versnellingsbak sluit niet aan bij monteren

• Vincent Jans (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-01-2009 19:58 #49909 door Vincent Jans (GAST)
versnellingsbak sluit niet aan bij monteren is gemaakt door Vincent Jans (GAST)
<p>Hallo,</p><p>Vandaag heb ik de achterste vilten krukaskering vervangen door een rubber exemplaar. Vliegwiel er weer op,koppeling weer gemonteerd en gecentreerd met een centreerpen en als laatste het huis er weer op. Nu wilde ik de versnellingsbak er weer achter plaatsen, alleen sluit deze niet aan op het huis op zo'n 4mm. Wat heb ik verkeerd gedaan? Of is het een kwestie van moeren er weer in en aandraaien tot het sluit? Ik wil voorkomen dat ik wat stuk maak, wie weet hoe het wel moet ?. Groeten, Vincent Jans</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-01-2009 11:14 #91130 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic versnellingsbak sluit niet aan bij monteren
Dit gebeurt mij ook wel eens.Weet je ZEKER dat de centreerpen GOED IN HET TOPLAGER zat bij het centreren?Was het een goede centreerpen?Als je dit zeker weet is het waarschijnlijk zo dat wanneer je voorzichtig met een flinke hamer tegen de bak slaat aan de achterkant van de bak hij er wel op wil.Natuurlijk niet forceren.Als het bv1 of 2mm scheelt kun je er van uit gaan dat de prise as in het toplager zit en dan kun je de moeren wel voorzichtig aandraaien.Bij 4 mm ( is dit aan alle kanten) is er enige twijfel dus voorzichtig zijn met hameren.Anders eerst nog eens met de centreerpen proberen.Ik gebruik als centreerpen een oude prise as uit een bak,dan weet je zeker dat je de goede hebt. In ongeveer 25% van de gevallen is het bij mij ook zo dat ik de bak er met de hand niet helemaal op krijg.

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-01-2009 13:56 #91129 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic versnellingsbak sluit niet aan bij monteren
het kan misschien ook aan de montage vd koppelingsschijf zelf liggen, er is nml
maar 1 juiste wijze om deze te plaatsen, zie ook in Haynes. Op sommige
kopp.schijven staat bvb expliciet: "Flywheel side", het zal dus wel van
belang zijn hoe die gemonteerd wordt, maar of het verhindert dat bak er
helemaal terug op kan weet ik niet. Uiteraard kan dit ook aan verkeerde
centrering liggen, juiste wijze is dus ofwel met oude prise-as, of met SVO
nr 2484 (was vroeger bij dealer te koop, en heb er zo 1).

• Vincent Jans (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-01-2009 18:30 #91128 door Vincent Jans (GAST)
Beantwoord door Vincent Jans (GAST) in topic versnellingsbak sluit niet aan bij monteren
<p>Bedankt Niek en Willy. Vandaag heb ik van een oude versnellingsbak de prise as er afgezaagd en opnieuw de plaat gecentreerd. De centreerpset welke ik heb gaat niet diep genoeg itt de orginele as, dit tot in het vliegwiellager. Verder ben ik nog niet gegaan ivm tijd. Wat ik me nog wel afvroeg is of de koppelingsplaat wel helemaal tegen het vliegwiel moet aansluiten. In mijn manual stond namelijk dat deze enkele slagen moet hebben en niet helemaal vast. Ben erg benieuwd of dat zo klopt.</p><p>Groeten,Vincent</p>

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-01-2009 20:38 #91127 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic versnellingsbak sluit niet aan bij monteren
<p>wat minder geweten is, maar het demonteren en monteren vd versn.bak wel
makkelijker en precieser maakt, is volgende info, enkel terug te vinden in
latere service manuals ivm versn.bakken, en sommige boeken (voor zover ik
weet echter niet in Haynes):</p><p>
daar wordt aangeraden de bevestigingsbouten van bak aan huis rechts
bovenaan en links onderaan te demonteren, en deze te vervangen door
geleidepennen of geleidestiften SVO 2743 (7/16" 14 gangen). Na verwijderen
vd 2 andere bouten kan (eventueel door krik ondersteunde) bak langs de
pennen gemakkelijk(er) los gemaakt worden. Omgekeerd zullen dezelfde 2
pennen montage vd bak vergemakkelijken en precieser maken.</p><p>
Gegevens over zo'n (nagemaakte) pen: 7/16" 14 gangen, diameter=11.1mm,
lengte=110mm. Ook de bevestigingsbouten van de startmotor hebben zo'n type
draad, diameter is 11.0mm, lengte wanneer kop is afgezaagd: 92mm. Na
afzagen vd kop vd bout kan deze dus dienst doen als geleidepen.</p>

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-01-2009 00:30 #91126 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic versnellingsbak sluit niet aan bij monteren
Ja ,de plaat moet helemaal tegen het vliegwiel aanzitten.Dus de zes bouten gewoon kruiselings vastzetten.De plaat mag pas los komen als je met koppeling de drukgroep induwt.Inderdaad moet de plaat op een bepaalde manier worden gemonteerd.Dat staat er ook op zoals willy zegt.Dit heeft volgens mij geen invloed op het aansluiten van de bak,maar wel of later de plaat vrij kan komen bij intrappen van de koppeling.

• Vincent Jans (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-01-2009 13:44 #91125 door Vincent Jans (GAST)
Beantwoord door Vincent Jans (GAST) in topic versnellingsbak sluit niet aan bij monteren
<p>Nogmaals dank voor alle uitleg. De koppeling en de versnellingsbak zijn weer geplaatst en sluit allemaal netjes. Weer een stukje gereden en gelukkig geen lekkage meer. Groeten,Vincent</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD