244 als alternatief

  • luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-07-2010 23:49 #48926 door luuk verburgh (GAST)
244 als alternatief is gemaakt door luuk verburgh (GAST)
<p>Wie weet er iets af van een 244 <strong>diesel</strong> 2.4 liter? ik neem aan dat dit een 6 cilinder is. ik kan in de zomerperiode nl geen redelijke amazon kopen op gas voor een beperkt budget (dat is in de winter wel anders weet ik uit ervaring, dan zijn klassieke auto's soms de helft goedkoper) . </p><p>Ik zal geen link meer plaatsen hier (de door mij geplande te kopen amazon was na het plaatsen van de link hier opeens verkocht, kan toeval zijn... maar stond al 3 maanden te koop en was binnen 1 dag op eens verkocht (: helaas voor mij )</p><p>Wat is het verbruik van een 244 diesel. ik zie het als een redelijk alternatief voor LPG (natuurlijk belastingvrij dan). is dit een goede motor? </p>

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ernest Zethof
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-07-2010 08:36 #95860 door Ernest Zethof
Beantwoord door Ernest Zethof in topic 244 als alternatief
<p>Beste Luuk, mail even naar info@zethof28.demon.nl ik weet een goed alternatief voor je bij een goed adres, ik wordt er zelf geen euro wjizer van maar heb het verhaal van de Amazon gelezen, bijzonder, maar het kan. Groeten Ernest Zethof</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-07-2010 21:45 #95859 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic 244 als alternatief
Voor wat het nog waard is:
De 6 cil. diesel is afkomstig van VAG en is eigenlijk net als Volvo bij de eigen 6 cil. lijn ooit gedaan heeft, niets anders dan een 4 cil. waar nog twee cilinders aangeplakt zijn. Het gaat dan om de motor die in de eerste Golf-diesel zat; een 1600cc. diesel.
Met de 6cil. heb ik de volgende ervaringen: Hij is redelijk soepel en betrouwbaar, hij heeft mij nooit echt in de steek gelaten, maar rond de 200.000km begint hij wel op te raken. Dat betekent dat je daarna allerlei problemen krijgt, hoog olieverbruik en hogere onderhoudskosten. De motor heeft een distributieriem; het is h&eacute;&eacute;l belangrijk dat deze op tijd wordt vervangen; ik dacht al na 80.000km. Doe je dat niet en hij breekt, is de motor toe aan een algehele revisie die in de meeste gevallen niet loont.
De motor is bovengemiddeld gevoelig voor rijstijlen. is er rustig mee gereden, dan vertoont hij minder kuren dan wanneer je doortrapt; dit merk je direkt aan olieverbruik, roken, vermogensverlies.
Als je hem rustig warmrijdt, kun je er aardig mee doorrijden, maar doe je dat niet, heb je heel gauw problemen.
Voor het onderhoud heb je al gauw speciaal gereedschap nodig en het onderhoud is qua sleutelplezier niet te vergelijken met een "redblock" van Volvo.
Ik heb meer dan 300.000km met een 245/B21 gereden met ontzettend veel plezier; met de diesel heb ik misschien 30.000 gereden maar het was niet hetzelfde.
Een bevriende monteur, gespecialiseerd in "klassieke" diesels, zei me eens: Als je een diesel uit die periode wilt rijden, zijn er maar twee merken: &eacute;en is Mercedes, de ander Peugeot. De rest laat je maar beter staan.
Mijn advies: Een redelijke 244 op gas is toch ook wel voor een beperkt budget te scoren?

Succes, Sven

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-07-2010 09:15 #95858 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic 244 als alternatief
<p>Ik heb een hele rits 245's gereden en die ene 6-cilinder diesel was een drama. Ik reed hem als de anderen en dat kon niet! Ik kocht hem met 75.000 km op de teller en het blok was na nog eens 30.000km totaal versleten, heb hem laten reviseren en na 60.000km was-ie w&eacute;&eacute;r naar de haaien. En in de tussenliggende tijd nog roken als een gek ook, met goed afgestelde pomp en nieuwe verstuivers! Mijn rijstijl was dus niet geschikt voor het ding!</p><p>De chefmonteur van de Volkswagendealer in Amsterdam zei desgevraagd (nadat hij had begrepen dat de motor in een Volvo stond!!): slechte motor, te hoge zuigersnelheden en te korte klepgeleiders, waardoor de boel slijt als een gek. Ik heb de auto toen voor h&eacute;&eacute;l weinig verkocht en heb hem voor dat geld nog naar de nieuwe eigenaar gebracht ook, zo blij was ik dat ik een gek had gevonden!</p><p> </p><p>De latere 6-cilinders (met turbo) waren blijkbaar sterk verbeterd, want ik ken bij de 700 vereniging een aantal mensen met heel goede ervaringen en heel veel kilometers, dusss...</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-07-2010 10:20 #95857 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic 244 als alternatief
Tom en Sven bedankt voor julie adviezen dat maakt de keuze weer makkelijker en dat ik toch maar voor LPG moet gaan. Alleen dan niet zo 1 als ik vorige maand kocht (244 op LPG die niet van zijn backifires afkwam ook niet na bezoek aan een specialist). Helaas weer een paar honderd euro kwijt, maar dat is de gok als je in mijn prijskalsse zoekt (trouwens meestal gaat het goed, dit is de uitzondering). Ik zal dus zeker geen Volvo 244 diesel kopen na jullie berichten.

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-07-2010 00:14 #95856 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic 244 als alternatief
Wat Tom schrijft klopt helemaal. Vreemd genoeg waren de 4 cil. turbo motortjes van VW ook sterker dan de ongeblazen versie. Hetzelfde geldt voor de 6 cilinder. Maar in de 240 is er bij mijn weten nooit een turbodiesel geleverd, dus die zul je moeilijk vinden.
Wat backfires aangaat; eigenlijk heb ik daar nooit zo'n last van gehad, ik denk dat jouw ervaringen exemplarisch zijn en niet per definitie bij een B21 op gas hoeven te horen. Want ook mijn kennissen en collegae die met dezelfde combinatie ook veel kilometers hebben gemaakt, hebben die ervaring niet in die mate die jij (Luuk) beschrijft. Gewoon nog een keer proberen, dacht ik!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stef de Wachter
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-08-2010 22:52 #95855 door Stef de Wachter
Beantwoord door Stef de Wachter in topic 244 als alternatief
ik lees hier allerhande negatieve reakties maar ik reed met veel plezier (weliswaar in de jaren '90) met een 240 diesel, welke ik (met beetje tegenzin) verkocht bij 450 000km.!! De wagen is toen de boot op gegaan naar Libanon als ik het goed heb.
Het zijn echt wel sterke motoren geweest! En dit met een verbruik van rond de 7 liter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-08-2010 15:23 #95854 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic 244 als alternatief
<p>Hoi Steven, ik schreef ook: </p><p>"De latere 6-cilinders (met turbo) waren blijkbaar sterk verbeterd, want ik ken bij de 700 vereniging een aantal mensen met heel goede ervaringen en heel veel kilometers, dusss..."</p><p> </p><p>Weet je zeker dat de motor nog dezelfde was als toen hij de fabriek verliet? En "In de jaren 90" is sowieso al een latere versie?</p><p> </p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD