kataforese en spit

• Pieter Jans
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-08-2009 18:45 #49554 door Pieter Jans
kataforese en spit is gemaakt door Pieter Jans
<p>Hallo allemaal,</p><p>enige tijd geleden heb ik een vraag gesteld over hoe je een auto het beste kunt beschermen tegen roest (en dat heeft mijn auto helaas nogal :-)). Aangezien deze auto mijn eerste project is en ik dus geen ervaringen heb met eerdere restauraties (motoren niet meegerekend) twijfel ik nu voor het schoonmaken tussen stralen of in een bad laten dompelen met beits (bij bv autobeitserij holland).</p><p>Daarna kan ik hem laten spuiten of bij hetzelfde bedrijf laten onderdompelen in een kataforese bad, ook hier zou ik graag wat meningen over horen. Heeft iemand hier ervaring mee of een idee over.</p><p>Heb overigens een paar weken geleden een spit gebouwd die ik ga plaatsen op een oude boottrailer! op die manier kan hij mooi bv naar de spuiter en is hij goed handelbaar. Wanneer hij helemaal klaar is zal ik wat foto&acute;s plaatsen op het forum.</p><p> </p><p>alvast bedankt en hopelijk eens tot binnenkort bij een evenement,</p><p> </p><p>Pieter</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-08-2009 23:47 #92830 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic kataforese en spit
<p>Kijk uit met het laten stralen van je auto.. een heleboel straal bedrijven zeggen dat ze 't kunnen ... en je krijgt een Citroen HY terug...(Golfplaat) </p><p>Auto is dan wel kaal ,maar de hoeveelheid plamuur die je nodig hebt om 'm weer strak te krijgen is aleen uit te drukken in 5kg verpakkingen...</p><p>Ga dus aleen in zee met bedrijven die het al eerder hebben gedaan en weten wat ze doen (en voornamelijk wat ze niet moeten/mogen stralen)</p><p>Dompelen met beits? ken ik niet ,ken wel de zuur/loog baden, je weet dan ook direkt of je nog aan restaureren moet denken of toch op zoek moet gaan naar een beter exemplaar.</p><p>Als je gaat voor het bad zou ik het kataforese bad pefereren boven spuiten (kan je een indicatie van de prijzen geven?(ben heel benieuwd)),want met spuiten komen ze zeker niet in alle holle ruimten.</p>

• Pieter Jans
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
07-08-2009 13:05 #92829 door Pieter Jans
Beantwoord door Pieter Jans in topic kataforese en spit
<p>is nederland kun je het beitsen en logen laten doen door bv autobeitserij (even googelen)</p><p>Beitsen en logen kost 2000 euro ex, is hij geheel blank, KTL behandeling kost 1800 ex. daarna wordt hij even heel kort gestraald om hem op te ruwen en epoxy en lak daarover heen.</p><p>Is allemaal behoorlijk prijzig maar ze zeggen dat dit een van de beste methodes is om onze o zo geliefde auto te consereveren (wordt mijn dagelijkse auto, dus ook pekel etc)</p><p>op de verschillende fora vind je allerlei berichten, maar mn twijfel over het zuurbad. Ze zeggend at dit tussen de naden lopen en in het neutralisatiebad niet voldoende gereinigd kan worden. Als je dan vervolgens gaat spuiten zal dit nawerken. Autobeitserij gaf mij onderstaand antwoord op deze vraag;</p><p><em>Goedemorgen,

Het ontstaan van roest uit de naden ontstaat niet door achtergebleven zuur, maar wordt veroorzaakt doordat de naden onbehandeld blijven, wanneer de auto geen KTL behandeling ondergaat. Bij de kale, schone naden treedt condensvorming op, dit resulteeert in roest en dit komt dan te voorschijn. Bij KTL worden de naden &oacute;&oacute;k behandeld, voor zover water in de naden kan dringen. Bij het enkel spuiten met een epoxy spuit je over de naden heen en kom je niet in de naden. Wanneer er epoxy gespoten wordt als eerste behandeling is het dan ook van zeer groot belang om ook de naden te behandelen. In de praktijk is dit niet altijd mogelijk.

Met vriendelijke groet,

Wessel Roorda
Autobeitserij Holland BV</em> </p><p>Ik wil mijn auto zo goed mogelijk houden maar ben een beetje terughoudend over de commentaren op internet. Is er iemand die hier ervaring mee heeft (op langere termijn)</p><p>Wat betreft stralen; wil zeker geen citroen, dan had ik die wel gekocht :-). Lijkt mij dat een betrouwbaar adres het wel goed kan en de groetere plaatdelen zal ik zelf schuren</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD