Onderportierbak vervangen door lijmen?
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-12-2008 11:43 #49996
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Onderportierbak vervangen door lijmen? is gemaakt door Marcel Smelter (GAST)
<p>Beste mensen, mijn onderbakken van de voorportieren zijn slecht dus die moeten t.z.t vervangen worden.</p><p>Onderbakken zijn best te krijgen maar de beste methode om dit te monteren daar zijn de meningen verschillend over.</p><p>De ene zegt stomp op elkaar lassen met autogeen, de ander middels een verzetrand en dan puntlassen met CO2.</p><p>Ik heb eigenlijk nog niemand gehoord over lijmen. Tegenwoordig worden toch ook zowel nieuw als bij schadeherstel panelen met speciale lijm geplaatst.</p><p>Dit lijkt mij eigenlijk een hele goede optie, geen trekken van materiaal met lassen en uiteraard veel minder roestgevoelig, zowel op de naad halverwege de deur alsook rond de felsnaden aan de onderzijde. </p><p>Heb in het verleden best veel geplaatwerkt met koper/tin en CO2 lasapparatuur. Lijmen heb ik (helaas)geen ervaring mee.</p><p>Zijn er mensen met ervaringen? Ben heel benieuwd.</p><p>gr marcel.</p>
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-12-2008 21:59 #90747
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Onderportierbak vervangen door lijmen?
<p>Een oldtimer zit veel anders in mekaar dan de huidige auto waardoor het bij een nieuwe auto mogelijk is om te lijmen. Bij een oldtimer is ook het deel waar je op lijmt veelal enigzins aangetast door roest en heeft dus een minder goede hechting dan je zou willen.</p><p> </p><p>Als je toch ervaring hebt met lassen zou ik dit doen, er is niet erger dan alles weer strak te hebben en over een jaar weer aan de gang te moeten.</p>
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-12-2008 12:14 #90746
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Onderportierbak vervangen door lijmen?
Lijmen wordt toegepast met moderne staallegeringen die vaak slecht of niet te lassen zijn zonder speciale apparatuur. Of deze lijm ook geschikt is voor klassiekers weet ik niet en ik durf er dus niet op te gokken.
Lassen kan wel goed. Ik zou geen autogeen gebruiken. Dit brengt veel warmte in de plaat met trekken tot gevolg. Als je tig kunt lassen is dit het mooiste. Mig is een goede tweede. Een verzetrand zorgt voor een versterking en voorkomt zo trekken. Volledig doorlassen kan ook, maar dan wel puntsgewijs en steeds een stukje overslaan zodat de plaat niet te heet wordt. Om roesterij nadien te voorkomen zou ik de lasnaad vertinnen.
Lassen kan wel goed. Ik zou geen autogeen gebruiken. Dit brengt veel warmte in de plaat met trekken tot gevolg. Als je tig kunt lassen is dit het mooiste. Mig is een goede tweede. Een verzetrand zorgt voor een versterking en voorkomt zo trekken. Volledig doorlassen kan ook, maar dan wel puntsgewijs en steeds een stukje overslaan zodat de plaat niet te heet wordt. Om roesterij nadien te voorkomen zou ik de lasnaad vertinnen.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-12-2008 22:40 #90745
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Onderportierbak vervangen door lijmen?
<p>Toch zie ik de nadelen van lijmen nog niet.Met vertinnen heb je het nadeel dat je het zuur zo moeilijk weg krijgt wat eigenlijk een potentiële roestveroorzaker is.</p><p>Stel dat je de onderbakken ná het lassen/lijmen zou verzinken zou je echt een hele lange tijd van de roest af zijn.</p><p>Jammer dat het zink zo ruw is.</p><p>gr marcel</p>
Amazon Combi '66
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-12-2008 11:50 #90744
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Onderportierbak vervangen door lijmen?
Je kunt het ook gewoon eens proberen met lijm. Laat dan wel een keer weten hoe het bevalt.
Wat betreft het zuur van de tinpasta: dit is een kwestie van goed wassen. De voordelen wegen wat mij betreft ruimschoots op tegen de nadelen.
Verzinken is lastiger: er zijn twee methoden
Vuurverzinken: hierbij wordt het onderdeel na eerst chemisch te zijn gestript van vervuiling ondergedompeld in vloeibaar (en dus heet) zink. Door de warmte komen spanningen in het metaal vrij en trekt de deur krom. Dat is meteen de reden dat dit proces zelden wordt gebruikt voor autodelen. Ik geloof dat de er chassis van landrover in de handel zijn die zo'n behandeling hebben gehad.
Galvanisch verzinken: Hierbij wordt het deel ook eerst gestript en vervolgens gedompeld in een bad waarbij het zink elektrolytisch wordt aangebracht. Gewone verf hecht slecht op zink dus een speciaal verfsysteem blijft nodig.
Als je de boel goed schoonmaakt en een goed verfsysteem aanbrengt mag je eigenlijk 10-15 jaar geen problemen verwachten. Dat is tenminste mijn ervaring. Regelmatig inspecteren en onderhouden blijft noodzakelijk overigens.
Wat betreft het zuur van de tinpasta: dit is een kwestie van goed wassen. De voordelen wegen wat mij betreft ruimschoots op tegen de nadelen.
Verzinken is lastiger: er zijn twee methoden
Vuurverzinken: hierbij wordt het onderdeel na eerst chemisch te zijn gestript van vervuiling ondergedompeld in vloeibaar (en dus heet) zink. Door de warmte komen spanningen in het metaal vrij en trekt de deur krom. Dat is meteen de reden dat dit proces zelden wordt gebruikt voor autodelen. Ik geloof dat de er chassis van landrover in de handel zijn die zo'n behandeling hebben gehad.
Galvanisch verzinken: Hierbij wordt het deel ook eerst gestript en vervolgens gedompeld in een bad waarbij het zink elektrolytisch wordt aangebracht. Gewone verf hecht slecht op zink dus een speciaal verfsysteem blijft nodig.
Als je de boel goed schoonmaakt en een goed verfsysteem aanbrengt mag je eigenlijk 10-15 jaar geen problemen verwachten. Dat is tenminste mijn ervaring. Regelmatig inspecteren en onderhouden blijft noodzakelijk overigens.