Kortsluiting
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
17-10-2008 11:32 #50122
door Toon Boelens (GAST)
Kortsluiting is gemaakt door Toon Boelens (GAST)
Hallo, ik heb een Volvo Amazon uit 1967 met een B18A motor. Het probleem is dat als ik mijn richtingaanwijzer voor rechtsaf slaan gebruik, de zekering doorbrand. Linksaf geeft geen probleem, en verder werkt alles goed. Weet iemand waar ik dit moet zoeken? Kan het aan de clignateur liggen of aan de schakelaar?. Het is in het verleden al eens eerder voorgekomen, maar dan ging het na het vervangen van de zekering weer een tijdje goed. Nu is het voor 99% zeker dat de zekering eruit vliegt als ik richting naar rechts aangeef. De kans is groot dat ik het onder het dashboard moet zoeken, want het is nu gebeurd nadat ik mijn teller in- en uitgebouwd heb. Ik heb al gezocht naar draden waar de isolatie van beschadigd is,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
17-10-2008 11:33 #90142
door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic Kortsluiting
<p>ging iets fout was nog niet klaar. Heb dus geen draden kunnen vinden die sluiting maken.</p><p>Bij voorbaat dank & mvr gr, Toon</p>
- Jan Oudijk
- Elite lid
-
Minder
Meer
17-10-2008 12:22 #90141
door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Kortsluiting
Hallo Toon ,wat ik begrijp is dat het gebeurd is na enige werkzaamheden onder het dashboard.Het kan dus ook zijn dat je het een met het ander verkeerd heb aangesloten. Ik raad het volgende aan ,haal de zekering eruit en plaats hiervoor tijdens het storingszoeken een lampje voor terug.Deze brand zolang de kortsluiting aanwezig is Ga dan met het schema erbij stukje voor stukje afkoppelen dan rolt de fout ervan zelf uit .Veel sterkte en succes gewenst Jan.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-10-2008 12:27 #90140
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Kortsluiting
<p>Toon, kan ook in de bekabeling naar de lampen voor of achter zitten.</p><p>Links onder het dashboard in de buurt van de ruitenwisserschakelaar zit een connectorblok voor de bekabeling die naar achteren loopt. Ik zou deze connertor eerst eens lostrekken.</p><p>Onder de motorkap aan de voorzijde van het linker binnenspatscherm zit een connectorblok voor de bekabeling naar de verlichting voor. Ik zou ook deze connector lostrekken</p><p> </p><p>Vervolgens weer richting aangeven naar rechts en kijken wat er gebeurt.</p><p>Blijft je zekering nu heel dan zit het probleem dus achter een van deze connectoren. Klapt je zekering er weer uit dan zit het probleem dus ergens tussen je RAW-schakelaar en een van deze connectoren.</p><p>Het zoeken van dit soort fouten kan zeer lastig zijn; werk gestructureerd aan de hand van het elektrisch schema. Spring niet van de hak op de tak!!</p><p>Met gezond boeren verstand en een (grote) dosis geduld moet je eruit kunnen komen.</p><p> </p><p>Succes</p><p> </p><p> </p>
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
17-10-2008 13:39 #90139
door Toon Boelens (GAST)
<p>Han, bedankt ga ik vanavond meteen proberen hoewel ikzelf denk dat het onder het dashboard moet zitten omdat het na het in- en uitbouwen van de KM teller unit is gekomen, kan ik zo in iedergeval uitsluiten dat het voorbij de connectoren zit of niet. Zeer waarschijnlijk is er een draad bloot komen liggen die soms tegen massa aankomt ergens onder het dashboard, of het moet de schakelaar zelf zijn die in een richting soms sluiting maakt. Dan zit er niets anders op dan het stuur eraf te halen en de schakelaar uit te bouwen. Gelukkig heb ik een stuurtrekker en kan ik dan meteen de stand van het stuur corrigeren want als ik rechtdoor rijdt staat de "V" niet mooi horizontaal.</p><p> </p><p>Jan, verkeerd aangesloten geloof ik niet want verder werkt alles goed, en heel soms doet hij het ook goed als ik richting naar rechts aangeef. </p>
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
21-10-2008 11:10 #90138
door Toon Boelens (GAST)
<p>Hardnekkig probleem, voor en achter connectors losgekoppeld, sluiting blijft. Soms doet hij het goed en kan ik aan de bedrading trekken wat ik wil, maar de sluiting komt niet terug. Even later geef ik richting aan naar rechts en de zekering klapt er weer uit. Het enige wat me is opgevallen is dat het indicatielampje voor de richtingaanwijzers feller lijkt te branden als voorheen. Dus ook als ik richting naar links aangeef en de zekering heel blijft. Heb de schakelaar aan het stuur uitgebouwd en kon niks raars vinden maar denk toch langzaam maar zeker dat het probleem in de schakelaar zit, omdat het van het ene moment op het andere fout kan gaan als ik richting naar links aangeef. Vanavond zal ik nog een keer alle aansluitingen aan de KM teller unit loshalen, nakijken en opnieuw aansluiten. Ook de bedrading van het indicatielampje zal ik goed nalopen, maar ik krijg er een hard hoofd in. </p><p>Heeft er nog iemand een idee waar ik na moet kijken??</p><p>Bij voorbaat dank & mvr gr, Toon</p>