d.) met name de onderkant. Als je geen garage/afdak hebt kan een ademende hoes voor over de auto ook al veel schelen. Deze maatregelen kunnen het leven van je auto drastisch verlengen en de gemaakte kosten hiervoor staan in verhouding voor wat je er voor (plezier) terug krijgt. De dagen dat er tegenwoordig gestrooid wordt in Nederland zijn jaarlijks op de vingers van twee handen te tellen, dus laat je daardoor niet weerhouden. Goed je auto schoonspuiten na rijden door pekel is de remedie. De inmiddels aangebrachte roestwerende laag zorgt voor behoud van de carroserie. Dagelijks de auto warm wegzetten is beter voor de techniek dan maanden stilstand. "Vol vo" betekent niet voor niets "Ik rol", ze zijn dus niet gemaakt om stil te staan maar om van te genieten.</p>

• Elly Jansen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2008 21:23 #90121 door Elly Jansen
Beantwoord door Elly Jansen in topic Winterstalling: voor- en nadelen?
Dank voor al jullie leuke, spontane en interessante reacties! De algemene teneur is gewoon doorrijden .. :-)), uiteraard met de nodige aandacht voor tal van zaken. Juist vanwege de omstandigheid dat mijn Amazone "de pech" heeft in het centrum van de stad te staan, zonder afdak, carpoort of verwarmde stal in de buurt.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-10-2008 15:37 #90120 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Winterstalling: voor- en nadelen?
<p>Wat zijn de ervaringen met fluid film ?? Ik gebruik al jaren gewoon een spuitbus kruipolie voor de onderzijde en wat heldere tectiel voor de bouten en delen van het chroom wat direct in het zicht zit.</p><p>In het voorjaar met wasbenzine zo weg te vegen en dan zit het nog wel in de randjes, waar j e het niet ziet (en wel beschermd)</p><p>Ook even goed de onderzijde reinigen en dat scheelt veel, moet zeggen dat de 164 die ik dagelijks gebruik nu toch wat last krijgt in de achterdorpels daar waar de (bredere) banden het pekel tegenaan sproeien.</p><p>Die druppelaars geloof ik ook niet is, als je een klokje hebt en/of alarm dan wordt de accu ook langzaam leeg getrokken, eens in de maand rijden is dan ruim voldoende om de accu ingoede conditie te houden</p><p>Kan verder met jullie allemaal meevoelen dat een oldtimer voor langer dan een paar maanden wegzetten niet goed is, gewoon regelmatig mee rijden....al wacht ik dan in de winter even op een zonnige dag en zorg voor preventief onderhoud zodat alles optimaal schoon en gesmeerd is.</p>

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD