Gesleept, oververhitte/lekke rem (vast in frankrijk)
- job vogel (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
27-07-2009 20:36 #49573
door job vogel (GAST)
Gesleept, oververhitte/lekke rem (vast in frankrijk) is gemaakt door job vogel (GAST)
<p>Hallo weer iedereen</p><p>Omdat mijn volvo 144 behoorlijk overtuigend reed de laatste tijd, en ik net het blok had verwisseld, ben ik op roadtrip door europa gegaan. Heerlijk gereden door oost europa en nu in frankrijk, omdat we de tank leeg hadden gereden, ons naar een pomp laten slepen. Bij het door de bergen rijden moest ik zo hard en vaak op mijn rem staan om niet tegen de sleepauto te knallen dat ik blijkbaar de rem vermoord heb. Ineens was de druk weg, gelukkig geen botsing, maar wel een plas remvloeistof op de weg, stoom van de remmen. Ik heb een plaats op hem te laten staan, dat is wel erg fijn. Onderdelen konden ze hier alleen niet krijgen en ik vraag me af wat er precies aan de hand is. Als ik pomte kwam hij weer terug, had heel erg het gevoel dat de vloeistof simpelweg wegloopt, omdat hij steeds zwakker werd. Uiteindelijk werkte pompen ook niet echt meer. Fransman hier keer er drie seconden naar en had het over een nieuwe cilinder en nog iets. Wat ik ook nog niet snap is dat er totaal niet meer geremd kan worden. Hoe kan dat nou ? </p><p>Kennis en advies van mensen, heel graag. </p><p> </p><p>Job</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-07-2009 22:13 #92731
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Gesleept, oververhitte/lekke rem (vast in frankrijk)
Dat is pech! Dat je de remmen "vermoord" hebt door vaak te moeten remmen geloof ik niet. Wanneer de motor niet draait, heb je geen ondersteuning van de bekrachtiging en lijkt het al gauw "hard".Als er "stoom van de remmen" komt, denk ik eerder dat er een afdichting ergens in de buurt van de remklauwen lekt, waardoor remvloeistof op de hete schijven komt die dan gelijk verdampt. Ook wat je beschrijft over pompen duidt op een afdichting die het langzaam begeven heeft.
Dat er niet meer geremd kan worden kan komen doordat vanwege de lekkage te weinig vloeistof in de hoofdremcilinder zit om druk op te bouwen. Om precies op afstand te kunnen zeggen wat er mis is, is niet eenvoudig. Ook de fransman die slechts drie seconden nodig had voor een diagnose lijkt mij een helderziende.
Waar lag de vloeistof, ik bedoel, welke plaats onder de auto? Bij een wiel, of onder de motor? Was het bij meerdere wielen? Hoe begonnen de problemen?
Zakte het vloeistofniveau in het reservoir niet langzaam?
Waren er nog meer symptomen?
Laat wat meer weten, zodat we mee kunnen denken.
Groet, Sven
Dat er niet meer geremd kan worden kan komen doordat vanwege de lekkage te weinig vloeistof in de hoofdremcilinder zit om druk op te bouwen. Om precies op afstand te kunnen zeggen wat er mis is, is niet eenvoudig. Ook de fransman die slechts drie seconden nodig had voor een diagnose lijkt mij een helderziende.
Waar lag de vloeistof, ik bedoel, welke plaats onder de auto? Bij een wiel, of onder de motor? Was het bij meerdere wielen? Hoe begonnen de problemen?
Zakte het vloeistofniveau in het reservoir niet langzaam?
Waren er nog meer symptomen?
Laat wat meer weten, zodat we mee kunnen denken.
Groet, Sven
28-07-2009 08:10 #92730
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Gesleept, oververhitte/lekke rem (vast in frankrijk)
Mijn eerste indruk op afstand is dat er inderdaad ergens een lek ik je systeem zit. In het begin rem je dan nog wel iets, maar echte druk kun je niet opbouwen omdat hij dan tijdens het remmen vloeistof uit je systeem perst. Er komt dan een moment dat je reservoir echt helemaal leeg is en er dus geen druk meer kunt opbouwen.
Als ik het goed heb, dan heeft een 144 rondom schijven. Lekkage langs een van de zuigers in een remklauw lijkt me onwaarschijnlijk. Zelf denk ik eerder aan een gebarsten remleiding. Dat heb ik zelf ook ooit eens gehad toen ik met een opknapper op een leeg weggetje wilde testen hoe hard ik eigenlijk rond remmen en ik trapte zo "door de leiding heen". Niet best dus qua staat van onderhoud.
Het is inderdaad wel handig om te weten waar er remvloeistof onder de auto lag.
Je zou nog eens wat remvloeistof in het reservoir kunnen gooien (ervan uitgaande dat hij inderdaad leeg is) en dan opnieuw pompen en dan goed kijken waar het lekt. Wel de remvloeistof goed opvangen en wegvegen. Lekkage op straat is natuurlijk sowieso niet goed en het is bovendien corrosief dus je wilt ook niet dat het op je auto (en zeker niet op je lak) blijft zitten.
Succes ermee!
Groeten Lars
Als ik het goed heb, dan heeft een 144 rondom schijven. Lekkage langs een van de zuigers in een remklauw lijkt me onwaarschijnlijk. Zelf denk ik eerder aan een gebarsten remleiding. Dat heb ik zelf ook ooit eens gehad toen ik met een opknapper op een leeg weggetje wilde testen hoe hard ik eigenlijk rond remmen en ik trapte zo "door de leiding heen". Niet best dus qua staat van onderhoud.
Het is inderdaad wel handig om te weten waar er remvloeistof onder de auto lag.
Je zou nog eens wat remvloeistof in het reservoir kunnen gooien (ervan uitgaande dat hij inderdaad leeg is) en dan opnieuw pompen en dan goed kijken waar het lekt. Wel de remvloeistof goed opvangen en wegvegen. Lekkage op straat is natuurlijk sowieso niet goed en het is bovendien corrosief dus je wilt ook niet dat het op je auto (en zeker niet op je lak) blijft zitten.
Succes ermee!
Groeten Lars
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- job vogel (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
30-07-2009 04:03 #92729
door job vogel (GAST)
Beantwoord door job vogel (GAST) in topic Gesleept, oververhitte/lekke rem (vast in frankrijk)
<p>Hey Lars en Sven,</p><p>Bedankt voor de snelle reacties.</p><p>Ik heb vrij snel besloten eerst naar Nederland te gaan, dus het autotje staat ergens in Bourgondie nu. </p><p>Hier werken, onderdelen kopen, en terug daarheen om hem te maken en mee te nemen.</p><p>Ik zat erover te denken gewoon alles te kopen dat het kan zijn en de rest terugbrengen als het niet wordt gebruikt</p><p>Nieuwe remleiding, of afdichting of weet ik veel, nieuwe vloeistof, nieuwe remcilinder.</p><p> </p><p>Job</p><p> </p><p> </p>
- Rob W (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
30-07-2009 12:29 #92728
door Rob W (GAST)
Beantwoord door Rob W (GAST) in topic Gesleept, oververhitte/lekke rem (vast in frankrijk)
<p>De 140 serie heeft een dubbel gescheiden remsysteem met schijven rondom, waarbij de twee zuigers in de voorklauwen elk door een ander circuit worden bediend. Bij een lekkage ergens zou je dus nog zo'n 75% remvermogen over moeten hebben, en scheef trekken.</p><p>Het reservoir is daarbij ook nog eens gescheiden, en bij een lekkage/remonbalans zou het rode remlampje op het dashboard moeten gaan branden.</p><p>Ik vind het ook erg vreemd dus dat je nul remvermogen meer over had. Of je hebt de pech dat beide circuits bijna tegelijk lek zijn geslagen, of wellicht een probleem met je hoofdremcilinder?</p><p>Kijk dus even of het hele reservoir leeg is, of enkel 1 deel. Trok hij scheef bij remmen? Waar lekt hij? Brandde het remlampje? (tip: sensor hiervan er uitdraaien bij het afvullen van het systeem)</p><p> </p>
- Frans Lotty
- Premium lid
-
Minder
Meer
30-07-2009 13:07 #92727
door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic Gesleept, oververhitte/lekke rem (vast in frankrijk)
Wat dacht je van dit scenario:
Er is een of meerdere remslangen dicht geslibt, waardoor bij het remmen de druk op de remklauwen bleef.
Waardoor de remklauw (en) bijven remmen. Het kan dan zijn dat in de klauw her rubber te heet geworden is waardoor deze lekt
of de remslang(en) zijn ook nog lek gegaan.
In ider geval vul het remreservoir met voldoende rem vloeistof en laat iemand remmen ook hard indrukken en blijven drukken
als er inderdaad een lek is zou je dit bij een van de wielen toch moeten zien.
Controleer ook bij de rembekrachtiger het kan ook nog eens zo zijn dat de hoofdrem cilinder lek is aan de bekrachtiger kant
als je de 2 bouten aan de rembkrachtiger los haalt zou je dat zo moet zien qua vocht!
Sterkte!
Er is een of meerdere remslangen dicht geslibt, waardoor bij het remmen de druk op de remklauwen bleef.
Waardoor de remklauw (en) bijven remmen. Het kan dan zijn dat in de klauw her rubber te heet geworden is waardoor deze lekt
of de remslang(en) zijn ook nog lek gegaan.
In ider geval vul het remreservoir met voldoende rem vloeistof en laat iemand remmen ook hard indrukken en blijven drukken
als er inderdaad een lek is zou je dit bij een van de wielen toch moeten zien.
Controleer ook bij de rembekrachtiger het kan ook nog eens zo zijn dat de hoofdrem cilinder lek is aan de bekrachtiger kant
als je de 2 bouten aan de rembkrachtiger los haalt zou je dat zo moet zien qua vocht!
Sterkte!
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-07-2009 14:16 #92726
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Gesleept, oververhitte/lekke rem (vast in frankrijk)
<p>als men niet met zekerheid de oorzaak vh probleem kan achterhalen, en niet
weet of dit dan direct op te lossen is, dan lijkt het me aangewezen voor
reparatie de auto op 1 of andere wijze naar de woonplaats in NL te brengen
(wat als men ergens in Boergondie moet vaststellen dat toch 1 specifieke
sleutel of onderdeel niet meegenomen werd, keert men dan nog eens naar NL
terug?):</p><p>
1) met voldoende sterke auto en vaste verbinding (dmv stang aan trekhaak)
tussen auto en 144, op deze wijze moet er door 144 niet geremd worden; zou
bvb kunnen gebeuren op 1 avond in weekeinde als verkeer veel minder druk is;</p><p>
2) is er in de club geen aanhangwagen beschikbaar waar 144 voor transport
kan op gezet worden?;</p><p>
3) misschien kan voor terugbrengen de hulp de ANWB ingeroepen worden?
</p>
weet of dit dan direct op te lossen is, dan lijkt het me aangewezen voor
reparatie de auto op 1 of andere wijze naar de woonplaats in NL te brengen
(wat als men ergens in Boergondie moet vaststellen dat toch 1 specifieke
sleutel of onderdeel niet meegenomen werd, keert men dan nog eens naar NL
terug?):</p><p>
1) met voldoende sterke auto en vaste verbinding (dmv stang aan trekhaak)
tussen auto en 144, op deze wijze moet er door 144 niet geremd worden; zou
bvb kunnen gebeuren op 1 avond in weekeinde als verkeer veel minder druk is;</p><p>
2) is er in de club geen aanhangwagen beschikbaar waar 144 voor transport
kan op gezet worden?;</p><p>
3) misschien kan voor terugbrengen de hulp de ANWB ingeroepen worden?
</p>
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
30-07-2009 15:20 #92725
door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Gesleept, oververhitte/lekke rem (vast in frankrijk)
<p>Misschien kan de Volvoclub de France helpen: bv voor onderdelen</p><p>Tel: 0963545816</p><p>
volvoclubdefrance@gmail.com
</p><p>Succes,</p><p>Willy</p>
02-08-2009 17:50 #92724
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Gesleept, oververhitte/lekke rem (vast in frankrijk)
<p>Remolie is hygroscopisch, neemt dus water op. Als door veel remmen de temperatuur oploopt gaat wtare verdampen en dit geeft het wegvallen van de remdruk. </p><p>Meestal als de remolie afkoelt komt de druk terug. Wat er volgens mij is gebeurd is ; Als je dan toch blijft pompen om druk te houden wordt de druk zo hoog en trap je er 'door heen', ergens ontstaat een lek (meestal in dce lange leiding voor de remdrukverdelers) . Natuurlijk moet het hele systeem worden nagekeken, inclusief de rubber slangen, flushen, lek opheffen en dan ontluchten.</p>
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate