Motor slaat niet af! Nadieselen met 123 ignition

  • B.C.M. Voorn (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
22-06-2010 20:59 #48939 door B.C.M. Voorn (GAST)
Motor slaat niet af! Nadieselen met 123 ignition is gemaakt door B.C.M. Voorn (GAST)
<p>Ha liefhebbers,</p><p>Eindelijk, na een nieuwe nokkenas nu ook een nieuwe bobine en een nieuwe ontsteking: 123 ignition. Dat loopt schitterend, eindelijk stationair af te stellen op 900 toeren, pakt mooi op etc. Met hella stroboscoop afgesteld op 30 graden.</p><p>Toch twee zaken:</p><p>- motor wordt warm (ondanks extra grote radiateur ed), vooral na uitschakelen loopt de naald de teller uit en heb ik tweemaal een plas koelvloeistof gevonden.</p><p>- uitschakelen lukt bijna niet meer. Dit was al een probleem voor het plaatsen, maar is toegenomen. In het afstelprocede was er een moment dat de motor bijna een minuut bleef nadieselen zonder contact (!), nu is dat iets minder. Bougies zijn ok, niet veel kool op de zuigers, kop is als nieuw. Als noodoplossing laat ik nu de koppeling in z'n 1 opkomen, maar zo hoort het natuurlijk niet. Ik weet dat euro 95 invloed heeft, maar als zoveel mensen dit probleem niet hebben en wel 95 tanken vind ik het vreemd. </p><p>Suggesties?</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-06-2010 21:19 #95778 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Motor slaat niet af! Nadieselen met 123 ignition
<p>dan staat je ontsteking te laat.</p><p>om te beginnen moet je de juiste curve instellen van je 123 ignition , dit is afhankelijk van je type nokkenas niet van je type motor.</p><p>als je een b18a of een b20a hebt met een k nokkenas stel je je curve in op b20e ron95/lpg geoptimaliseerd.</p><p>heb je een b18a/b20a met a nokkenas stel je in b18/b20a.</p><p>heb je een s nokkenas of een tt5 e.d ook b20 e curve ook met tt3 nokkenas.</p><p>zet je ontsteking vroeger , met bv een k as 12 graden vooronsteking/900tpm , losse vacuumslang.</p><p>kom uit tussen 10 en 15 graden voorontsteking , gewoon uitproberen.</p><p>p.s. als je zo blijft doorrijden verbranden je uitlaatkleppen.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-06-2010 21:28 #95777 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Motor slaat niet af! Nadieselen met 123 ignition
Je schrijft al dat de motor warm wordt. Dat kan, zie de reactie van Ren&eacute; aan een niet goed afgestelde ontsteking liggen.
Na het uitschakelen is het normaal dat de temperatuur van een capillairmeter oploopt; een elektrische zou ook oplopen alleen zie je dat niet omdat het contact uitstaat. De temperatuur loopt op, omdat het gietijzer van het blok nog warmte afgeeft terwijl de koelven of de rijwind niet meer helpen met koelen.
Als de motor (te) heet wordt, zou het kunnen dat de radiator "overkookt" en door het overlooptuitje koelvloeistof ontsnapt, afhankelijk van hoe hoog het niveau staat. Of heb je de versie met expansievaatje? Dan moet je op zoek naar een lek.

Zou er een lek zijn, dan zou er ook lucht in het koelsysteem kunnen zitten. Die lucht verhindert het goed doorstromen van de vloeistof en verhindert daarmee de koelende werking van het systeem. Dan zou de motor te warm kunnen worden. En een te warme motor biedt een verhoogde kans op nadieselen.

Kool kan zich ook in de cilinderkop rond de bougie of op het "dammetje"tussen in- en uitlaatklep afzetten. Dat zie je niet als je de bougie verwijdert en in de verbrandingsruimte kijkt, maar als het er zit kan dat wel zorgen voor nadieselen. Als oorzaak kun je een goed afgestelde 123-ontsteking op zich wel schrappen.

Veel succes met zoeken, Sven

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD