Overdrive installeren

• Harmen Meek (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2008 13:08 #49990 door Harmen Meek (GAST)
Overdrive installeren is gemaakt door Harmen Meek (GAST)
<p> </p><p>Beste Volvokenners,</p><p>Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een Volvo amazone station (P 121). Hier zitten vier versnellingen op. Ik heb inmiddels begrepen, oa via deze site dat daar een overdrive op te maken is. Hoe werkt dit precies? En waar kan ik zo'n overdrive krijgen, wat is de prijs? </p><p>Alvast bedankt,</p><p>Harmen</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2008 16:27 #90782 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Overdrive installeren
Beste Harmen, goede keus van auto en wens van overdrive! De overdrive is gekoppeld aan een iets andere versnellingsbak. Meestal kom je dus een M41 versnellingsbak tegen, als vervanging van de standaard M40. De bak met OD is langer, dus heb je een kortere tussenas nodig. Met een beetje mazzel wordt die meeverkocht. De OD bestaat in D en J uitvoering. De J is nieuwer en sterker. Is ook evt. zonder koppelen te schakelen, maar liefst wel met koppelen schakelen.
Ik heb net in mijn 145 een M41 met D type OD gemonteerd. De standaard versnellingskabel is met een iets andere routing te gebruiken, al is er een speciale langere uitvoering voor. Tenslotte heeft de OD een andere steunbalk nodig dan de standaard M40. De standaard beugel is overigens wel te verbouwen.
En je hebt een schakelaar nodig. Elke schakelaar kan hiervoor dienen, de originele is schaars.
M41 bakken worden verkocht vanaf ca. 350 euro tot een veelvoud daarvan als de bak gereviseerd en gegarandeerd is. Ik had mazzel met mijn bak van 350 euro.
ff shoppen dus! Op Marktplaats staan er enkele. Voor engelse auto's is vaak dezelfde OD toegepast, maar die zijn niet 1:1 uitwisselbaar.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2008 17:55 #90781 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Overdrive installeren
<p>toevallig zat ik net op marktplaats te snuffelen en kwam deze link tegen.</p><p> </p><p> <font size="2"> www.frankefort.nl/overdrive </p><p> </p><p> </p>

• Harmen Meek (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2008 21:27 #90780 door Harmen Meek (GAST)
Beantwoord door Harmen Meek (GAST) in topic Overdrive installeren
<p>Beste Rob en Joost,</p><p>Dank voor jullie tips. Hoe werkt het schakelen precies? Schakel je de overdrive electrisch in? En gaat mijn amazon er ook sneller door rijden, of is het vooral gunstig voor het toerental?</p><p> </p>

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-12-2008 10:51 #90779 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Overdrive installeren
Zie het als een extra versnellingsbakje dat achter de bijpassende vierbak wordt geplaatst. Je kunt hem inschakelen als de vierde versnelling is ingelegd. Het toerental van de motor daalt bij gelijke snelheid met ca. 20%. Dit scheelt enorm in lawaai en verbruik. Mijn combi gebruikt 1:13 bij 125 kmh op de snelweg. Voordien was dit 1:10.
Het schakelen gebeurt elektrisch. Je laat de pook in z'n 4, trapt de koppeling in en schakelt de od in. Vervolgens koppeling op laten komen en klaar. Het elektrisch signaal bedient een solenoide die op zijn beurt een hydraulische klep bedient waardoor de od wordt ingeschakeld.
Een goed adres is www.nordrive.com

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-12-2008 12:30 #90778 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Overdrive installeren
Bij amazon is de steun voor 4 bak en od gelijk

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD