E10 benzine: waarschuwing

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-08-2009 23:36 #49558 door Siang Phoa
E10 benzine: waarschuwing is gemaakt door Siang Phoa
<p>er wordt Europawijd er over gediscussieerd of danwel dat het klimaat er bij gediend is om ethanol toe te voegen aan benzine.</p><p>In Frankrijk schijnt dit al in praktijk gebracht te worden, bij de euro95 benzines zit een ethanol toevoeging van meer dan 10%. Dit schijnt te kunnen leiden tot verergering van corrosie in de benzinetank, en tast ook benzineleidingen en pakkingen aan.</p><p>SP98 schijnt deze (mate van) toevoeging nog niet te hebben, een gewaarschuwd mens telt voor twee.</p><p> </p><p>Ik heb overigens geen idee of dit een novum is, of dat er al andere landen zijn met ervaring met deze mate van toevoeging - USA of Brazilie - en in hoeverre ons soort autotjes er daar onder geleden hebben.</p><p>Wie kan daar wat zinnigs over zeggen?</p>

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-08-2009 23:32 #92806 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic E10 benzine: waarschuwing
<div class="onderwerp"><strong>E10 benzine?</strong>
<em>Marijn Hendrikx! schreef op 09-07-2009 11:34</em>
<p>Ik kwam net een artikeltje: www.z24.nl/bedrijven/energie/artikel_817...nse_E10-benzine.html tegen over E10 benzine in Frankrijk. Nu ga ik er zelf niet heen deze zomer (toch IETS meer een Scandinavi&euml;-fan ;-)!), maar toch... Weet iemand of die 10% bijgemengde ethanol voor onze motoren schadelijk kan zijn?</p>
<p>Op zich kun je natuurlijk gewoon 98 tanken daar en ik vermoed dat je er weinig van zult merken, mar wie weet weet iemand meer over dit onderwerp?</p>
<p>Groeten Marijn!</p>
<p> </p></div>
<div class="reactie"><strong>re: E10 benzine?</strong>
<em>Han Misdom schreef op 09-07-2009 13:23</em>
<p>Marijn,
Een paar weken geleden heeft Hans Kloezeman (hoofdmonteur Volvo Rutten) een uitstekende en leerzame technische avond verzorgd rond het onderwerp caburateurs.</p><p>Ook het onderwerp van de ethanol is besproken; Hans heeft hierover een uitgesproken mening.
In principe lopen de oude Volvo motoren uitsteken op dit spul want met de klopvastheid is niets mis maaaaaaaaaaaaaar...........
Die ethanol is een agressief goedje dat m.n. de aluminium componenten van de carburateur aantast. Eigenlijk moet je gehele brandstof systeem uit RVS o.i.d. bestaan om schade op langere termijn te voorkomen.</p><p>Moraal van dit verhaal:
Probeer deze brandstof te vermijden. Lukt dit niet dan kun je er best een poosje (je vakantieperiode) op rijden. Bij terugkomst in Nederland je benzinetank helemaal leeg rijden en dan weer vullen met gewone Nederlandse benzine. Daarna nog een 50km op benzine rijden om je brandstofsysteem "schoon" te spoelen.</p></div>
<div class="reactie"><strong>re: E10 benzine?</strong>
<em>Marijn Hendrikx schreef op 09-07-2009 16:38</em>
<p>Hallo Han,</p><p>Okee, dat is helemaal helder! Als ik het tegenkom, ben ik er voorzichtig mee. Ik ben benieuwd in hoeverre deze brandstof meer "aanhang" gaat krijgen in de rest van Europa.... I.e.g. superbedankt voor je reactie!</p><p>Groeten Marijn! </p><p> </p></div>

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-08-2009 10:03 #92805 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic E10 benzine: waarschuwing
<p>98 octaan is geen probleem, sterker nog ik verwacht dat je klassieker hier beter op rijdt dan Euro95. </p><p>Velen rijden al op LPG deze heeft zelfs een octaan hoger dan 100. Zeker voor de hogere compressie bloken, zoals B18D, B20B en E, B30A en E is het zelfs de brandstof van keuze gezien de betere klopvastheid.</p><p>Mijn 164 gaat direct pingelen als het octaan gehalte onder de 100 komt, dus indien ik op benzine 98 rij doe ik er al wat octaan booster bij.</p><p>Goed, moraal van het verhaal geen E10, bedankt voor de info ik ga eind van de maand naar Frankrijk, 98superplus dus</p>

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD