Overhauling Amazon

• Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2008 22:16 #50007 door
Overhauling Amazon is gemaakt door
<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik ben al een hele tijd bezig met mijzelf te verdiepen in een Amazon alvorens daadwerkelijk tot aankoop over te gaan. Ik lees alles wat ik kan vinden, bezoek beurzen en dealers etc. </p><p>Mijn interesse gaat uit naar een 4-deurs Amazon. Deze wil ik behoorlijk gaan (laten) aanpassen. Zowel technisch als qua uiterlijk. (hoop dat ik de die-hard Volvo gekken hiermee niet tegen de haren in strijk). Hoewel ik de auto niet in orignele staat ga houden wil ik zoveel mogelijk aanpassingen doen met Volvo onderdelen. Dus geen 5.7 liter Chevy erin die ik laatst ergens te koop zag staan, hoewel dat ook leuk kan zijn :)</p><p>Om eventuele domme vragen te verantwoorden, ik ben behoorlijk a-technisch wat auto's betreft. Wat ik wil verbeteren zijn dingen als veiligheid, performance, wegligging, rijgedrag, remmen.</p><p>Ik heb verschillende dingen gelezen over het verhogen van het vermogen. Van opboren tot het plaatsen van een b23 blok. Dat laatste lijkt me nogal een klus aangezien het allemaal nog wel moet passen. Bovendien hoeveel winst heb je met een b23 blok ten opzichte van een opgeboord b20 blok, tenzij je een b23 turbo hebt? Daarnaast heb ik hier leuke bolt-on kits gevonden om je b20 te superchargen. Wat zijn jullie bevindingen betreffende het verhogen van het vermogen?</p><p>Wat betreft de aandrijving zou een M47 5-bak lekker zijn lijkt me. Is dat haalbaar? Ik heb ook ergens (kan 't ff niet vinden in mijn favorieten) gevonden over het samenvoegen van de originele versnellingsbak en een volvo 240 model om zo tot een bak met overdrive te komen. Weet alleen niet of de tunnel daarbij ook verbeed moet worden? Is er iemand hier die ervaring heeft met zoiets of me daar meer over kan vertellen?</p><p>Ooit heb ik ergens iets gelezen over het vervangen van de assen voor meerdere redenen;
- schijfremmen (maar trommelremmen zijn toch te vervangen door schijfremmen zonder de gehele as te moeten vervangen?)
- stuurbekrachtiging (volgens dit forum geen aanrader op een Amazon)
- verlagen toerenaantallen (maar dat zou met een overdrive ook al aardig dalen lijkt me? )</p><p>Om het rollen te voorkomen begrijp ik dat er stabilisatorstangen voor geplaatst moeten worden, achter schijnt geen goed idee te zijn betreft het uitbreken. Wie heeft hier ervaring mee en hoe bevalt dat? Zijn er betere opties?</p><p>Al met al heel wat vragen! Alle info, ervaringen, afwegingen al dan niet financieel om een Amazon te verbeteren zijn welkom! Opmerkingen als koop een VW R32 heb ik al veel gehad maar misschien vraag ik daar wel een beetje om met bovenstaande vragen ;) Mijn streven is een custom waar ik mee vooruit kan, een auto met karakter maar ook met pit.</p><p>Hoop dat jullie me aan meer info kunnen helpen!
Alvast prettige kerstdagen en een goed 2009!</p><p>Groet,
Bartezz
</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Vincent Kroese (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-12-2008 10:06 #90697 door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic Overhauling Amazon
Hey,Lijkt me allemaal vrij ambitieus voor een a-technisch persoon ;) .. maar wel een uitdaging natuurlijk.Is het niet handig om een auto te kopen die voor een groot deel al aangepast is om wat sneller te worden? Ik weet dat er bij Volvo Klassiekers een Amazon (2-deurs, dat dan weer wel) staat met een echte 5-bak erin (denk uit een 240 serie) en op marktplaats staat vast ook wel een en ander. www.volvo-klassiekers.nlEen Overdrive lijkt mij ook geweldig. Probleem is dat die krengen (in goede staat) zeldzaam en dus peperduur zijn. Volgens mij is het dan ook een stuk handiger om meteen een Amazon met Overdrive te kopen, dan weet je zeker dat 'ie goed werkt, is 'ie al gemonteerd en de meerprijs voor dat soort modellen is mijns inziens is vaak lang niet zo groot als de losse prijs voor zo'n werkend apparaat + nodige aanpassinge.Verder kun je op de website van Tinus Techniek ook een hop vinden (ik denk dat je daar ook dat stuk gelezen hebt over het samenvoegen van een originele versnellingsbake en een 240 model), maar kan het mis hebben. www.tinustechniek.nlVerder wat remmen betreft: Amazon heeft vanaf het latere model al schijfremmen voor en alleen trommels achter. Wat stuurbekrachtiging betreft: ik heb nooit begrepen wat daar de noodzaak van is. Zeker als je eenmaal rijdt is dat absoluut geen toevoeging meer. Enige wat ik me kan voorstellen is dat als je straks een snelle bak hebt met 7" velgen het inparkeren misschien wat zwaar gaat worden, maar een beetje uitdaging moet er blijven toch ;)

• Edwin Jongejan
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-12-2008 11:05 #90696 door Edwin Jongejan
Beantwoord door Edwin Jongejan in topic Overhauling Amazon
Hier heb ik de wisseltruuk met de M46 gedaan.

volvolvo.nl/index.php?option=com_smf&Itemid=30&topic=4309.0

En van een B20 naar een B23 is nagenoeg geen vermogenswinst.
B23A heeft maar 112 PK.
Maar heeft wel een beter koppel (180 nm)

• Bezoeker
  • Bezoeker
23-12-2008 11:52 #90695 door
Beantwoord door in topic Overhauling Amazon
<p>Hoi Vincent en Edwin,</p><p>Dankjewel voor de reactie! Had die 5-bak Amazon gezien inderdaad, helaas een twee deurs. Latere modellen zouden een optie zijn mits ik niet zo veel wilde aanpassen. Volgens de regeltjes moet zij van voor 30 juni 1967 zijn wil ze goedgekeurd worden door de RDW na alle aanpassingen die ik wil doen. Wanneer zijn er standaard schijfremmen geleverd op een Amazon? Een 4 deurs met overdrive zou ideaal zijn om mee te beginnen, een 4 deurs met 5-bak nog beter maar dat is schaars :)</p><p>Hoe bevalt de m46 Edwin? Zie dat jij een B21ET erin hebt liggen? Is dat misschien iets dan? Of zou ik beter de B20 op laten boren en over zo'n supercharger na kunnen denken?</p>

• Frans Versteegh (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
23-12-2008 19:15 #90694 door Frans Versteegh (GAST)
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic Overhauling Amazon
<p>Hallo Bartezz,</p><p>Mijn dochter rijdt in een overhaulde amazone van 1967: B230E Turbo Intercooler uit een 740 met bijbehorende 4-bak+overdrive verder alles aangepast bv de achteras van een 240,verzwaard onderstel,RVS zelfbouw uitlaat, LPG,enz. De vorige eigenaar heeft hem zo verbouwd,heeft dit perfekt gedaan, er 3 jaar mee gereden en wilde toen weer een nieuw projekt starten. Wij hebben hem toen gekocht gevonden op marktplaats.Mijn dochter rijdt er nu al 2 jaar zonder problemen mee: Is een beul van een auto,echt snel.Zelf heb ik een gewone B18A amazone en ik doe het onderhoud van beide.Als ik die twee vergelijk dan is het duidelijk dat het een enorme klus is geweest om de auto zo te verbouwen: niet erin gepropt maar perfekt gemaakt en afgewerkt. Ben zelf behoorlijk technisch maar aan die klus zou ik nooit beginnen.Kost heel veel tijd en klauwen geld! De vorige eigenaar en bouwer zat in het vak en had zijn relaties.Mijn advies: zoek ook zo een auto.Mocht jij of iemand anders het zelf willen doen kom gerust eens kijken echt mooi om te zien.</p><p>Groeten Frans</p>

• Ben Flierman
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-12-2008 20:54 #90693 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Overhauling Amazon
<p>Bartezz,</p><p>Met wat goed en simpel uit te voeren aanpassingen aan het onderstel en aan het blok, kun je al een heel eind komen richting een lekker snel en betrouwbaar wagentje. Let bij het aanschaffen vooral op de staat van de carrosserie. Zaken als een slechte motor of remmen die het niet doen, lijken erg, maar kosten vaak niet veel om te repareren. Roest, laswerk en spuiten kost veel en veel meer. Misschien kun je bijvoorbeeld een roestvrij (roestarme?) auto kopen met een versleten B18 er in. Je kunt dat vervolgens zo'n wagen perfect upgraden tot iets heel leuks.</p><p>. </p><p>Zie bijvoorbeeld ook:</p><p> www.tinustechniek.nl/1-div-aankooptips.html </p><p> www.tinustechniek.nl/1-div-verbeteringen.html </p><p> </p><p>Ben Flierman, Tinustechniek</p><p> </p>

tinustuning.nl

• Edwin Jongejan
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-12-2008 12:31 #90692 door Edwin Jongejan
Een M46 schakelt niet 100 keer beter dan een M40/41
Maar een M46 is wel sterker .
Dat is ook de reden dat ik ik 'm heb geplaatst.

Met een B20 zijn ook al leuke resultaten te halen (webers e.d. )

En tuurlijk...B23,B21ET,B23FT enz.enz. zijn leuke projecten, maar verkijk je niet op de kosten en werk.
Ben zelf twee jaar bezig geweest.

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-12-2008 17:03 #90691 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Overhauling Amazon
<p>Ik ben die oude eigenaar van de volvo van frans versteegh.</p><p>Ik ben blij te horen dat het goed gaat met mijn oude B230FT!!</p><p>Bartezz, je moet wel heel veel geld aan je auto willen spenderen dit komt omdat je zelf niet technisch bent.</p><p>Het is heeeel veel werk om een auto snel te maken en als je dit allemaal moet laten doen kost het veel geld.</p><p>Even op de versnellingsbak terug te komen, de M46 is ijzer sterk alleen vind ik het nadeel de overdrive, het blijft raar </p><p>om op deze manier te schakelen.</p><p>Ik heb nu in mijn combi met orginele motor een M47 bak dus gewoon 5 versnellingen gebouwd, bak is minder sterk maar met orginele motor gaat dit prima, en ik kan lekker doorschakelen!</p><p>Je zou ook een M90 van een 940 kunnen pakken 5 versnellingen en ijzer sterk (moet je wel de juiste bak hebben)</p><p>Verder kan je ook een getrak bak van een BMW pakken.</p><p>In mijn vorige amazon had ik een achteras van een 240 gepakt, kaal geslepen en alle bevestigingspunten van een amazon as er op gelast dit ging prima, echter kan je beter een as van een 140 pakken omdat de spoorbreedte dan beter</p><p>uitkomt op allebij de assen zitten schijfremmen.</p><p>Als je ooit informatie nodig heb kan je mij mailen.</p><p>Maar blijf eraan denken dat het gevaarlijk is om met zo'n snelle auto te rijden, om deze reden heb ik mijn amazon turbo</p><p>verkocht ik liet mij tevaak uitdagen en ik reed er meer 200km/u mee dan 120 (bij wijze van spreken)</p><p>maar 200 haalde hij met gemak!</p><p>Gr Joost</p>

• Frans Versteegh (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-12-2008 22:19 #90690 door Frans Versteegh (GAST)
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic Overhauling Amazon
<p>Hallo Joost,</p><p>Dat je er gemiddeld 200 km mee reed heb je me niet verteld toentertijd, mijn dochter heeft dat er nog nooit mee gereden denk ik en hoop ik, zal het haar eens vragen.Verder is het een pracht van een auto waar menige GTI-rijder stomverbaasd over is.We houden hem in ere.</p><p>Groeten,Frans</p>

• Edwin Jongejan
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-12-2008 23:06 #90689 door Edwin Jongejan
Ik ken dat .
Ik rijd met de Ama nooit langzamer dan 130km/uur.
En dat zijn dan nog GPS kilometers.
Ook laat ik me weleens uidagen door "petjes"
Ik begrijp nu dat mensen soms een auto wegdoen omdat ie te snel is.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD