E10 benzine?

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-07-2009 11:34 #49610 door Marijn Hendrikx
E10 benzine? is gemaakt door Marijn Hendrikx
<p>Ik kwam net een artikeltje: www.z24.nl/bedrijven/energie/artikel_817...nse_E10-benzine.html tegen over E10 benzine in Frankrijk. Nu ga ik er zelf niet heen deze zomer (toch IETS meer een Scandinavi&euml;-fan ;-)!), maar toch... Weet iemand of die 10% bijgemengde ethanol voor onze motoren schadelijk kan zijn?</p><p>Op zich kun je natuurlijk gewoon 98 tanken daar en ik vermoed dat je er weinig van zult merken, mar wie weet weet iemand meer over dit onderwerp?</p><p>Groeten Marijn!</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-07-2009 13:23 #92557 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic E10 benzine?
<p>Marijn,
Een paar weken geleden heeft Hans Kloezeman (hoofdmonteur Volvo Rutten) een uitstekende en leerzame technische avond verzorgd rond het onderwerp caburateurs.</p><p>Ook het onderwerp van de ethanol is besproken; Hans heeft hierover een uitgesproken mening.
In principe lopen de oude Volvo motoren uitsteken op dit spul want met de klopvastheid is niets mis maaaaaaaaaaaaaar...........
Die ethanol is een agressief goedje dat m.n. de aluminium componenten van de carburateur aantast. Eigenlijk moet je gehele brandstof systeem uit RVS o.i.d. bestaan om schade op langere termijn te voorkomen.</p><p>Moraal van dit verhaal:
Probeer deze brandstof te vermijden. Lukt dit niet dan kun je er best een poosje (je vakantieperiode) op rijden. Bij terugkomst in Nederland je benzinetank helemaal leeg rijden en dan weer vullen met gewone Nederlandse benzine. Daarna nog een 50km op benzine rijden om je brandstofsysteem "schoon" te spoelen.</p>

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-07-2009 16:38 #92556 door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic E10 benzine?
<p>Hallo Han,</p><p>Okee, dat is helemaal helder! Als ik het tegenkom, ben ik er voorzichtig mee. Ik ben benieuwd in hoeverre deze brandstof meer "aanhang" gaat krijgen in de rest van Europa.... I.e.g. superbedankt voor je reactie!</p><p>Groeten Marijn! </p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD