Verschillen amazon sedan <-> combi

• Ama Zon (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-12-2009 21:01 #49303 door Ama Zon (GAST)
Verschillen amazon sedan <-> combi is gemaakt door Ama Zon (GAST)
Ik heb momenteel een sedan, maar kreeg een combi aangeboden.

Om zich trekt me dat model wel: mooi, praktisch en ruim. Nu ben ik aan zoeken naar de verschillen met de sedan uitvoering. Het enige wat ik vond is dat de Combi standaard een <span style="font-weight: bold;">kortere </span>overbrenging heeft (dus meer toeren), klopt dit? De sedan heeft uitvoeringen met korte en lange overbrengingen.

- Maakt de combi meer lawaai? (nog los van het aantal toeren, maar meer omdat de achterwielkasten misschien minder dempen)

- Is de combi langer?

- Is die veel zwaarder?

- Meer verschillen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-12-2009 23:30 #94105 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Verschillen amazon sedan <-> combi
<p>Overbrenging: klopt, de 220 heeft altijd (vanaf fabriek) de korte achteras, die bij de sedans uitsluitend geleverd werd in combinatie met de overdrive. De langere overbrenging van die overdrive compenseerde wel weer de kortere achteras. Uitzondering is de 123GT, die had de lange achteras.</p><p> </p><p>Ja, de 220 maakt nog meer lawaai, enerzijds doordat hij meer toeren maakt door de korte achteras, maar voornamelijk omdat de klankkast die een carosserie nu eenmaal is, veel groter is. Dit geldt overigens voor elke vergelijking sedan-> estate. www.noisekiller.nl </p><p> </p><p>Lengte: ik heb in mijn documentaties geen noemenswaardige verschillen gevonden.</p><p> </p><p>220 is 90 kilogram zwaarder dan 120 (4-deurs)</p><p> </p><p>Meer verschillen? Afgezien van de vorm van de achterdeuren zijn er gelukkig meer overeenkomsten dan verschillen, waardoor je diverse componenten kunt combineren zoals een sterkere motor in combinatie met overdrive en een lange achteras. Naar mijn mening kan een 220 een prima dagelijks vervoermiddel zijn (of worden als je prijs stelt op meer motorvermogen).</p>

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2009 00:33 #94104 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Verschillen amazon sedan <-> combi
<p>Sorry voor de onderbreking van deze topic.</p><p> </p><p>Ik heb nog een combi in de aanbieding met een hele goede sedan achteras d'r bij (heeft heel weinig km gelopen dus geen. Die wilde ik ombouwen naar een combi as, maar de plannen zijn gewijzigd. Ik kijk nu naar een 245. D'r zitten ook nog 4 GB (minilite look a loke) velgen bij zonder banden en 2 nieuwe banden 165 x 80 x 15".</p><p> </p><p>De combi heeft nog 1,5 jaar apk </p><p>gas onderbouw,</p><p>is roestvrij, </p><p>zit goed in de lak, </p><p>mooi dashboard, </p><p>goede B18 motor, </p><p>speciale bumpers, </p><p>trekhaak</p><p>Hella 2000 ralley lampen, </p><p>voorstoelen zijn minder,</p><p>achterbank is goed op een paar plekjes op de leuning na</p><p>4 hoofdsteunen</p><p>2 rolgordels voor </p><p>1 rolgordel achter (2e kan indien gewenst geplaatst worden)</p><p>mooie kofferbak afwerking</p><p>kofferbakhoes (soort van rolhoes)</p><p>reservewielbak afwerking (reservewiel staat rechtop in de kofferruimte ivm de gastank)</p><p> </p>

• Ama Zon (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-12-2009 10:01 #94103 door Ama Zon (GAST)
Beantwoord door Ama Zon (GAST) in topic Verschillen amazon sedan <-> combi
Bedankt voor de snelle reacties! (er mag dan wat kritiek zijn op de site en het forum, er wordt nog altijd snel gereageerd vind ik.... Ik heb er overigens wel oren naar om de site te 'upgraden', ik zal het bestuur eens contacten)
<em>
Ren&eacute; </em>, jouw combi lijkt me ook interessant. Kun je me misschien wat foto's sturen op amasun (appestaart) live.com?

Verder schrijf je dat hij een sedan achteras heeft (met lange overbrenging neem ik aan?), maar dat je die wilde ombouwen naar een combi as? Dat lijkt me ongunstig, die heeft nl een korte overbrenging. Waarwom zou je dat willen doen?

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2009 11:45 #94102 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Verschillen amazon sedan <-> combi
<p>Er staat ergens op forum een superb en ge&iuml;llustreerd restauratieverslag van deze combi. Kan iemand svp de link plaatsen?</p><p> </p><p>De korte achteras is geplaatst onder de 220 om het gebrek aan trekkracht van de gebruikte motor (68 SAE PK) te compenseren. Hierdoor maakt de motor op de huidige snelweg snelheden veel toeren en dus herrie. Als je bv een 90 PK (SAE) motor plaatst, dan heb je het gebrek aan vermogen en koppel ondervangen en kan je met een lange achteras toch nog fatsoenlijk meekomen in het huidige verkeer.</p>

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2009 12:56 #94101 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Verschillen amazon sedan <-> combi
<p>Ik had het toevallig n&eacute;t twee dagen geleden bekeken en kon hem dus nog vinden:</p><p> www.v44.nl/main.php?mi_key=2&mi_value=44...telocator=1#springen </p><p> </p><p>Erg mooi werk waar ik m'n pet diep voor af neem! Ik neem aan dat het over deze combi gaat?</p><p> </p><p>Er was dacht ik n&oacute;g een draadje van Ren&eacute;, maar die vind ik zogauw niet.</p><p>.</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2009 14:37 #94100 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Verschillen amazon sedan <-> combi
<p>voor ander draadje, zie misschien bij "Afdek hoes bagageruimte amazon
combi" (06-11-2009, Rene M), of ook:</p><p> </p><p> www.v44.nl/main.php?mi_key=2&mi_value=44...mi_description=Afdek hoes bagageruimte amazon combi&mi_sitelocator=1">Afdek hoes bagageruimte amazon combi </p><p> </p><p>(=poging/oefening om directe link naar draadje te plaatsen, kan dus zijn dat het niet
lukt!!)</p>

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2009 21:14 #94099 door René Minnebo (GAST)
<p>Sorry mensen was zit pas nu weer achter de comp, bedankt voot het plaatsen van de link.</p><p> </p><p>Ama Zon ik hoop dat je hier mee uit de voeten kan, en wat betreft de sedan as die zit er nog niet onder hoor. Dat was ik van plan. Rede is al genoemd een combi rijd het lekkerst bij 100 km/h qua toeren maar ga je naar de 120 dan maakt ie gewoon meer toeren als een sedan, Maar hij is wel onderin zijn toeren sterker. Laat maar horen al je een keer wil komen kijken zelf ga ik zaterdag naar een 245 kijken en als dat wat wordt moet ik de combi snel kwijt zijn.</p><p> </p><p>E-mail is reneminnebo@live.nl </p>

• Ama Zon (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-12-2009 22:03 #94098 door Ama Zon (GAST)
Beantwoord door Ama Zon (GAST) in topic Verschillen amazon sedan <-> combi
Wow, dat is echt fantastisch gedaan!

Mooie reportage ook! Daar kan ik inderdaad wel mee uit de voeten :)

Wat betreft de verschillen, vroeg ik me nog 1 ding af: wellicht heeft de combi ook andere achterveren? (om eventueel zwaardere ladingen beter aan te kunnen). Mogelijk is die wat stugger geveerd.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2009 23:16 #94097 door René Minnebo (GAST)
Ik denk het haast van wel, die van mij heeft zelfs andere veren d'r onder ivm de gastank.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD