Elektronische ontsteking
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
07-03-2009 22:16 #49822
door Marijn Hendrikx
Elektronische ontsteking is gemaakt door Marijn Hendrikx
<p>Na wat uitzoeken en proberen en mailen met Pertronix Amerika, heb ik nu de (correcte) elektronische ontsteking ingebouwd zitten en er valt me iets op. Ter extra info: het gaat om een B20A, waarbij ik ook nieuwe bougies (netjes afgesteld) en distributiekap als ook nieuwe bougiekabels met vaste kern heb gemonteerd.</p><p>In principe loopt mijn motor als een tierelier met deze ontsteking. De conventionele manier was ook prima, maar ik wilde dit eens proberen, omdat het me wel fijn leek altijd een perfect afgestelde motor te hebben, zonder het verloop van contactpunten na een paar duizend km.</p><p>Ik heb nu een contacthoek van 60,5 graden (ik zette hem altijd op exact 62,5, dit was altijd erg fijn) op zich prima binnen de marge van 59-65 graden. Als ik rijd, dan heb ik het voor mijn gevoel iets meer en gelijkmatiger power over het hele bereik van mijn gaspedaal. Verder rijdt alles zoals anders en prima. So far so good... Maarrrrrr ik krijg maar geen gelijkmatige stationaire loop.. Althans niet zoals anders. Een B20 stampt altijd wel een beetje heb ik met wat vergelijken de afgelopen jaren gezien en gehoord. Maar mijn B20 maakt nu toch een beetje een ander geluid heb ik het idee. Het lijkt wel of één cylinder niet zo mooi meedoet. Alsof hij een beetje op gang moet komen als je dan een heel klein beetje gas geeft...</p><p>Ik vind dit een beetje opvallend en heb geen idee hoe ik dit kan veranderen (afgezien van terugbouwen naar conventioneel). Nogmaals, hij loopt keurig als je eenmaal rijdt en misschien zelfs wel zuiniger (dat ben ik nu aan het meten), maar toch is er iets anders... Ik merk het overigens ook met de oude bougieskabels die ik had (heb ze vervangen om mindere geleiding door deze kabels zeker weten uit te sluiten).</p><p>Als iemand een idee heeft of misschien hetzelfde kent, dan hoor ik dat uiteraard graag
!</p><p>Groeten Marijn!</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hans-Willem Geitz (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-03-2009 22:58 #91495
door Hans-Willem Geitz (GAST)
Beantwoord door Hans-Willem Geitz (GAST) in topic Elektronische ontsteking
Hoi martijn,
Dat probleem ken ik wat hierboven omschrijft. Het is soms een beetje rommelen met de marge. Zelf ben ik nu bezig om een krukas getimede ontstking te plaatsen. ( www.autosportlabs.net/index.php?title=Me...te_Jr._Users_Welcome )
Hier mee kan je een precieze vonk genereren en de verdelerkap is niet meer aanwezig.
De onderdelen zijn er al, nu nog de krukas pullie aanpassen en dan testen maar.
Wat mij prettig lijkt aan het hierbovengenoemde ontstekings systeem is dat de vervroeging met een laptopje instelbaar is.
correcties in de vervroeging curve ka je dus gewoon on the fly zelf doen.
tja het blijft een hobby.
Groeten
Hans-Willem
Dat probleem ken ik wat hierboven omschrijft. Het is soms een beetje rommelen met de marge. Zelf ben ik nu bezig om een krukas getimede ontstking te plaatsen. ( www.autosportlabs.net/index.php?title=Me...te_Jr._Users_Welcome )
Hier mee kan je een precieze vonk genereren en de verdelerkap is niet meer aanwezig.
De onderdelen zijn er al, nu nog de krukas pullie aanpassen en dan testen maar.
Wat mij prettig lijkt aan het hierbovengenoemde ontstekings systeem is dat de vervroeging met een laptopje instelbaar is.
correcties in de vervroeging curve ka je dus gewoon on the fly zelf doen.
tja het blijft een hobby.
Groeten
Hans-Willem
- Jos Tijssen (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
08-03-2009 10:00 #91494
door Jos Tijssen (GAST)
Beantwoord door Jos Tijssen (GAST) in topic Elektronische ontsteking
<p>Beste Hans- willem zou je mij eens uit kunnen leggen hoe dat instellen met een laptop werkt en wat voor een programma je daar voor nodig hebt (en hoe kom ik daar aan?)</p><p>En zijn er nog andere dingen via de laptop af te stellen?</p><p>Gr Jos.</p>
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-03-2009 11:11 #91493
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Elektronische ontsteking
Het is maar hoe origineel je alles wilt houden. Maar als je het gewoon leuk vindt om het zo mooi mogelijk te doen, moet je ook eens op het Volvolvo- fotum kijken onder Engine. Er zijn mensen die een compleet motormanagementsysteem met home-brew (lpg) injectie op een B21 bouwen. En vertellen hoe en waarmee ze dat doen. Meestal gaat het over nieuwere blokken dan die van ons, maar wat zij gebruiken past bijna onveranderd op alle 'red blocks'.
Er zitten hele leuke oplossingen bij, die ook nog eens niet zoveel kosten!
Zelf ben ik niet zover gegaan en heb onlangs een 123-ontsteking gemonteerd, waar ik meer dan tevreden mee ben!
Veel plezier met alleen al met het lezen
Sven
Er zitten hele leuke oplossingen bij, die ook nog eens niet zoveel kosten!
Zelf ben ik niet zover gegaan en heb onlangs een 123-ontsteking gemonteerd, waar ik meer dan tevreden mee ben!
Veel plezier met alleen al met het lezen
Sven
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-03-2009 15:05 #91492
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Elektronische ontsteking
<p>Om even op de originele pertronix vraag terug te komen. De zwarte kraag met magneetjes zit soms niet goed vast op de distributie as, er zit vaak speling op waardoor het onstekingstijdstip iets kan verlopen. Makkelijk optelossen door een stukje tape op de as te doen en dan de kraag daar stevig op te drukken. Kijk ook naar het montageplaatje waar de hall sensor op gemonteerd wordt. Aan de onderkant van dit montageplaatje zit een palletje dat in de grondplaat van de ontsteking valt, aan de andere kant zet je hem vast met een schroefje. Bij mij moest ik dit palletje inkorten (vijlen) omdat het te lang was en daardoor de centrifugaal vervroeging iets blokkeerde.</p><p>Ter controle even kijken hoever de ontsteking vervroegd als je gas geeft met de stroboscoop. Max vervroeging is bij ong 3200toeren iets van 35graden, tenminste bij een injectie. Van een B20A weet ik het niet uit mijn hoofd.</p>
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
08-03-2009 17:14 #91491
door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Elektronische ontsteking
<p>Hallo Peter en anderen,</p><p>Ik heb de module op een nieuw grondplaatje gemonteerd met popnagels (zoals t origineel ook zit). Ik had namelijk eerst het verkeerde grondplaatje. Aan dit nieuwe grondplaatje lijkt niets te zitten dat de vervroeging in de weg kan zitten. het raakt niets. Ik heb wel een klein beetje het nieuwe grondplaatje bij moeten schaven, omdat het anders die zwarte ring zou raken. </p><p>Bij vol gas merk ik nu ook dat de vervroeging prima werkt. Ik heb namelijk een hele gelijke verdeling van de kracht. Dat merk ik echt goed. Ter vergelijking: toen ik de andere set met wat aanpassingen gemonteerd had, bleek deze wél de vervroeging te blokkeren, omdat het palletje waar het kogeltje in zit op het grondplaatje van de verdeler, werd geraakt. Hierdoor had ik niet echt "power" vanaf een bepaald toerental.</p><p>Ik merkte verder nog vandaag dat ik een zacht tikje in mijn radio-geluid heb... Ofwel niet geheel meer ontstoord. De rotor die ik had (een originele, zwaardere uitvoering dan degene die je nu in de winkel koopt) pastte al niet meer door de zwarte ring, een andere nieuwe wel, maar misschien dat die toch nog nèt de punten in de verdeelkap raakt... Ik zie er niets aan, maar daar ging mijn gedachte naar uit. Ik kan die nooit mooi gelijkmatig afschaven, dus daar begin ik maar niet aan. Het past zo allemaal net.</p><p>Van de week heb ik een paar lange ritten voor de boeg, dus ben benieuwd hoe zuinig hij nu zal zijn. Waarschijnlijk maakt het niets;-)!</p><p>Bedankt voor het meedenken en andere soortgelijke ervaringen blijven welkom!</p><p>Groeten Marijn</p><p> </p><p> </p><p> </p>
- Hans-Willem Geitz (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-03-2009 10:44 #91490
door Hans-Willem Geitz (GAST)
Beantwoord door Hans-Willem Geitz (GAST) in topic Elektronische ontsteking
@jos,
Kijk even op de volgende link www.autosportlabs.net/Megajolt_Lite_Jr . ik heb het over versie 4 (v4)
Het controlkastje heb ik als kit besteld en zelf in elkaar gesoldeerd. De edis module en bobineblok komen van de sloop, de oppiksensor is nieuw, genwoon bij de automaterialen handel.
Wat het kastje regeld is op basis van het spruitsuk vacuum een toerental de vervroeging. (dit kan je met de bijgeleverde (gedownloaded) software ).
Als extra input kan de motortemp nog of in plaats van vacuum, de gasklepstand.
Korom gezien de prijs 80 dollar voor de kit een goed alternatief voor als je wat meer wilt hobbien.
Enige wat ik nog moet maken is de vertanding op de krukaspully. Een losse pullie had ik al geregeldm nu nog de tanden er op. Ik wilde het zo maken dat de v-snaar niet in de weg zit voor de pickupsensor.
Oh ja, als de electronica het laat afweten heb je altijd nog ontsteking met een vaste vervroeging van 10 graden. Kan je naar huis hinkelen.
Hans-Willem
Kijk even op de volgende link www.autosportlabs.net/Megajolt_Lite_Jr . ik heb het over versie 4 (v4)
Het controlkastje heb ik als kit besteld en zelf in elkaar gesoldeerd. De edis module en bobineblok komen van de sloop, de oppiksensor is nieuw, genwoon bij de automaterialen handel.
Wat het kastje regeld is op basis van het spruitsuk vacuum een toerental de vervroeging. (dit kan je met de bijgeleverde (gedownloaded) software ).
Als extra input kan de motortemp nog of in plaats van vacuum, de gasklepstand.
Korom gezien de prijs 80 dollar voor de kit een goed alternatief voor als je wat meer wilt hobbien.
Enige wat ik nog moet maken is de vertanding op de krukaspully. Een losse pullie had ik al geregeldm nu nog de tanden er op. Ik wilde het zo maken dat de v-snaar niet in de weg zit voor de pickupsensor.
Oh ja, als de electronica het laat afweten heb je altijd nog ontsteking met een vaste vervroeging van 10 graden. Kan je naar huis hinkelen.
Hans-Willem
- Joan Tacx
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
12-03-2009 20:10 #91489
door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic Elektronische ontsteking
Hallo marijn,
Zou het onregelmatig lopen te maken kunnen hebben met een klein lekje bij het inlaat spruitstuk ?
Stationair merk je dat meer, dan als je een klein beetje gas geeft.
Laat de motor stationair lopen en spuit een beetje remmenreiniger of kruipolie op de overgang
van spruitstuk naar motor.
Gaat hij beter lopen, dan heb je een klein lekje.
Wie weet ???
Succes
Joan
Zou het onregelmatig lopen te maken kunnen hebben met een klein lekje bij het inlaat spruitstuk ?
Stationair merk je dat meer, dan als je een klein beetje gas geeft.
Laat de motor stationair lopen en spuit een beetje remmenreiniger of kruipolie op de overgang
van spruitstuk naar motor.
Gaat hij beter lopen, dan heb je een klein lekje.
Wie weet ???
Succes
Joan
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
13-03-2009 12:29 #91488
door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Elektronische ontsteking
<p>Hallo Joan,</p><p>Dat ga ik controleren! Het spruitstuk is laatst wel weer even los geweest. Ik heb hem een jaar geleden ongeveer laten vlakken en nu is hij netjes bevestigd met de goede pakking. Maar je weet maar nooit!</p><p>Bedankt voor het idee!</p><p>Groeten Marijn! </p>