1800E te laag op de weg

• P. Niem
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Geen eigen naam vanwege zoekmachine indexering
Meer
02-01-2010 18:16 #49301 door P. Niem
1800E te laag op de weg is gemaakt door P. Niem
Vandaag heb ik de achterveren van mijn 1800E vervangen door nieuwe normale veren. Er zaten verzwaarde veren onder. Ik heb de veren vervangen omdat de achterkant anders 'te hard' is. Maar nu staat de achterkant een centimeter of 5 te laag. Hoe kan ik deze weer omhoog brengen?

De wagen heeft een 50 liter gastank, een trekhaak en Billsteins.

1800E
vimeo.com/volvoac

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ronald Menges
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
02-01-2010 18:26 #94112 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic 1800E te laag op de weg
De gastank eruit halen, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn. Die zwaardere veren zitten er niet voor niets.

• P. Niem
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-01-2010 12:29 #94111 door P. Niem
Beantwoord door P. Niem in topic 1800E te laag op de weg
Bedankt, daar heb ik wat aan...

1800E
vimeo.com/volvoac

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-01-2010 15:37 #94110 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic 1800E te laag op de weg
Je zou kunnen proberen wanneer je instelbare dempers hebt (ik weet niet of Bilsteins instelbaar zijn ) of je met de hardere veren en een andere instelling van de dempers een mooie combinatie kunt krijgen.
"Tijgerballen" - een soort lucht-hulpvering die je tussen je veren propt - zijn hier ook al eens besproken maar daar liepen de menningen zéér over uiteen. Heel degelijk lijkt me die oplossing ook niet.
Kunststof ringen of hard-rubber klemmen op de bovenste en onderste windingen van de originele veren worden ook wel toegepast. Mechanisch gezien ben ik er geen voorstander van omdat op deze manier de veer op verschillende punten piekbelastingen te verduren krijgt waarvoor hij niet ontworpen is.
Ik meen eens ooit gelezen te hebben over een systeem van Monroe voor de achteras, RoadLeveler oid heette het, waarmee je de wagenhoogte af kon stellen afhankelijk van de belading.
Mercedes had ook een dergelijk systeem, ik geloof dat dit Nivomat heettte. Weet ik niet zeker.
Of je zou voor volledige luchtvering moeten gaan; wordt ook op campers e.d. toegepast; het bestaat wel maar lijkt mij een dure oplossing.
In het verleden heb ik wel eens geëxpirimenteerd met kleinere hulpveren die met een kleiner extra schoteltje ín de veren van de achteras geplaatst werden bij een 245. Ging goed. Was trouwens ook een Volvo optie: hulpveren voor zware belading of voor caravantrekkers.
Ter indicatie: Waar ik mee heb geëxpirimenteerd waren achterveren van een Golf I. En zoals gezegd, dat ging goed.
Succes! Sven

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-01-2010 22:08 #94109 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 1800E te laag op de weg
<p>met hulpveren in de achterveren krijg je waarschijnlijk weer hetzelfde effect als met de verzwaarde veren die er onder zaten, oftewel: "te hard" naar jouw zin... dit geldt overigens voor meer van de mogelijke oplossingen vrees ik. </p><p>het antwoord van Ronald lijkt een beetje flauw, maar er schuilt wel een kern van waarheid in... </p><p>je kan overwegen om tussen de veerschotel en de rest van de auto een blok van 5m dik te plaatsen, dan heb je het door jou verlangde veercomfort &eacute;n de auto komt weer 5cm omhoog. ik heb deze vorig jaar op de beurs zien liggen: een dikke ronde schijf van zwart kunststof. ik weet niet meer bij wie, maar mogelijk dat de reguliere onderdelenleveranciers deze zo hebben liggen.</p><p>eerder heb ikzelf m'n 145 wat verhoogd met 2 aluminiumschijven van 1 cm dik op elkaar; deze schijven heb ik uit een plaat aluminium gezaagd.</p>

Groet, Hans

• P. Niem
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
05-01-2010 11:13 #94108 door P. Niem
Beantwoord door P. Niem in topic 1800E te laag op de weg
Kunststof schijven lijkt me voorlopig de beste optie. De achterkant gaat er sowieso mee omhoog en het rijcomfort zal wel hetzelfde blijven. Andere dempers plaatsen vind ik zonde, ik heb nieuwe Bilsteins en het is afwachten of andere dempers mijn probleem oplossen.
De verzwaarde veren zaten er tijdelijk onder voor de Peking rit. Toen had ik de hoogte gewoon nodig.
Nu nog een adres vinden voor de kunststof schijven.

Bedankt voor de reacties!
Sjoerd

1800E
vimeo.com/volvoac

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD