- Berichten: 17
scheefhangen 144
- Hein Wildenberg
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2010 19:01 #49229
door Hein Wildenberg
scheefhangen 144 is gemaakt door Hein Wildenberg
Sinds enige tijd begint mijn 144 (mei 1968) aan de linkerachterzijde scheef te hangen, scheelt ongeveer 3 cm met de rechter achterzijde. In eerste instantie gedacht aan een doorgezakte veer. De veer vervangen alsmede de veerschotels. Op het forum gezocht maar kon niets vinden hierover. Wie kan me hier meer over vertellen. Vorige 144 (ook 1968) had ditzelfde euvel maar in mindere mate.
vr. gr. Hein
vr. gr. Hein
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1950
13-02-2010 13:45 #94579
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic scheefhangen 144
<p>mijn 145 '71 heeft het ook enigzins; ik weet ook niet waar 't aan kan liggen, maar ben wel benieuwd naar reacties.</p><p>linkerachterzijde is natuurlijk wel wat zwaarder door het reservewiel, maar 't lijkt me niet aannemelijk dat 't daardoor zou komen...</p>
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hein Wildenberg
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 17
13-02-2010 14:58 #94578
door Hein Wildenberg
Beantwoord door Hein Wildenberg in topic scheefhangen 144
Wat ik nu ga doen is kijken of ik de draagarm samen met de reactie stang achter naar beneden te stellen. Ik heb in de wandelgangen gehoord dat dit mogelijk zou moeten zijn. A.S. dinsdag ga ik dit proberen. Mocht het zo zijn dat dit lukt, dan laat ik het op het forum weten.
vr. Gr. Hein
vr. Gr. Hein
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jaap Profijt (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 53
15-02-2010 21:18 #94577
door Jaap Profijt (GAST)
Beantwoord door Jaap Profijt (GAST) in topic scheefhangen 144
Ik ondekte bij de restauratie van mijn 142 uit 1974 dat de linker voorveer opgevuld was met een ring ,en dat de veerschotel aan de carroserie linksachter dikker was dan rechtsachter (veerbevestiging is anders dan oudere modellen).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jaap Profijt (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 53
15-02-2010 21:27 #94576
door Jaap Profijt (GAST)
Beantwoord door Jaap Profijt (GAST) in topic scheefhangen 144
vervolg:
Zou volvo op deze wijze scheefhangen hebben willen vookomen?
Afstellen lijkt mij niet mogelijk.
Zou volvo op deze wijze scheefhangen hebben willen vookomen?
Afstellen lijkt mij niet mogelijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
15-02-2010 23:00 #94575
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic scheefhangen 144
<p>Allebei mijn 144's (69 en 70, reservewiel rechts) hangen niet scheef, en broers 145 (71, reservewiel links) ook niet, waarom zouden ze? Alle bouten in de wielophanging moeten worden vastgemaakt met de wielen op de grond en normaal belast, kan me niet voorstellen dat je daarmee de hele auto optilt.</p><p>Ik heb wel eens een ring in een wielarm gelast maar dat was omdat de veer er bijna doorheen geroest was (mag officieel niet). Ergens tussen 1974 en nu is je 142 denk ik al een keer eerder onder handen genomen.</p><p>De chassisbalk waar de veer aanzit, hoe is die er aan toe? Ik heb een 145 gesloopt daarvan kwamen de veren door de laadvloer omhoog, die hing ook best wel scheef.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1917
16-02-2010 00:42 #94574
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic scheefhangen 144
Rubber blokjes (automateriaalzaak) tussen de windingen van linker achterveer plaatsen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jaap Profijt (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 53
16-02-2010 21:12 #94573
door Jaap Profijt (GAST)
Beantwoord door Jaap Profijt (GAST) in topic scheefhangen 144
Volgens het onderdelenboek zijn de door mij genoemde aanpassingen zijn vanaf de fabriek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hein Wildenberg
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 17
16-02-2010 21:37 #94572
door Hein Wildenberg
Beantwoord door Hein Wildenberg in topic scheefhangen 144
Allereerst bedankt voor de reacties. Wat in de z.g. wandelgangen werd verteld bleek niet waar te zijn. Na eerst alle rubbers te hebben gecontroleerd was er geen versleten rubber te vinden. En dan moet je verder zoeken. Met de wielen los van de grond bleek de afstand van de wielen tot de wielkasten hetzelfde te zijn. Met de wielen op de grond, dus belast scheelde het weer enige centimeters. Totdat een collega van mij, een werktuigbouwkundig ing., de boel nog eens ging bekijken en erachter kwam dat de draagarm aan de zijde waar het grote rubber ingeperst zit, gescheurd is en een ruimte van zeker een centimeter vertoond. Hierdoor kan het rubber zijn werk niet meer doen op de manier zoals de bedoeling is. Dit wordt een draagarm op de kop zien te tikken en eronder plaatsen. Dan zou het in principe goed moeten zijn.
Vr. Gr. Hein
Vr. Gr. Hein
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hein Wildenberg
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 17
16-02-2010 21:49 #94571
door Hein Wildenberg
Beantwoord door Hein Wildenberg in topic scheefhangen 144
Voordat ik de hele club over me heen krijg, met de woorden had je dat zelf niet kunnen zien, nou niet echt nee. De scheur zat namelijk aan de bovenzijde van de draag arm en het was donker en mijn mag light was leeg.
Vr. Gr. Hein
Vr. Gr. Hein
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.