Kraak??
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
15-11-2008 00:07 #50062
door Marijn Hendrikx
Kraak?? is gemaakt door Marijn Hendrikx
<p>Beste mensen,</p><p>Sinds een tijdje heb ik (beter gezegd heeft mijn Volvo 144!) last van een vervelende "kraak", echt een metaal-achtige kraak. Het gebeurt alleen bij stijle drempels (liggen er nogal wat hier in de straat...) en gek genoeg na het wassen en schoonspuiten van de wielkasten.</p><p>Nu heb ik al meerdere malen met verschillende (Volvo)mensen gekeken en gezocht en geluisterd.. Toch kunnen we het (nog steeds) niet vinden. Het gekke is dat het soms een tijdje weg is en dan ineens weer erg kraakt..
Bij stilstand is het geluid niet op te roepen, hoe we/ ik de auto ook beweeg. Ook op de brug is het niet te vinden, zo lijkt het.. Ook bij heftig op en neer bewegen als hij op de brug staat zie je niets... Zijwaarste bewegingen, etc. geprobeerd. </p><p>Ik heb vorig weekend de schokdempers vervangen (van gasgeveerde Volvodempers, naar hydraulische Monroes, dempen helemaal prima trouwens!), daarmee leek het weg te zijn. Alles heb ik wederom nagekeken en er was niets te bespeuren. Maar na een wasbeurt een halve week later was het erger terug dan vooraf! </p><p>Verder heb ik een half jaartje geleden wel zware veren laten plaatsen i.p.v. de originele met blokken. Gezien de zware gastank (70 liter) en het meenemen van passagiers en bagage soms, leek me dat een goed idee. Het rijdt ook helemaal prima op wegen zonder drempels. Alles zit goed vast en raakt niets... Verder is alles zowel voor als tijdens de keuring goed bekeken en alles was dik in orde.</p><p> </p><p>Kortom, een erg irritant geluid en zeer vervelend...</p><p>Ik hoop dat iemand een goede suggestie heeft of het geluid herkent....</p><p> </p><p>Alvast bedankt voor de reacties/ suggesties!</p><p> </p><p>Groeten Marijn </p>
Bij stilstand is het geluid niet op te roepen, hoe we/ ik de auto ook beweeg. Ook op de brug is het niet te vinden, zo lijkt het.. Ook bij heftig op en neer bewegen als hij op de brug staat zie je niets... Zijwaarste bewegingen, etc. geprobeerd. </p><p>Ik heb vorig weekend de schokdempers vervangen (van gasgeveerde Volvodempers, naar hydraulische Monroes, dempen helemaal prima trouwens!), daarmee leek het weg te zijn. Alles heb ik wederom nagekeken en er was niets te bespeuren. Maar na een wasbeurt een halve week later was het erger terug dan vooraf! </p><p>Verder heb ik een half jaartje geleden wel zware veren laten plaatsen i.p.v. de originele met blokken. Gezien de zware gastank (70 liter) en het meenemen van passagiers en bagage soms, leek me dat een goed idee. Het rijdt ook helemaal prima op wegen zonder drempels. Alles zit goed vast en raakt niets... Verder is alles zowel voor als tijdens de keuring goed bekeken en alles was dik in orde.</p><p> </p><p>Kortom, een erg irritant geluid en zeer vervelend...</p><p>Ik hoop dat iemand een goede suggestie heeft of het geluid herkent....</p><p> </p><p>Alvast bedankt voor de reacties/ suggesties!</p><p> </p><p>Groeten Marijn </p> Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-11-2008 06:51 #90427
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Kraak??
<p>Dag Marijn, </p><p> </p><p>ik zou om te beginnen eens nakijken of achteraan alle bouten en moeren
waarmee zowel de schokdempers als - vooral - de veren bevestigd zijn, goed
(genoeg) vast zitten, en of alle onderdelen aanwezig zijn. Bij de veren
zijn nl. een aantal zgn. "spring plates" en "spacers" nodig (nl nrs 54, 55,
56, 59 in onderdeelboek 140-series -1972, groep 4, pags 112,113 of op pags
3749-3751 op cdrom), is daarvan niet 1 vergeten terug te plaatsen bij
monteren van je zwaardere veren? Bij AM zijn enkele daarvan in gummi, en
indien niet aanwezig, of gescheurd, is er metaal op metaal contact. Weet
niet of dit ook bij 144 zo is. Het zou verder ook kunnen dat het gekraak
zich enkel voordoet vanaf een bepaalde kracht die men niet handmatig, noch
op grond noch op brug, kan uitoefenen, maar enkel wanneer wagen over
drempel hobbelt.</p><p> </p><p>Mvg, Willy DB</p>
waarmee zowel de schokdempers als - vooral - de veren bevestigd zijn, goed
(genoeg) vast zitten, en of alle onderdelen aanwezig zijn. Bij de veren
zijn nl. een aantal zgn. "spring plates" en "spacers" nodig (nl nrs 54, 55,
56, 59 in onderdeelboek 140-series -1972, groep 4, pags 112,113 of op pags
3749-3751 op cdrom), is daarvan niet 1 vergeten terug te plaatsen bij
monteren van je zwaardere veren? Bij AM zijn enkele daarvan in gummi, en
indien niet aanwezig, of gescheurd, is er metaal op metaal contact. Weet
niet of dit ook bij 144 zo is. Het zou verder ook kunnen dat het gekraak
zich enkel voordoet vanaf een bepaalde kracht die men niet handmatig, noch
op grond noch op brug, kan uitoefenen, maar enkel wanneer wagen over
drempel hobbelt.</p><p> </p><p>Mvg, Willy DB</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15-11-2008 10:39 #90426
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic Kraak??
<p>Marijn,</p><p>Geluiden localiseren op een forum blijft natuurlijk lastig, maar ik zou toch echt de rubber ophangbussen verdenken. Indien niet van de draagarmen, dan van de stabilisatiestang (die worden alleen goed belast (en dus kraak) bij inveren van 1 wiel, hetgeen je bij stilstand zelf eigenlijk niet kunt opwekken)</p><p> </p><p>Ben Flierman</p>
tinustuning.nl
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
15-11-2008 14:39 #90425
door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Kraak??
<p>Hallo Willy en Ben,</p><p>Dank je wel voor jullie meedenken. Ik zal alles nog een keer controleren op wellicht ontbreken van onderdelen, hoewel ik me dat niet voor kan stellen, want we hebben alles teruggezet zoals het er zat en ik had van alles steeds twee (links/ rechts)... Daarnaast heb ik de rubbers nog nooit vervangen, dus misschien dat ik dat sowieso maar een keer moet doen. Mocht het niet baten, dan is het in elk geval gebeurd voor weer langere tijd. </p><p>Ben; Gezien de stuggere veren zit ik nu ook aan PU-bussen te denken.. Ik ben alleen bang dat mijn auto er stugger van wordt, iets wat ik niet wil. Ik houd juist erg van de comfortabele vering, zoals ie bedoeld is.</p><p>Willy; Nogmaals bedankt voor de rubbers, ik heb ze ingespoten en gemonteerd met nieuwe glaasjes en het geeft veel meer licht!</p><p>Groeten Marijn!</p><p> </p>
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-11-2008 15:05 #90424
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Kraak??
<p>Marijn,</p><p> </p><p>Hetzelfde probleem heb ik eens gehad bij een andere auto, geen Volvo. Daar was het de veer die draaide in de veerschotel. Oplossing: Veer even lossen en er iets tussen schuiven. Bij een Alfa zat daar een aluminium plaatje tussen. Ik denk dat het ook met een hard plastic plaatje lukt. Succes, Ben</p>
17-11-2008 20:45 #90423
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic Kraak??
<p>Marijn,</p><p>Je geeft aan dat de rubbers nog nooit vervangen zijn, dus dat is inderdaad misschien sowieso goed om te doen. PU is dan ook inderdaad een zeer goed idee, onafhankelijk van of je nu andere veren hebt of niet. </p><p>Je angst dat de auto stugger wordt is echter ongegrond: Hoewel het PU inderdaad 'stugger' is in de zin dat de bewegingsvrijheid van de draagarmen minder wordt, staat het los van de stugheid van de vering. Het comfort zal dus zeker niet afnemen (maar juist toenemen). </p><p>
Ben</p><p> </p>
Ben</p><p> </p>
tinustuning.nl
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
18-11-2008 11:20 #90422
door Marijn Hendrikx
<p>Hallo,</p><p>Waarschijnlijk is het probleem gevonden! Ik heb gisteren met Frans (van Scandcar) nog eens naar de draagarmen en de bevestigingsbouten gekeken. De schokdempers zitten nu met andere bouten (beetje ander type) strakker vast en het geluid is sterk verminderd. De rest bleek allemaal keurig in orde te zijn, ook de rubbers waren niet zo slecht als ik dacht. Misschien zijn ze toch weleens vervangen.</p><p>Alleen bij zeer stijle drempels en harde impact is het er nog. We denken dat dit de bovenkant van de schokdemper is die alleen bij die situatie ergens metaal-op-metaal-contact kan maken.</p><p> </p><p>Daar ga ik nog iets aan doen, mocht dit niet baten, meld ik me weer! Dank je wel voor alle reacties!!</p><p>Groeten Marijn!</p><p> </p>
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-11-2008 14:17 #90421
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Kraak??
<p>Marijn,</p><p>
kan het niet zijn dat de hogere stand van wagen (wegens sterkere veren)
soms verantwoordelijk is voor maximaal uittrekken van schokdemper bij nemen
van stijle drempel, met spanningen op bouten en ev. lawaai tot gevolg?
Nogmaals: bij AM is er de aanwezigheid van vangband/canvasband die
dergelijke situaties kan vermijden. Bij 144 zie ik deze vangbanden niet, en
weet dus niet wat de cardanas in die situaties belet onderaan ergens tegenaan te
stoten. Bij AM loopt die nl. gedeeltelijk door tunneltje, en de band belet
"botsing" tussen cardan en dat tunneltje, met mogelijks een knik in de
cardan en onbalans als gevolg.</p><p>
Mvg, Willy DB</p>
kan het niet zijn dat de hogere stand van wagen (wegens sterkere veren)
soms verantwoordelijk is voor maximaal uittrekken van schokdemper bij nemen
van stijle drempel, met spanningen op bouten en ev. lawaai tot gevolg?
Nogmaals: bij AM is er de aanwezigheid van vangband/canvasband die
dergelijke situaties kan vermijden. Bij 144 zie ik deze vangbanden niet, en
weet dus niet wat de cardanas in die situaties belet onderaan ergens tegenaan te
stoten. Bij AM loopt die nl. gedeeltelijk door tunneltje, en de band belet
"botsing" tussen cardan en dat tunneltje, met mogelijks een knik in de
cardan en onbalans als gevolg.</p><p>
Mvg, Willy DB</p>
18-11-2008 20:27 #90420
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Kraak??
<p>Mocht het euvel nou nog niet opgelost zijn, zou je nog kunnen denken aan de motorsteun en versnellingsbaksteun rubbers. Dat is ook niet de reproduceren als je stil staat. Door het oprijden of afrijden van de drempel zou het motorblok in geval van te zachte versleten rubbers wellicht teveel kunnen bewegen met als gevolg een schrapend geluid.</p><p>(Misschien is een slangenklem aan de achterkant van de kop tegen het schutbord al wel genoeg om een vreemd te plaatsen geluid te horen.)</p><p> </p><p>Succes,</p><p>Groeten Lars</p>
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
19-11-2008 23:55 #90419
door Marijn Hendrikx
<p>Hallo Willy en Lars,</p><p> </p><p>Dank je wel voor het meedenken, ik vermoed nog steeds dat het vooral de schokdempers zijn die ergens raken. Maar ik zal de andere punten wel meenemen. De motorrubbers zijn enkele maanden geleden wel vervangen door nieuwe, zo ook een echte overdriverubber. Ook de cardans heb ik al onderzocht op mogelijke raakpunten, maar die heb ik ook nog niet kunnen vinden. Ik denk ook dat ik die dan al eerder had moeten voelen. Toch loop ik er ook nog een keer even langs, beter twee keer zeker dan een keer toch iets over het hoofd zien!</p><p>Groeten Marijn!</p>