In nederland gebouwde katterug.
- Rian Bierma (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-12-2009 20:11 #49336
door Rian Bierma (GAST)
In nederland gebouwde katterug. is gemaakt door Rian Bierma (GAST)
<p>Goedendag,</p><p>Ik heb vandaag een katterug gekocht uit 1960,het is een pv 54404 a met een 6 volt installatie.</p><p>Volgens de site zijn deze gemaakt bij Beijnes te Beverwijk,weet iemand hier meer over ,hoeveel er nog zijn e.d.</p><p>m vr gr.M Bierma.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-12-2009 12:10 #93924
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic In nederland gebouwde katterug.
<p>Het is bekend dat eind jaren vijftig tot begin jaren zestig PV's en mogelijk ook Amazons op vrij kleine schaal bij Beynes zijn geassembleerd. Die kwamen als pakketten uit Zweden en werden hier in elkaar gezet. Eerder zou dat ook bij Polynorm in Bunschoten zijn gedaan.
In het verleden is weleens geprobeerd productiedetails te achterhalen, maar dat is kennelijk niet eenvoudig. Misschien is er nog iemand die het archief van Beijnes beheert. Volgens de tekst hier op de site zou een 9 als voorlaatste cijfer van het typenummer wijzen op assemblage in Nederland (in het algemeen staat die 9 voor assemblage buiten Zweden, zoals bij de Amazon in België). Je kunt mogelijk ook gegevens van jouw auto opvragen bij Ulla Bergwal van het Volvo historisch archief ( ubergwal@volvocars.com ).
Assembleren in Nederland was in die tijd een interessante optie vanwege invoerheffingen. Zweden was geen lid van de toenmalige EEG. Door Nederlandse onderdelen (zoals Vredestein banden) toe te passen konden de heffingen worden gedrukt). Het is niet duidelijk of álle in die tijd in Nederland geleverde kattenruggen in Nederland zijn geasembleerd. Hoeveel 'Nederlandse' kattenruggen er nog zijn, lijkt al helemaal moeilijk te achterhalen (misschien een oproep via de site of het blad?, Een meeting van Nederlandse Volvo's in Beverwijk?). Met de komst van de fabriek in Gent (waar overigens nooit PV's zijn gebouwd, wel Amazons) en het tegelijk kleiner worden van de PV-productie kwam een einde aan assemblage in Nederland.
PS: Mijn eigen oorspronkelijk Nederlandse kattenrug uit 1963 is in Zweden gebouwd.</p><p>PS2: Volgens Wikipedia (zoek op: Beijnes) zijn er tussen 1958 (introductie 544) en 1961 1055 Volvo's PV en Amazon bij Beijnes geassembleerd. Tussen 1955 en 1958 zouden PV444's bij Polynorm zijn gebouwd. Mogelijk valt er door wat te googlen nog meer te achterhalen.</p>
In het verleden is weleens geprobeerd productiedetails te achterhalen, maar dat is kennelijk niet eenvoudig. Misschien is er nog iemand die het archief van Beijnes beheert. Volgens de tekst hier op de site zou een 9 als voorlaatste cijfer van het typenummer wijzen op assemblage in Nederland (in het algemeen staat die 9 voor assemblage buiten Zweden, zoals bij de Amazon in België). Je kunt mogelijk ook gegevens van jouw auto opvragen bij Ulla Bergwal van het Volvo historisch archief ( ubergwal@volvocars.com ).
Assembleren in Nederland was in die tijd een interessante optie vanwege invoerheffingen. Zweden was geen lid van de toenmalige EEG. Door Nederlandse onderdelen (zoals Vredestein banden) toe te passen konden de heffingen worden gedrukt). Het is niet duidelijk of álle in die tijd in Nederland geleverde kattenruggen in Nederland zijn geasembleerd. Hoeveel 'Nederlandse' kattenruggen er nog zijn, lijkt al helemaal moeilijk te achterhalen (misschien een oproep via de site of het blad?, Een meeting van Nederlandse Volvo's in Beverwijk?). Met de komst van de fabriek in Gent (waar overigens nooit PV's zijn gebouwd, wel Amazons) en het tegelijk kleiner worden van de PV-productie kwam een einde aan assemblage in Nederland.
PS: Mijn eigen oorspronkelijk Nederlandse kattenrug uit 1963 is in Zweden gebouwd.</p><p>PS2: Volgens Wikipedia (zoek op: Beijnes) zijn er tussen 1958 (introductie 544) en 1961 1055 Volvo's PV en Amazon bij Beijnes geassembleerd. Tussen 1955 en 1958 zouden PV444's bij Polynorm zijn gebouwd. Mogelijk valt er door wat te googlen nog meer te achterhalen.</p>
- Hein Wildenberg (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-12-2009 22:12 #93923
door Hein Wildenberg (GAST)
Beantwoord door Hein Wildenberg (GAST) in topic In nederland gebouwde katterug.
Als dit de Katterug is met kenteken BT-62-51, gekocht in Kolhorn, heb ik nog wel enige documentatie over, ik was nl. de 2e eigenaar. het heeft niets met je vraag te maken, maar als het deze is kun je van mij foto's en wat historie toegzonden krijgen
- Marten Bierma (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-01-2010 19:33 #93922
door Marten Bierma (GAST)
Beantwoord door Marten Bierma (GAST) in topic In nederland gebouwde katterug.
<p>Hallo Hein</p><p>Het is inderdaad de BT-62-51 en ik heb hem in Kolhorn gekocht en na enig speurwerk heb ik met de kleinzoon van de eerste eigenaar gesproken, D van Erp uit schagen.</p><p>Het lijkt mij leuk om wat foto,s en info te krijgen,graag wil ik weten wie de auto rood heeft gespoten want eerst was de auto groen toen rood en nu wit. Ik ga hem weer de originele kleur spuiten olijf groen. Ik zal U mijn email adres geven als U mij een mailtje stuurt geef ik U mijn adres. groeten m.bierma@hotmail.com
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-01-2010 20:25 #93921
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic In nederland gebouwde katterug.
<p>Dit is echt leuk! Een samenkomst op volvo-relatie forum.</p><p>gr marcel</p>
Amazon Combi '66