- Berichten: 10
Garage en mis-diagnose
- Volvo newbie
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2009 18:17 #49867
door Volvo newbie
Garage en mis-diagnose is gemaakt door Volvo newbie
<div><font face="Courier New" color="#000080" size="2">Hallo clubleden.</font></div><div><font face="Courier New" color="#000080" size="2"></font></div><div><font face="Courier New" color="#000080" size="2">Ik ben niet een sleutelaar.</font></div><div><font face="Courier New" color="#000080" size="2"></font></div><div><font face="Courier New" color="#000080" size="2">Ik heb een rammel bij de voorwielen als ik over slecht wegdek rij. Het is een recente auto: een 240. (Nog) geen V44-doelgroep, maar het gaat hier om de kwestie, niet om het type auto.</font></div><div><font face="Courier New" color="#000080" size="2">Ik ben naar een bekende Volvo-garage in Heerhugowaard gegaan. Niet de eerste de beste. </font></div><div><font face="Courier New" color="#000080" size="2">Ik heb gezegd waarvoor ik kwam en de monteur zei dat, gezien de leeftijd, gezien het type auto, dit vrijwel zeker de rubbers waren. Hij reed de auto de brug op en testte de rubbers. Hier zat spelling in, ook aan de achterzijde. Hij heeft geen testrit gemaakt.</font></div><div><font face="Courier New" color="#000080" size="2">Hij adviseerde een groot aantal rubbers te vervangen. Ook aan de ophanging aan achterzijde.Dit zou neerkomen op een bedrag van zo'n €600,- (hier zaten wel enkele polyuretaan rubbers bij, wat de prijs hoger maakte). Ik heb de auto later gebracht. De rekening was boven het beraamde bedrag. Dit was best wel een klap voor mijn auto-budget. Ik heb nog een ander Volvo-project waar ik nog aardig wat geld in moet pompen.</font></div><div><font face="Courier New" color="#000080" size="2"></font> </div><div><font face="Courier New" color="#000080" size="2">Echter toen ik een aantal dagen met de auto reed, bleek de rammel er nog te zitten. Gisteren ben ik weer naar de garage gegaan. Er is weer naar de rammel gekeken. Dit maal was het waarschijnlijk de te grote speling in de twee spoorstangkogels. </font></div><div><font face="Courier New" color="#000080" size="2">Dit zou weer een bedrag zijn van € 200,-. Op mijn vraag of iets aan de prijs te doen was gezien de eerdere dure "operatie" was het antwoord: nee, dat is de prijs.</font></div><div> </div><div><font face="Courier New"><font color="#000080" size="2">Ik zit nu met een kater gevoel over de kwestie. Ik ben een behoorlijk bedrag kwijt en er komt nog een reparatie aan. Maar of ik dan garantie heb dat dan de rammel voorbij is... </font></font></div><div><font face="Courier New" color="#000080" size="2">Is er een manier om dit te voorkomen? Hoe moet je vage klachten bij een garage aankaarten zonder dat er van alles wordt gedaan en gerepareerd zonder bij het gewenste resultaat te komen?</font></div><div><font face="Courier New" color="#000080" size="2"></font> </div>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15-02-2009 21:45 #91316
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Garage en mis-diagnose
<p>Tja, dat blijft altijd lastig. Ik kan me voorstellen dat het prettig was geweest als je in een keer had geweten dat het 800 euro zou kosten. Als de rubbers inderdaad slecht waren, dan was je er met in eerste instantie vervangen van de spoorstangkogels ook niet.</p><p>Vage klachten en met name rammeltjes blijven altijd lastig op te lossen. Zelf doe ik het onderhoud zelf, dan heb je er minder last van, alleen soms 'onnodige' onderdelenkosten. Maar ja, des te meer is er daarna weer nieuw. Als ik om me heen kijk naar mensen die het onderhoud niet zelf doen ben je inderdaad afhankelijk van de inspanningen van een garage. </p><p>Het lijkt me ook echter dat garages een inspanningsverplichting hebben en geen resultaatverplichting. Van te voren realistische verwachtingen scheppen is wat anders. Daar ligt natuurlijk een belangrijke verantwoordelijkheid voor de garage omdat zij de specialisten zijn.</p><p>Hoe het voorkomen kan worden?</p><p>Wellicht doorvragen, "wat kan ik (binnenkort) nog meer voor onderhoud verwachten aan deze auto?". En "is deze auto de reparatie nog waard?"</p>
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 271
16-02-2009 18:51 #91315
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Garage en mis-diagnose
Een watedichte manier om dit soort dingen te voorkomen is er niet, denk ik. De hele situatie terugdraaien gaat ook niet lukken; je hebt waarschijnlijk niets zwart op wit staan of geen getuigen bij de afspraken gehad. Wel zou je, wanneeer je eigen kennis of interesse niet in die richting (sleutelen) gaat, deel-afspraken met de garage kunnen maken. Bijvoorbeeld: Bij een 240 is het zeer wel mogelijk dat de rubbers van de voorste stabilisatorstang ruim zijn geworden. Die kunnen dan vervangen worden. Of er is ruimte gekomen op de steunen van de stang. Spreek daarvoor een vaste prijs af. Dit moet lukken, want dit is een zeer overzichtelijke klus. Er zijn garages die dit standaard doen en een offerte op schrift geven. In bijv. Duitsland is dit heel gebruikelijk. Als de garage in kwestie dit niet wil of kan, bij zoiets overzichtelijks, niet doen. Andere garage zoeken.
Is, nog steeds bijvoorbeeld, de rammel nog niet weg, bespreek dan wat de volgende stap kan zijn. En spreek ook daar een prijs voor af. Zo kun je zelf behulpzaam zijn bij het zoeken en verhelpen van de oorzaak, de kosten in de gaten houden, en de hele zaak nog een beetje sturen.
Daarnaast kan het nooit kwaad je op een forum te ( laten ) informeren. Voor de 240 zijn er ook diverse fora waarvan de leden vast ook wel eens een hardnekkig rammeltje hebben gehad. Die willen altijd wel meedenken.
En het kan al helemaal geen kwaad, en is zelfs leuk, om jezelf te verdiepen in hoe zo'n vooras nou is opgebouwd. Het meest ideaal, en daar ben ik het met Lars meer dan eens, is als je het onderhoud zelf gaat doen, want dan maakt niemand je meer wat wijs. En dat is toch beter voor je bloeddruk. Succes!
Is, nog steeds bijvoorbeeld, de rammel nog niet weg, bespreek dan wat de volgende stap kan zijn. En spreek ook daar een prijs voor af. Zo kun je zelf behulpzaam zijn bij het zoeken en verhelpen van de oorzaak, de kosten in de gaten houden, en de hele zaak nog een beetje sturen.
Daarnaast kan het nooit kwaad je op een forum te ( laten ) informeren. Voor de 240 zijn er ook diverse fora waarvan de leden vast ook wel eens een hardnekkig rammeltje hebben gehad. Die willen altijd wel meedenken.
En het kan al helemaal geen kwaad, en is zelfs leuk, om jezelf te verdiepen in hoe zo'n vooras nou is opgebouwd. Het meest ideaal, en daar ben ik het met Lars meer dan eens, is als je het onderhoud zelf gaat doen, want dan maakt niemand je meer wat wijs. En dat is toch beter voor je bloeddruk. Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Volvo newbie
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
15-03-2009 07:19 #91314
door Volvo newbie
Beantwoord door Volvo newbie in topic Garage en mis-diagnose
<p>Hallo clubleden,</p><p>even een update.</p><p>ik ben weer teruggegaan naar de garage,. Zij hebben de laatste voorgestelde reparatie uitgevoerd (vervanging spoorstangkogels) zonder de loonkosten te berekenen. Dat is een mooie oplossing.</p><p>Helaas is er nog steeds de rammel... ik moet toch echt zelf gaan sleutelen.</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric van den Ende (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 45
18-03-2009 02:17 #91313
door Eric van den Ende (GAST)
Beantwoord door Eric van den Ende (GAST) in topic Garage en mis-diagnose
Heel lang geleden -in mijn Saab 96V4 periode- had ik ook last van een rammel bij een voorwiel. Bleken de fusee-kogels te zijn die versleten waren. Kan je testen door het voorwiel vrij te maken van de bodem en het wiel boven en ander vast te grijpen en heen en weer te bewegen naar en van de auto af. Een lichte speling resulteerde al in een irritante rammel op klinkerwegen. Volgens de garage ook gevaarlijk, want kan tzt afbreken agv de speling. Ik heb toen aan beide zijden de fuseekogels (boven en onder) vervangen en de rammel was weg. Wie weet zijn het bij jou ook de fuseekogels.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
18-03-2009 09:43 #91312
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Garage en mis-diagnose
En dat is nou het nadeel als je zelf niet kan sleutelen of de ruimte er niet voor hebt. Een garage die constateerd dat het de rubbers zijn maar weet dat het uiteindelijk op de fusee's uitdraait kan hier een mooie slag slaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Volvo newbie
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
26-12-2009 08:50 #91311
door Volvo newbie
Beantwoord door Volvo newbie in topic Garage en mis-diagnose
<p>Hallo clubleden,</p><p>Tja, einde van het jaar dus nog even wat zaken afronden.</p><p>Om het verhaal even compleet te maken: de oplossing was het loszitten van de ene schokbreker. Even vastzetten en dat was alles. Dat was dus al jaren zo...</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
26-12-2009 10:04 #91310
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Garage en mis-diagnose
<p><span style="FONT-SIZE: 8.5pt; FONT-FAMILY: Verdana">Hoi Jur!<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 8.5pt; FONT-FAMILY: Verdana"><o:p> </o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 8.5pt; FONT-FAMILY: Verdana">Jammer dat je de vraag niet eerst hier hebt gesteld: ik was begonnen met de schokdempers: heb ik ook twee keer gehad met 240's!<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 8.5pt; FONT-FAMILY: Verdana">En ook op Volvolvo.nl zitten een hoop 240 mensen die waarschijnlijk met oa die suggestie waren gekomen.<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 8.5pt; FONT-FAMILY: Verdana"><o:p> </o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 8.5pt; FONT-FAMILY: Verdana">Ach, je moet maar zo de</span><st1:personname><span style="FONT-SIZE: 8.5pt; FONT-FAMILY: Verdana">nk</span></st1:personname><span style="FONT-SIZE: 8.5pt; FONT-FAMILY: Verdana">en: de voortrein is voorlopig dik in orde en de draaipunten achter ook en dat werk zal best goed zijn uitgevoerd. Het moest tóch binne</span><st1:personname><span style="FONT-SIZE: 8.5pt; FONT-FAMILY: Verdana">nk</span></st1:personname><span style="FONT-SIZE: 8.5pt; FONT-FAMILY: Verdana">ort gebeuren als ik dat zo lees. <o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 8.5pt; FONT-FAMILY: Verdana"> <o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 10pt; COLOR: navy; FONT-FAMILY: "Courier New"">"Het is een recente auto: een 240. (Nog) geen V44-doelgroep, maar het gaat hier om de kwestie, niet om het type auto."</span><span style="FONT-SIZE: 8.5pt; FONT-FAMILY: Verdana"><o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 8.5pt; FONT-FAMILY: Verdana"><o:p> </o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 8.5pt; FONT-FAMILY: Verdana">De 240's en 700 serie van 25 jaar en ouder zijn sinds dit jaar wél toegelaten als clubauto in de Volvo Klassieker Vereniging (zo heet de V44 tegenwoordig) hoor!<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 8.5pt; FONT-FAMILY: Verdana">Mijn ervaringen met (voorheen goede-) garages zijn de laatste tijd ook niet geweldig: men heeft geen tijd meer om storingen en vage klachten te onderzoeken: een auto wordt ingepland voor een bepaalde werkplaatstijd en in die tijd kun je alleen dingen vervangen. Mijn 940 neem ik sindsdien óók maar zelf onderhanden, in samenwerking en met raad van clubleden, in dat geval van de V700 vereniging</span><span style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Verdana">!</span><span style="FONT-SIZE: 8.5pt; FONT-FAMILY: Verdana"><o:p></o:p></span></p><p><p> </p></p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 464
27-12-2009 12:49 #91309
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Garage en mis-diagnose
<p>Een garage hoort de klacht afdoende op te lossen. De garage is de specialist en ook deze Volvo is gewoon geen apart, zeg moeilijk voertuig.</p><p>Ze moeten ook weten dat de bestuurders over het algemeen geen dikke beurs bezitten.</p><p>Een monteur gaat toch na de reparatie proefrijden?</p><p>Een klant mag een afdoende oplossing te verwachten. Er worden fouten gemaakt, monteurs zijn ook mensen. Ik maak ook wel eens een fout maar wees dan een kerel en los het op.</p><p>Vaak helpt het om samen met de monteur vooraf te rijden om precies aan te geven wat de klant bedoeld en ga niet 'zomaar' aan de slag want "het zal wel weer dit stukke onderdeel zijn"</p><p>Communicatie is de halve reparatie.</p><p>gr marcel</p><p> </p>
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.