Claxon defect, electrisch goed
- Frank Timmerman (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
06-12-2009 21:24 #49335
door Frank Timmerman (GAST)
Claxon defect, electrisch goed is gemaakt door Frank Timmerman (GAST)
Beste collega'sDe originele claxon van mijn Ama uit '65 is helaas al tijden defect. Er zit momenteel een modernere versie in. Nu wil ik dat oude ding wel eens aan de praat krijgen, maar hij werkt niet als ik 'm aansluit op huidige bedrading of de accu. Waar kan dit aan liggen? Ik heb het apparaat eens opengeschroefd en wat foto's genomen.
En wie kan mij uberhaupt vertellen wat dat ding op de laatste foto is? Kan het hier aan liggen? Bij voorbaat dank!Frank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank Timmerman (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
06-12-2009 21:26 #93929
Beantwoord door Frank Timmerman (GAST) in topic Claxon defect, electrisch goed
EDIT: Ik zie dat de hotlinks niet werken. Je kunt de links selecteren zonder de [IMG] en in de browserbalk plakken.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-12-2009 22:23 #93928
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Claxon defect, electrisch goed
<p>Frank,</p><p> </p><p>Gebruik ipv de IMG de URL , plak deze in het scherm als je op het bergje hebt geklikt en pas de grootte aan op 600 bij 450 doe dit met elke foto en dan kan iedereen ze zien.</p><p> </p><p>Die van mij werkte ook niet meer (beide) ik heb ze direkt weggegooid en een stel 2 tonige hoorns gekocht voor 17 euro en het werkt perfect. Origineel of niet als er maar geluid uit komt.</p>
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-12-2009 22:51 #93927
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Claxon defect, electrisch goed
<p>Da's een condensator, ws. net als in de stroomverdeler bedoeld om vonken tussen de contactpunten te dempen zodat het geheel langer meegaat. Zonder zal-ie het ook wel doen.</p><p>Een toeter heeft aardig wat stroom nodig en een goeie massaverbinding.</p>
- Niels Brugman
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
08-12-2009 13:47 #93926
door Niels Brugman
Beantwoord door Niels Brugman in topic Claxon defect, electrisch goed
Even kort hoe de claxon werkt. Als de claxon goed werkt trekt de spoel 't membraan aan. Het smalle balkje, dat iets naar achteren ligt in 't midden van 't membraan, tikt 't lipje, in 't midden van foto 7, van z'n plek en verbreekt daarmee de stroomkring. Er is dan geen magnetisch veld van de spoel meer en 't membraan veert keurig terug naar z'n originele positie. Daarbij komt 't lipje dan ook weer vrij en wordt de stroomkring weer gesloten, 't membraan weer aangetrokken, 't lipje weer van z'n plek getikt, etc, etc, etc...
Om nu te bepalen wat er met uw claxon mis is zou ik even de multimeter erbij pakken en beginnen met het doormeten van de claxon. Een oneindig hoge weerstand aan de contactpunten is dan niet goed en reden om te gaan kijken waar dit in zit.
Als er bijvoorbeeld te veel corrosie tussen contactpunten zit zal 't niet lekker werken. Bij de mijne bleken de steekstekkers van de claxon zodanig slecht dat ze geen stroom meer doorgaven en zelfs afbraken toen ik ze los probeerde te halen. Dan zou 't een kwestie zijn van die dingen vervangen en kijken of 't werkt weer.
Zijn de contactpunten goed en heeft u toch een te hoge weerstand, kijk dan naar andere zaken. Zoals de spoel, wellicht dat deze is doorgebrand oid.
Dan is er ook nog een stelschroef, die waar het veertje omheen zit. Staat deze te los dan zal de stroomkring nooit gesloten, 't lipje kan daarvoor niet ver genoeg terug namelijk. Er zal dan ook nooit geluid uit komen. Staat de stelschroef daarentegen te strak, dan wordt de kring nooit onderbroken en springt 't membraan niet terug. Ook dan geen geluid.
Als deze stelschroef verkeerd staat afgesteld zou dat een reden kunnen zijn waarom de claxon niets doet. U kunt de stelschroef eens een eind los draaien en vervolgens terwijl er stroom op de claxon staat de schroef strakker en strakker draaien om te kijken of er dan geluid komt. Komt er 'mooi' geluid uit dan staat ie wel ongeveer goed.
Groeten, Niels
Om nu te bepalen wat er met uw claxon mis is zou ik even de multimeter erbij pakken en beginnen met het doormeten van de claxon. Een oneindig hoge weerstand aan de contactpunten is dan niet goed en reden om te gaan kijken waar dit in zit.
Als er bijvoorbeeld te veel corrosie tussen contactpunten zit zal 't niet lekker werken. Bij de mijne bleken de steekstekkers van de claxon zodanig slecht dat ze geen stroom meer doorgaven en zelfs afbraken toen ik ze los probeerde te halen. Dan zou 't een kwestie zijn van die dingen vervangen en kijken of 't werkt weer.
Zijn de contactpunten goed en heeft u toch een te hoge weerstand, kijk dan naar andere zaken. Zoals de spoel, wellicht dat deze is doorgebrand oid.
Dan is er ook nog een stelschroef, die waar het veertje omheen zit. Staat deze te los dan zal de stroomkring nooit gesloten, 't lipje kan daarvoor niet ver genoeg terug namelijk. Er zal dan ook nooit geluid uit komen. Staat de stelschroef daarentegen te strak, dan wordt de kring nooit onderbroken en springt 't membraan niet terug. Ook dan geen geluid.
Als deze stelschroef verkeerd staat afgesteld zou dat een reden kunnen zijn waarom de claxon niets doet. U kunt de stelschroef eens een eind los draaien en vervolgens terwijl er stroom op de claxon staat de schroef strakker en strakker draaien om te kijken of er dan geluid komt. Komt er 'mooi' geluid uit dan staat ie wel ongeveer goed.
Groeten, Niels
- Frank Timmerman (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
08-12-2009 16:20 #93925
Beantwoord door Frank Timmerman (GAST) in topic Claxon defect, electrisch goed
<p>Hallo Niels,
Hartelijk dank voor de zeer gedetailleerde uitleg, het is helemaal duidelijk!
Zodra ik tijd heb zal ik er eens mee gaan prutsen, ik houd jullie op de hoogte</p>
Hartelijk dank voor de zeer gedetailleerde uitleg, het is helemaal duidelijk!
Zodra ik tijd heb zal ik er eens mee gaan prutsen, ik houd jullie op de hoogte</p>