Gas en starten
- Hein Wildenberg
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-04-2010 21:33 #49074
door Hein Wildenberg
Gas en starten is gemaakt door Hein Wildenberg
Wat ik heb de laatste 2 maanden mee maak is dat als ik getankt heb heb of even langer stil sta de auto niet meer wil starten. Niet op gas en niet meer op benzine. Na ongeveer 40 minuten start de motor weer alsof er niets aan de hand is (op gas). Ik heb het spruitstuk al gecontroleerd, er zit geen geen scheur in in. De wegenwacht is er bij geweest, vraagt mij om de auto te starten en die slaat braaf aan. Zoals een B18 met slechts 20.000 kilometer betaamt. Ik ben bij de de gasboer geweest, ook die had geen oplossing. het euvel deed zich niet voor. Is er misschien op dit forum iemand die ditzelfde heeft meegemaakt en kan mij een oplossing aandragen.
Vr. Gr. Hein Wildenberg
Vr. Gr. Hein Wildenberg
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob W (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
25-04-2010 13:51 #95338
door Rob W (GAST)
Beantwoord door Rob W (GAST) in topic Gas en starten
<p>Ik heb hier ook last van gehad, koud startte hij prima, met een warme motor heel slecht of helemaal niet. Ik dacht meteen in eerste instantie aan een brandstof of compressieprobleem, maar uiteindelijk bleek het bij mij een simpelweg de ontsteking te zijn. </p><p>Timing stond goed, maar met nieuwe contactpuntjes, condensator, verdelerkap, bougies+kabels startte hij ook warm weer perfect. Waarom dat zo'n enorm verschil met warme en koude motor gaf weet ik nog steeds niet.</p>
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-04-2010 19:20 #95337
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Gas en starten
Beste Hein
Wat zijn precies de omstandigehden geweest dat de motor bij de Wegenwacht wel aansloeg? Had je toen al langer staan wachten dan bij de andere keren?
En als dit verschijnsel zich voordoet, is dat dan als de motor echt warm is of na pakweg 5 minuten naar het tankstation rijden?
Het kan zijn dat de verdamper "bevriest". Bij het verdampen; het overgaan van vloeibaar naar gas, onttrekt dit proces warmte aan zijn omgeving. Dus ook aan de verdamper. Normaal wordt de verdamper opgewarmd door de koelvloeistof die eerst door de motor loopt en dan, opgewarmd, door de verdamper. Daar geeft de vloeistof dan warmte af en helpt het LPG gas te worden. Mocht om de één of andere reden de stroming gehinderd worden en er niet of niet genoeg koelvloeistof door de verdamper stromen. kan door het verdampen bij niet warme motor de verdamper bevriezen. In een extreem geval zal de verdamper er ook wit van de aangevroren condens uitzien.
Als de "gasboer"al heeft gekeken naar de afstelliing van de verdamper en de installatie, lijkt dit een mogelijke oorzaak. De man zal het niet één twee drie opmerken omdat de motor en alle onderdelen al opgewarmd zijn en het problem zich niet voordoet.
Mogelijke oorzaak van het niet goed doorstromen van de koelvleoistof zou kunnen zijn een luchtbel in één van de slangen.
Succes met zoeken, Sven
Wat zijn precies de omstandigehden geweest dat de motor bij de Wegenwacht wel aansloeg? Had je toen al langer staan wachten dan bij de andere keren?
En als dit verschijnsel zich voordoet, is dat dan als de motor echt warm is of na pakweg 5 minuten naar het tankstation rijden?
Het kan zijn dat de verdamper "bevriest". Bij het verdampen; het overgaan van vloeibaar naar gas, onttrekt dit proces warmte aan zijn omgeving. Dus ook aan de verdamper. Normaal wordt de verdamper opgewarmd door de koelvloeistof die eerst door de motor loopt en dan, opgewarmd, door de verdamper. Daar geeft de vloeistof dan warmte af en helpt het LPG gas te worden. Mocht om de één of andere reden de stroming gehinderd worden en er niet of niet genoeg koelvloeistof door de verdamper stromen. kan door het verdampen bij niet warme motor de verdamper bevriezen. In een extreem geval zal de verdamper er ook wit van de aangevroren condens uitzien.
Als de "gasboer"al heeft gekeken naar de afstelliing van de verdamper en de installatie, lijkt dit een mogelijke oorzaak. De man zal het niet één twee drie opmerken omdat de motor en alle onderdelen al opgewarmd zijn en het problem zich niet voordoet.
Mogelijke oorzaak van het niet goed doorstromen van de koelvleoistof zou kunnen zijn een luchtbel in één van de slangen.
Succes met zoeken, Sven
- Hein Wildenberg
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2010 18:48 #95336
door Hein Wildenberg
Beantwoord door Hein Wildenberg in topic Gas en starten
Rob en Sven bedankt voor de reacties, morgen ga ik de contactpunten etc. vervangen. Misschien brengt dit verbetering. Sven het is inderdaad na korte stukjes rijden ongeveer 10 minuten naar het pompstation. Dan tanken en na ongeveer 5minuten weer proberen te starten. Meestal lukt dit wel. Maar ook wel eens niet. Wat ik dan doe is voordat ik gas ga tanken ongeveer een kilometer op benzine rijden. Daarna start de auto altijd.. Bij aankomst van de wegenwacht stond de auto al ruim 30 minuten stil. Het gekke is dat als ik motor handmatig op benzine zet hij ook niet start. Daarbij denk ik dat er 2 soorten brandstof aangevoerd wordt. Tja, dan wil ie ook niet. Ik zal dus ook de doorstroming van het koelsysteem nakijken. Jullie horen nog van me.
vr. gr. Hein
vr. gr. Hein
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-04-2010 18:15 #95335
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Gas en starten
<p>Waarom kijk je niet zelf als de auto niet wil starten of je uberhaupt een vonk hebt? Dan weet je meer.</p><p>Als hij dus vonkt zoek het dan in de aanvoer van de brandstof.</p><p>Bevriezende verdampers komen alleen onder het rijden voor en niet na het tanken.</p><p>Mijn lpg auto( hij doet het niet eens op benzine) start altijd en slaat ook meteen aan, dat moet bij jou dus ook gewoon kunnen.</p><p>De wegenwacht heeft ook geen blik op de puntjes geworpen? Puntjes elke 10.000 km vervangen hoor.</p><p>Begin bij de basis en zorg altijd voor een reservesetje puntjes en condensator in je auto, dan kan de wegenwachter bij een storing ook wat mee.</p><p>gr marcel</p>
Amazon Combi '66
- Hein Wildenberg
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-04-2010 22:54 #95334
door Hein Wildenberg
Beantwoord door Hein Wildenberg in topic Gas en starten
Marcel, auto heeft felleman ontsteking, puntjes zijn goed, altijd reserve set mee, alsmede rotor, verdelerkap, bougies en condensator, zelfs nieuwe bougiekabels. Ik heb bij het niet starten uiteraard gecontroleerd of er vonk was. En ja die vonken waren er. De wegenwachter kon er niets mee omdat de auto toen direct liep en wel op gas. Auto loopt trouwens uitstekend op benzine en op gas. En normaliter start hij ook uitstekend op gas of benzine. Heb hedenavond de contactpunten vervangen. Alsmede de rotor en de verdelerkap en niet te vergeten de condensator. Na 20 jaar Volvo rijden op gas is dit de eerste keer dat ik dit euvel meemaak. Mocht dit alles niet geholpen hebben, dan denk ik dat het raadzaam is de verdamper te vervangen en de diverse solenoids.
Vr.Gr. Hein
Vr.Gr. Hein
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-04-2010 23:22 #95333
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Gas en starten
<p>Hallo Hein,</p><p> </p><p>nu blijkt dat je een Velleman ontsteking hebt nog dit:</p><p>
wanneer een elektronische ontsteking het begint te begeven, kan het
aanleiding geven tot de klachten in je 1ste mail. Ik heb met een AM op
Velleman el.ontst., na een jaar of 10 probleemloos functioneren, ook
voorgehad dat ik +-30min langs de weg stond, om dan plotseling opnieuw te
starten bij nieuwe poging. Of er bij niet starten nog een vonk was heb ik
niet gecontroleerd. Kan het zijn dat vonk dan niet meer sterk genoeg is?
Zie ook eens verhaal bij:</p><p>
www.v44.nl/main.php?mi_key=2&mi_value=34...iption=Elektronische
ontsteking Velleman, vraag en waarschuwing?&mi_sitelocator=1</p><p>
Dit is uiteraard slechts 1 van de vele mogelijke oorzaken. Misschien kan de
Velleman ontst. eerst nog eens uitgeschakeld worden, en vervangen door de
gewone ontsteking?</p><p> </p><p>Groeten, WDB</p>
wanneer een elektronische ontsteking het begint te begeven, kan het
aanleiding geven tot de klachten in je 1ste mail. Ik heb met een AM op
Velleman el.ontst., na een jaar of 10 probleemloos functioneren, ook
voorgehad dat ik +-30min langs de weg stond, om dan plotseling opnieuw te
starten bij nieuwe poging. Of er bij niet starten nog een vonk was heb ik
niet gecontroleerd. Kan het zijn dat vonk dan niet meer sterk genoeg is?
Zie ook eens verhaal bij:</p><p>
www.v44.nl/main.php?mi_key=2&mi_value=34...iption=Elektronische
ontsteking Velleman, vraag en waarschuwing?&mi_sitelocator=1</p><p>
Dit is uiteraard slechts 1 van de vele mogelijke oorzaken. Misschien kan de
Velleman ontst. eerst nog eens uitgeschakeld worden, en vervangen door de
gewone ontsteking?</p><p> </p><p>Groeten, WDB</p>
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
28-04-2010 10:44 #95332
door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic Gas en starten
<p>Persoonlijk ben ik helemaal geen fan van de Velleman-ontsteking, en zelf ook slechte ervaring ermee (rare onstekingsstoringen).</p><p>Herstel eerst de normale ontsteking (met daar waarnodig nieuwe componenten), en probeer dan nog eens.</p><p> </p><p>succes</p>
- Kees van Dorth
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
27-05-2010 11:27 #95331
door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic Gas en starten
Ik heb hetzelfde probleem (164, loopt alleen op gas), vooral bij warm en bij filerijden. Na tanken is het onder de motorkap zo heet dat er geen gas komt. Normaal hoor ik bij het omdraaien van het sleuteltje de gasrelais klikken en 3 seconden gas stromen. Bij hitte hoor ik wel wat klikken maar hoor ik geen gas stromen. Ik heb het gasrelais vervangen, wat niet heeft geholpen. Ik heb nu altijd een fles water in de auto, zet de klep open als de motor niet start en gooi de fles leeg over de verdamper, de relaiskleppen en daar in de buurt en dan start ze meestal wel weer. Het is niet zo vaak warm weer en ik rij bij voorkeur niet in filetijden. Behalve die ene keer dat ik op de linkerbaan van de A1 voor de Muiderbrug kwam stil te staan. Toen de takelwagen arriveerde startte ze weer gewoon....
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-05-2010 19:52 #95330
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Gas en starten
Blijft toch een raar verhaal hoor want het gas wordt door het warme koelwater op temp gehouden, dus zomer's moet je d'r al helemaal geen last van hebben eerder in de winter. Zit de verdamper wel goed aangesloten en niet in serie met de kachel want die gebruik je in de zomer niet. Nu is het nog niet echt warm maar net ff te warm om de kachel aan te hebben en als de verdamper in serie staat met de kachel dan kan je het wel vergeten.